Episodes, Incidents, and Eruptions

Nightly Network TV Coverage of Candidates 88

DAN NIMMO
University of Oklahoma

Walter Lippmann wrote in his classic analysis, Public Opinion (1922:
364), “The press is no substitute for institutions.” Instead, “it is like the
beam of a searchlight that moves restlessly about, bringing one episode
and then another out of darkness into vision.” Lippmann observed,
“Men cannot do the work of the world by this light alone.” They cannot
“govern society by episodes, incidents, and eruptions.” He concluded,
“It is only when they work by a steady light of their own, that the press,
when it is turned upon them, reveals a situation intelligible enough for a
popular decision.” By “the press” Lippmann, of course, meant news-
papers. But his appraisal is accurate even in an age when the glow of the
TV set is the searchlight beam for many seeking clarification of public
affairs.

This article examines the searchlight provided by TV news on the
presidential candidates of 1988. Was the light steady, revealing a
“situation intelligible for a popular decision,” or was it a restless beam
selectively focusing upon “episodes, incidents, and eruptions” limiting
the capacities for popular governance?

Contemporary presidential campaigns are continuous, unending
affairs. Even before Election Day 1988, Jesse Jackson announced that if
Michael Dukakis lost on November 8, Jackson would begin his 1992
presidential bid the following day. Continuous or not, it is necessary to
join other observers (Joslyn, 1984; Kessel, 1988; Trent and Friedenberg,
1983) and draw arbitrary lines around the phases of the presidential
campaign to understand TV news coverage of them. Adapting conven-
tional distinctions, we divide the 1988 campaign into the early, pre-
delegate-selection phase; the delegate-selection phase (with initial,
crucial, and concluding contests); the party convention period; and the
general election phase. The purpose is to describe how nightly network

AMERICAN BEHAVIORAL SCIENTIST, Vol. 32 No. 4, March/ April 1989 464-478
© 1989 Sage Publications, Inc.

464

from the SAGE Social ScienggmplectiRnsaAlLbighisiResaMedor okLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

Nimmo / EPISODES, INCIDENTS, AND ERUPTIONS 465

TV news—ABC, CBS, and NBC—collectively and individually served
as the restless searchlight, sometimes bringing candidates and episodes
out of darkness and into vision and, at other times, leaving them
obscured in murky gloom.

The discussion that follows derives from a monitoring and content
analysis of nightly network TV news coverage from New Year’s Day
through Election Eve weekend, 1988. The focus of that analysis was the
varying patterns in both amounts of coverage and themes present in it.
Unless otherwise specified, findings reported are from that analysis.
Two independent studies supplement this analysis: one by the Center for
Media and Public Affairs (see Media Monitor, 1988a, 1988b, 1988c,
1988d; Shaw, 1988; Lichter and Lichter, 1988a, 1988b); and one by the
Media Research Center (Media Watch, 1988).

EARLY SIXES AND SEVENS IN CAMPAIGN 88

In the early campaign period of 1987 the three nightly TV network
newscasts devoted a little less that 11.5 hours of airtime to coverage
(Media Monitor, 1988). NBC led with over 4 hours, CBS had slightly
less, and ABC fell short of 3.5 hours. What story did they tell of the early
campaign, and who profited?

Recall that the Republican Six Pack had already formed: George
Bush, Bob Dole, Pierre DuPont, Al Haig, Jack Kemp, and Pat
Robertson. But the network searchlight knew only where George was.
The vice president generated as many network reports as all of his five
GOP rivals combined, and three times as many as either Dole or
Robertson. Bush, however, had to seek comfort from the Babe Ruth
axiom “I don’t care what they say about me, so long as they spell my
name right.” Nightly newscasts spelled his name correctly, but in largely
negative script, indeed, the most negative in the GOP field (Media
Monitor, 1988a). Dole and Kemp, with far less coverage, fared better in
1987 network evaluations.

The GOP negative Bush story in the early campaign was but a blip on
the screen when contrasted with the saga of Gary Hart and the
Democratic field. Democrats dominated 1987 coverage by about two to
one. At first it was a field of eight: Bruce Babbitt, Joe Biden, Mike
Dukakis, Richard Gephardt, Al Gore, Gary Hart, Jesse Jackson, and
Paul Simon. Hart withdrew, leaving NBC’s John Chancellor to observe
on June 25, “The seven Democrats now running have been called the

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

466 AMERICAN BEHAVIORAL SCIENTIST

seven dwarfs. . . . But Jackson’s numbers make him the strongest dwarf.”
Then, Biden withdrew; later Hart returned, yielding a “not so magnifi-
cent seven.” Of the seven, Hart far outdistanced his rivals in TV
coverage, generating four times more stories than Jackson, his closest
rival as TV celebrity. Prior to May 1987 Hart’s coverage was plentiful
and neutral. Coverage then became melodramatic, a soap opera starring
Gary Hart. Whereas a single TV story addressed Hart’s character prior
to May, after disclosures regarding Donna Rice a single week produced
thirty-one stories assessing Hart’s character in negative ways. Hart’s
subsequent withdrawal, and reentry, did nothing to improve the
situation. He continued to receive negative coverage and accumulated
almost as many critical evaluations throughout the remainder of 1987 as
he had during the spotlighted Rice affair (Media Monitor, 1988a).

EPISODES AND INCIDENTS IN NOMINATION COVERAGE

Thus entering the 1988 campaign year, two negative scenarios
dominated TV coverage—one Bush and one Hart. Over the course of
the weeks before the national party conventions, the three nightly
newscasts devoted more than twenty hours to Campaign 88, divided
between Democrats and Republicans at a 53-47 ratio. In slightly less
than 1500 reports (Shaw, 1988) averaging about a minute and forty-five
seconds in length, Americans unwilling or unable to search elsewhere
would learn from TV news about the future Leader of the Free World.

THE INITIAL CONTESTS: NEW YEAR’S TO CAUCUS DAY IN IOWA

Prior to the Iowa caucuses the networks’ 1988 spotlight in the GOP
contest was on George Bush. Bush’s hour and a half total coverage was
almost three times that of rival Bob Dole, more than five times that of
Robertson, and nine times that of Kemp. In fact, Kemp, DuPont, and
Haig were virtually invisible candidates, their campaigns largely
undetected by TV’s searchlight. Before the Iowa vote DuPont received a
paltry 3.5 minutes of coverage, Haig a mere 6. References to Bush in
evening newscasts were 61 to 39 percent negative over positive. What
happened to Gary Hart in 1987 happened to Bush in 1988. Hart faced
questions about “Monkey Business,” Bush about Iran-Contra; Hart had
Donna Rice, Bush Manuel Noriega.

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

Nimmo / EPISODES, INCIDENTS, AND ERUPTIONS 467

The negatives were not evenly distributed across all networks. Well
before the Bush-Rather confrontation on the CBS Evening News
January 26, CBS led in critiquing Bush. As early as the second week of
Campaign ’88 Rather’s spotlight was on what for Bush was clearly a
black hole. After Bush survived a Kemp-Robertson coalition to win 57
percent of the Michigan caucus vote, both ABC and NBC credited Bush
with “victory.” CBS, however, which a week earlier had predicted—in
Rather’s words—“double trouble and a double bad day” for Bush,
dismissed Bush’s Michigan performance as a narrow escape of “the big
wipeout that many had predicted”; there was still “double front-burner
heat on George Bush,” said Rather. And, whereas ABC’s Peter Jennings
opined that Robert Dole might prove the loser—referring to Dole as
“Bob the Slasher”—the CBS eye remained on Bush: almost two-thirds
of CBS coverage was confined to Bush. CBS kept the emphasis on Bush
for Iran-Contra, termed his candidacy almost “desperate and haunted,”
and assessed editorial opinion as applying “a new round of heat” on
Bush. The other GOP candidates—to the degree that they were covered
at all in nightly newscasts—came in for both praise and criticism. But
Bush was the only one to approach February 8 with an overall negative
assessment. Compared with the 61 percent negative comments about
Bush, 53 percent were positive about Dole, and 82 percent were positive
about Robertson (Media Monitor, 1988b), the only other Republican
candidacies covered extensively before Iowa caucusing.

Coverage of the Democratic Seven was no more equally distributed
than of the GOP Six in the run up to Iowa. Al Gore’s total coverage of
three minutes made him the invisible man. Babbitt, Dukakis, Jackson,
and Simon fared slightly better. Prior to Iowa the network searchlight
focused primarily on Gary Hart, then Richard Gephardt. Hart received
his last half-hour of fame. It was the fame of a fallen celebrity; 62 percent
of assessments of Hart were negative (Media Monitor, 1988b). It ended
with an NBC tableau featuring Hart wandering alone through a
shopping mall in search of hands to shake in the closing days of the lowa
campaign, a tableau that also pictured Hart in a similar mall three weeks
earlier surrounded by fans, admirers, and the curious. The juxtaposition
said it all.

The other pre-Iowa front-runner in TV coverage, Richard Gephardt,
fared better; network evaluations were equally balanced between
positive and negative (Media Monitor, 1988b). In the early going CBS
labeled Gephardt’s campaign “dying,” reborn only with $300,000 in TV
ads injected during the holiday season when his rivals took time off the

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

468 AMERICAN BEHAVIORAL SCIENTIST

air. A week later all three networks discovered that polls showed
Gephardt alive and well. ABC’s Peter Jennings saw Gephardt “beginning
to get some traction.” Dan Rather spoke of “Big Mo” for Gephardt
saying he “leads in the polls.” NBC detected a bare Gephardt lead. Tom
Brokaw reminded viewers that Gephardt is “at the bottom of another
list”—attendance at congressional roll calls—but soon relented, speaking
of Gephardt as “looking like a front-runner.”

THE INITIAL CONTESTS: IOWA TO NEW HAMPSHIRE

History records that February 8 was good to Bob Dole and to Dick
Gephardt. It will also record that there the shouting stopped for both.
Dole’s victory in Iowa was episodic; it earned him no windfall in TV
coverage. During the week before New Hampshire, Dole received only
11 minutes of network nightly news coverage—4 less than Robertson, 17
less than Bush. Largely ignoring Dole, CBS kept after Bush: Dan
Rather declared Bush “desperate” after his “meltdown in Iowa,” his lead
over Dole “dropping like a rock in the Granite state.” Interviewing Al
Haig after his withdrawal, Rather elicited a view that Dole was “head
and shoulders above George Bush”; a CBS correspondent judged that
the vice president was being forced to campaign “like the rest of them—
like a candidate.” Rival networks took a softer line: in an interview with
Bush NBC’s Tom Brokaw permitted the vice president to explain his
view of Iran-Contra. ABC’s Peter Jennings was nonjudgmental, saying
of Bush driving an eighteen-wheeler, “He changed his campaign tactics
today to emphasize—emphasize—the common touch. Yes, that really is
George Bush hauling lumber and mingling with truck drivers.” In spite
of his Iowa setback, Bush’s network assessments, once negative, became
briefly positive before New Hampshire (Media Monitor, 1988b).

NBC cast a critical light on Robertson’s Iowa boost. A Brokaw-
Robertson interview led to an irritated exchange, and a Chris Wallace
report hit Robertson’s background as a “healer” and his “controversial”
statements. CBS and ABC gave slightly higher marks to Robertson’s
rise from Iowa, but said the success was Iowa-bound rather than a
portent of things to come. As far as DuPont, Kemp, and Haig were
concerned, their candidacies remained in the murky darkness. In fact,
Al Haig by withdrawing garnered more network airtime than he had
throughout all of Campaign ’88.

Dick Gephardt’s Iowa victory, too, was episodic, earning no nightly
news bonus. During the week before New Hampshire, Mike Dukakis

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

Nimmo / EPISODES, INCIDENTS, AND ERUPTIONS 469

received more coverage than Gephardt. Together Dukakis and Gephardt
had more news time in the week after Iowa than did the rest of the
Democratic field combined. However, contrasted with both coverage
time and assessments of contenders in the GOP field, network
evaluations of the Democrats were markedly negligible and negative.
Following Iowa, coverage time favored the GOP two to one, and
whereas the majority of comments made about Republicans were
favorable, about Democrats they were negative (Media Monitor,
1988b).

THE CRUCIAL CONTESTS: NEW HAMPSHIRE TO SUPER TUESDAY

Following New Hampshire it was not George Bush’s campaign that
sank like a rock in the Granite state but Bob Dole’s. In the three-week
period leading to Super Tuesday, Dole had only 15 minutes of
accumulated coverage; 44 percent of network comments about his
candidacy were negative (Media Monitor, 1988c). NBC treated Dole as
CBS did Bush. John Chancellor found Dole’s demand that Bush “stop
lying about my record” a “stunning example of Bob Dole’s greatest
weakness, that he has a mean streak.” Arguing that “appearances are
more important than facts in the politics of presidential primaries,”
Chancellor singled out Dole’s bad temper and his reputation as the
“Ay-a-Dole-ah” as having “hurt him badly.” Dole did better on ABC,
but not much. That network judged Dole “brilliant” but “inscrutable”
and struggling for “control of himself.”

George Bush did badly in Iowa and received a media bonus; he did
well in New Hampshire and found TV’s dark side. His run up to Super
Tuesday won him a half-hour of network time in three weeks, short of
Pat Robertson’s 50 minutes of coverage. Robertson received after New
Hampshire more coverage in a three-week period than he had ac-
cumulated all year. However, 67 percent of all comments were negative
(Media Monitor, 1988c). As after Iowa, NBC led the criticism. In
virtually a-story-a-day, NBC coverage zeroed in on Robertson’s denial
of being a televangelist, his attack on George Bush’s “dirty tricks” in
linking Robertson to Jimmy Swaggart, and Robertson’s law suit against
Pete McClosky. ABC labeled Robertson “a little bit of a wacko in some
areas.”

In the countdown to Super Tuesday for Democrats, the networks
continued to spotlight Dukakis and Gephardt. But they also illuminated
for the first time the candidacies of Al Gore and Jesse Jackson. Both

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

470 AMERICAN BEHAVIORAL SCIENTIST

Gore and Jackson received twice as much airtime in the three weeks
after New Hampshire as they had in the prior two months. Yet before
Super Tuesday the GOP race was still the principal one for the
networks. All Republicans received over one hour and forty-five
minutes of coverage; all Democrats received a little more than an hour.

If Gore and Jackson erupted to receive increased pre-Super Tuesday
coverage, was the increase positive or negative? For Gore, network
comments were evenly balanced (Media Monitor, 1988c). Peter Jennings
used puns to imply a negative campaign: Democrats were learning
“what it is like to be Gored,” and ABC reported on Gore’s “cut and slash
attack.” Three-fourths of the comments about Jackson were positive;
ABC reported minuses about Jackson’s candidacy, questioning his
claim of close ties to Martin Luther King, Jr., and details of Operation
PUSH; NBC was more upbeat and reported pluses; CBS offered a
mixed picture from polls regarding Jackson’s chances. Among the other
candidacies, ABC raised a charisma question about Dukakis: “honest
and intelligent, but uninspiring, critics say.” Dick Gephardt’s candidacy
received darkened network coverage; 60 percent of evaluations were
negative—principally by ABC and NBC. NBC questioned Gephardt’s
populist leanings, reported his financial support from business, and
suggested Gephardt was an opportunist. The populist strategy, the
network concluded, is just a strategy. ABC noted Gephardt’s flip-flop
on issues: “No question Dick Gephardt can lead,” said the cor-
respondent. “The question is, ‘Which way?’”

Following Super Tuesday the GOP race all but ended. All the
invisibles dropped out; visible Bob Dole did so soon, and visible Pat
Robertson retreated into relative darkness. At the time of individual
exits from the race, none of the invisibles had amassed anywhere near
the proportion of coverage they would have been expected to receive if
the networks had treated the Six Pack with an even hand. The mediated
Republican campaign had focused on Bush as dogged by Dole and
Robertson. All other candidates need not have applied.

THE CONCLUDING CONTESTS: SUPER TUESDAY TO CALIFORNIA

Bush had no cakewalk after Super Tuesday. When former national
security adviser Robert McFarlane pleaded guilty to misdemeanors
connected with Iran-Contra in late March—before Dole’s withdrawal—
CBS returned to the major theme of its GOP coverage. Said Dan
Rather, “The political resurfacing of questions about what George Bush

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

Nimmo / EPISODES, INCIDENTS, AND ERUPTIONS 471

did or didn’t do and did and didn’t say during the secret sending of U.S.
arms to Iran were incorporated into a backdrop today for Bob Dole’s
campaign.” NBC, however, took a different tact, noting that Bush could
now “deal with the lurking remnants of the Iran-Contra affair without
being sniped at by other Republicans.” ABC ignored any Bush-
McFarlane connections. And there were other matters that also kept
Bush criticism alive on the networks long after the Republican contest
was over. ABC’s Sam Donaldson questioned in May why President
Reagan would have “none of” an early endorsement of Bush; when
endorsement did come Dan Rather called it “lukewarm,” John
Chancellor called it “ho-hum,” and ABC said Bush aides tried to
“conceal their disappointment.” In mid-June networks returned to the
Noriega connection, opining as well that Bush suffered from a serious
gender gap and even that the prolonged drought would spell the end for
Bush. (Having failed to establish a separate identity from Reagan, Bush
would take the farmers’ wrath in November.)

Democrat Al Gore did well on Super Tuesday. But like Dole and
Gephardt after lowa, Bush after New Hampshire, Gore reaped no bonus
in media coverage. What Gore did receive from electoral success was
virtually identical, critical reports on CBS and ABC. Both networks
pointed to Gore’s mimicking of the “fundamental change” and “politics
of the future” messages of Gephardt and Hart. That judgment reached,
the networks largely ignored Gore for a month until his attack on
Dukakis as being “absurdly timid” for failing to criticize Jesse Jackson
openly. “We’re not choosing a preacher, we’re choosing a president,”
said Gore. The attack got incidental attention from the networks. CBS’s
Leslie Stahl used the opportunity to ask whether criticism of Jackson
was “racist.” Interviews with Representatives Ron Dellums and Charles
Rangel produced criticism of Gore. The Tennessee senator’s other brief
episode of renewed TV coverage came with New York Mayor Ed Koch’s
endorsement: CBS found Gore “groping for issues” and “perceived as a
spoiler”; ABC likened Gore to a panderer; NBC criticized Gore for not
having established a campaign identity, since “no campaign theme
seems to stick convincingly.” The New York primary came and went and
Gore went with it, having accumulated less than an hour’s coverage in
Campaign '88, far less than Dick Gephardt, who had dropped out weeks
earlier.

From Super Tuesday through the California primary TV news
emphasized the Dukakis-Jackson contest. Dukakis did slightly better in
hours and minutes of coverage (2:58 to 2:53); Jackson got the better

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

472 AMERICAN BEHAVIORAL SCIENTIST

press. Neither candidate, however, faced overly critical coverage. By late
March Dukakis won the network label of front-runner. For a month the
only negative depicting his candidacy was another label, namely, “dull.”
Then, in early May, CBS listed Dukakis’s perceived shortcomings in
foreign policy. It constituted, said the report, the candidate’s “Achilles’
heel, the perception that on foreign affairs he’s not just inexperienced,
he’s over his head.” Another month passed, and a third negative joined
dull and inexperienced: namely, the “Massachusetts Miracle” was no
miracle; the curtain pulled aside revealed the Duke no Wizard. “The
statehouse dome is golden but Massachusetts is in the red,” said NBC.
CBS found the Dukakis campaign going through “the dog days of
summer.” ABC’s Peter Jennings noted that Dukakis faced “the problem
of selling yourself very hard on one particular issue.”

The Duke of Dull thus became Johnny One Note. In contrast came
the “politics of passion” and the “campaign of hope” as the networks
awakened to the Jackson presence. Through the first twelve weeks of
Campaign 88 Jackson had received barely an hour of total coverage on
the networks. Over a comparable period in 1984 Jackson had done
better by 30 minutes. It took the Michigan caucus vote to move the
network searchlight in Jackson’s direction. First came surprise: “Jack-
son’s surge is a mind-blower,” reported Dan Rather. Next came
quandary: Jackson “might wind up as the Democratic nominee,”
reported ABC. Then fear: “Jackson’s surge scares some party pros,”
reported CBS. Threat followed: Jackson is attracting not only blacks
but whites, reported ABC, and “the hierarchy sees him as a threat to the
party’s future.” Then came the closing primaries. No longer was the
Jackson story a presidential story. Now it was a vice-presidential story:
to Jackson’s followers, reported CBS twenty-five weeks into Campaign
’88, “the vice presidency is becoming a symbol of acceptance or
rejection.”

As with the GOP contests, throughout the whole of Campaign 88
prior to the Democratic convention nightly network news coverage
provided a picture of many candidates being called, few chosen. When
the dust had cleared Bruce Babbitt had 18 minutes in the TV limelight,
Paul Simon 36, Al Gore less than an hour. In all that coverage the
networks made more than one thousand evaluative comments about the
Democratic candidates. Although overall 58 percent of comments
about Democratic candidates were positive, there was considerable
variation from candidate to candidate. Most favorable coverage went to
Jackson; 74 percent of comments were positive. The most negative went

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

Nimmo / EPISODES, INCIDENTS, AND ERUPTIONS 473

to Hart; only 38 percent of comments were positive (Shaw, 1988).
Unlike rain, positive comments did not fall any more evenly on the field
than coverage time.

THE CONVENTION CELEBRATION

The national party conventions celebrate the two political parties—
and major news organizations as well, especially TV news. Prior to the
television era national conventions of the Republican and Democratic
parties had clear-cut purposes: nominating candidates for national
office, drafting party platforms, mobilizing support for party candidates
at all levels, and acting as governing assemblies for each party. That
changed after 1952. That year both parties selected Chicago for
convention sites. One reason was tangible: the air-conditioning capacity
of the amphitheater was the equivalent of a 165-pound block of ice per
delegate, a boon in the summer heat and humidity. A more important
reason foreshadowed things to come. Chicago was a strategic TV center,
a factor figuring prominently in the calculations of planners of what
became the first truly national video conventions.

As the political parties evolved after 1952, the purposes once served
by party conventions yielded to those of the teleconventions. Statewide
caucuses and primaries are now the focal point of the nominating
process; party platforms are debated and compromises struck in
advance of the convention; candidates and their media consultants
mobilize their own bases of electoral and financial support—often
independently of party efforts; and assembled delegates, acting as extras
in the TV extravaganza, merely ratify the governing decisions of party
leaders. Today’s conventions legitimize the candidacies of nominees
hitherto outside the established party order, such as Jimmy Carter in
1976; project an illusion of national unity among diverse, conflicting
interests; and provide ritualistic expression of compromise and accom-
modation. In keeping with the shifting role of party conventions the
amount of TV time devoted to reporting them has steadily declined.
Whereas in 1968 the networks aired over seventy-three hours of
convention coverage, in 1988 they spent only a third of that time.
Moreover, viewers averaged watching over seventeen hours of coverage
in 1968; that fell to a third of that total in 1988.

The tale of how the three major networks covered the July
Democratic convention from Atlanta’s Omni and the August Republican

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

474 AMERICAN BEHAVIORAL SCIENTIST

conclave from the New Orleans Superdome is one unto itself. Let it
suffice to say that each party entered its convention with detailed plans
for projecting a desired image over the four-day media event, more
detailed and painstakingly prepared than ever before. The Democrats
sought a perception of unity—behind its nominee, among its factions,
among its supporters. That is why the Omni was selected; that is why
arrangements favored broadcast, not print, media. The Republicans
sought an image of openness and inclusion, an image promoted by the
vastness of the Superdome and media arrangements. Democrats in the
Omni played arena football, the GOP in the Superdome a ground game
honoring the Gipper.

The TV networks made clear at the outset that they would not be
bound to show simply what the parties desired. And they did not. Or did
they? The CBS story turned on the anchor: punditry between Dan
Rather and Walter Cronkite, Rather and Eric Severeid, Rather and
Bruce Morton, Rather and floor correspondents, Rather and interviewed
guests. NBC opted for its “Convention Without Walls,” breaking away
from the convention site to report prepackaged featurettes, then
bringing citizens outside the convention into contact with delegates via
telecommunications. ABC’s coverage promoted ABC—anchors, floor
correspondents, pundits, and sages. How well did these network stories
reflect the key messages offered by each of the two parties?

Democrats came closer to accomplishing what they sought than did
Republicans. Absent from convention coverage were interviews with
special interest groups supporting the Democrats—Ilabor leaders, NEA
members, ethnic groups, and the like. Instead TV interviews reinforced
the unity theme, praised Michael Dukakis, and lauded his managerial
capacities in working out compromises with the Jackson forces. The
label “progressive” replaced “liberal.” The networks described Dukakis
as liberal only a dozen times—ABC only once, NBC three times (Media
Watch, 1988). Each night’s convention theme—keynote one evening,
nostalgia and Jackson night another, roll call the third, and Dukakis’s
acceptance—unfolded as planned. Unplanned by convention orchestrators
was the “Three Amigos” emphasis of the networks, that is, a focus on
Dukakis, Jackson, and Bentsen. Of the three Jackson stood tallest,
receiving more coverage than either Dukakis or Bentsen.

The GOP was another story. The President’s Night on Monday went
well, unedited and unscathed on the networks, although none of the
three networks showed the video presentation cheering the Reagan

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

Nimmo / EPISODES, INCIDENTS, AND ERUPTIONS 475

presidency in its entirety. But Tuesday’s planned attack on the Dukakis
Democrats and Wednesday’s nomination night were both upstaged by
the Quayle Hunt. “Bush finds himself under a cloud,” said Dan Rather,
“a cloud of controversy” that “has turned this convention upside down.”
Almost half the questions asked by TV correspondents in interviews
during the GOP convention concerned Quayle. One-half of all CBS
evaluations of Quayle were negative, 40 percent were so for NBC; only
10 percent of ABC judgments of the nominee were unfavorable (Lichter
and Lichter, 1988a). Finally, whereas Democratic efforts to soften the
liberal image succeeded, Republican efforts to tailor the GOP stereotype
did not. Network labeling of the Democratic party at its convention was
liberal over moderate by a 52-48 ratio; network labeling of Republicans
was conservative over moderate by an 85-15 ratio (Media Watch, 1988).

The TV networks gave generally high marks to both presidential
candidates for their acceptance speeches, having billed both in advance
as the “most crucial speech of his political career.” Sam Donaldson
judged the Dukakis address to be “a speech of unity,” which must have
brought a smile to convention managers. A month later he said that
Bush gave “a much better speech than Dukakis’s.” Tom Brokaw said
Bush “accomplished all that he wanted to,” and John Chancellor found
the Bush address “a splendid piece of work.” What Dukakis did for
unity, Bush did for family. Both candidates went on to enjoy post-
convention improvement in the polls, and the networks expressed
astonishment.

THE GENERAL ELECTION CAMPAIGN

In approximately six hours of coverage through the first five weeks of
the two-party campaign, the searchlight was on the GOP 60 percent of
the time. The Quayle story overwhelmed coverage the first two weeks of
the campaign. One-fourth of all nightly network coverage time concerned
Quayle—his military service, his privileged status, his relationship with
lobbyist Paula Parkinson. So dominant was the network version of the
Quayle story for the first two weeks that it did three things, none
advantaging the Democrats. For one, it eclipsed the campaign efforts of
the Democratic ticket. Total network time devoted to Republicans over
Democrats was at a two to one ratio. Second, it kept the basic Dukakis-
Bentsen line on Quayle—criticism of Quayle’s limited experience—in

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

476 AMERICAN BEHAVIORAL SCIENTIST

the background. Third, and not so incidentally, the Quayle emphasis,
although presumably a negative for the GOP, permitted George Bush to
project a tough attitude by standing by his vice-presidential nominee.

As the Quayle eruption calmed, campaign coverage progressed to
bloopers and bleepers. How important such matters are depends, in
part, on what network one views. To CBS they were important. CBS led
its newscast with the story of Bush’s blooper over Pearl Harbor Day;
moreover, correspondent Bob Schieffer, after nominating Bush for the
“blooper hall of fame,” stated that Bush went on for more than a minute
before recognizing his error. Tom Brokaw at NBC saw it differently.
The story appeared in the middle of the newscast, and Brokaw said Bush
corrected his mistake “a few seconds later.” ABC’s Peter Jennings was
more charitable. He said, “The man has one speech after another, and 1
can understand him making a mistake once in awhile.”

Once Quayle and gaffes were put aside in early October, the major
networks devoted their remaining ten hours of coverage of Campaign
’88 to incidents and episodes, providing ample evidence of the “restless”
press, but little of “a steady light.” The litany is now familiar and easily
recalled: the Pledge of Allegiance, Dukakis’s use, or lack of use, of Jesse
Jackson, the Noriega connection, whether Quayle should be called by
Dan Rather “Dan Quayle” or “J. Danforth Quayle,” negative advertising
stimulating and countering negative advertising, winners and losers of
candidate debates, the Bush Bandwagon, the Dukakis Revival, media
critiques of media coverage, and over-orchestration of media events via
photo ops, sound bites, delayed responses to reporters’ queries, and
omnipresent “spin doctors.”

Distribution of airtime between the two major party tickets, which in
the first six weeks of coverage was 60 percent GOP because of the
Quayle story, balanced out by Election Eve, with a late focus on the
alleged renewal of the Dukakis campaign. The GOP began the general
election phase with the more positive coverage. The Center for Media
and Public Affairs, which found that in the primary period Dukakis had
received a better press than Bush (55 percent to 50 percent positive),
found that in the first two weeks following the GOP convention Bush led
Dukakis in positive coverage 44 percent to 26 percent, coinciding with
Bush’s movement ahead of Dukakis in opinion polls. However, over the
long haul assessments evened out: Bush’s coverage prior to the second
debate was 30 percent positive, Dukakis’s 31 percent, indicating
negative evaluations of both by a two to one margin (Media Monitor,
1988d).

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

Nimmo /| EPISODES, INCIDENTS, AND ERUPTIONS 477

THE LIGHT THAT FAILED

What lessons can be drawn from this brief recapitulation of nightly
network TV news coverage of Candidates *88? Certainly the restless
searchlight of which Lippmann wrote comes to rest frequently. When it
does it remains on some candidates far more than on others. To the
degree that free publicity is important, TV news clearly gave more
coverage to some contenders than others throughout 1988. Further, the
TV news searchlight is not impartial when it does come to rest: Some
candidates benefit from network labeling; others suffer. Nor are the TV
networks equally judgmental or nonjudgmental: CBS critiqued Bush,
NBC Robertson, and ABC was least judgmental. Until we have research
on how regular viewers of different network newscasts evaluate
contenders, however, little can be said of the consequences of network
differences.

As Lippmann said, we cannot govern ourselves only with episodes,
incidents, and eruptions. We need a “steady light” to render situations
intelligible for decision. All three TV networks complained long and
loudly in 1988 that “candidates,” to quote Dan Rather, have gone “to
great lengths to try to control the pictures and content of day-to-day
press coverage.” Rather is correct. They did. Politicians tamper with
what TV newscasters think they should monopolize—the selection,
control, and profit from pictures and content of campaigns. Newscasters
tamper with what politicians think they should monopolize—the
selection, control, and profit from episodes and incidents in the
campaign. That in poaching on each other’s turf they claim one another
to be princes of darkness is beside the point. Neither provides the steady
light to make situations intelligible for public choice.

John Hart, who has anchored for CBS and NBC, now anchors the
nightly World Monitor. He has written that “journalists as human
beings are always subject to the danger of their privilege.” What
privilege? “Their privilege is to taste the experience of other people’s
lives without paying any of the consequences.” Therein lies a danger,
namely, “the temptation to view the world as happening for their
benefit. Disappointment in a slow news day turns to resentment” (Hart,
1988:10). Echoing Hart, one can also say that politicians, too, are
subject to the danger of their privilege, the privilege of affecting other
people’s lives without accountability. Their danger is to view public
office for their benefit. Disappointment with a bad press turns to
resentment.

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

478 AMERICAN BEHAVIORAL SCIENTIST

If there is a lesson in TV’s mediation of Campaign ’88, it is a simple
one. Politicians who desire to shape TV news to their own ends should
heed the warning of an experienced news anchor, Linda Ellerbee (1986:
3): TV news is a craft, not a calling, and “most important: it’s not brain
surgery. It’s not nuclear physics. It’s television. It’s only television.” In
the same spirit, newscasters who wish to shape politics to their ends
should heed the advice of a savvy politician, Harry Truman: “The Buck
Stops Here!”

REFERENCES

ELLERBEE, L. (1986) “And So It Goes™: Adventures in Television. New York: Putnam’s
Sons.

HART, J. (1988) “TV’s identity crisis.” World Monitor 1 (October): 10-13.

JOSLYN, R. (1984) Mass Media and Elections. Reading, MA: Addison-Wesley.

KESSEL, J. (1988) Presidential Campaign Politics. Chicago: Dorsey.

LICHTER, S. R. and L. S. LICHTER (1988a) “Covering the Convention Coverage.”
Public Opinion 11 (September/October:): 41-44.

LICHTER,S.R.and L. S. LICHTER (1988b) The Video Campaign: Network Coverage
of the 1988 Primaries. Washington, DC: Center for Media and Public Affairs.

LIPPMANN, W. (1922) Public Opinion. New York: Macmillan.

Media Monitor (1988a) “The 1988 election: the preseason.” Vol. 2 (January): 1-6.

Media Monitor (1988b) “lowa and New Hampshire.” Vol. 2 (February): 1-4.

Media Monitor (1988c) “Super Tuesday: before and after.” Vol. 2 (March): 1-4.

Media Monitor (1988d) “Bad news is good news for Bush.” Vol. 2 (November): 1-4.

Media Watch (1988) “Coverage of the Democratic Convention.” Vol. 2 (August): 5-8.

SHAW, D. (1988) “Television: candidates’ mine field.” Los Angeles Times (August 15): 1,
S.

TRENT, J. and R. FRIEDENBERG (1983) Political Campaign Communication. New
York: Praeger.

Downloaded from abs.sagepub.com at UNIV OF OKLAHOMA LIBRARIES on January 20, 2016


http://abs.sagepub.com/

