
~HISTORICAL STUDY OF ~HINA'S 

CULTURAi REVOLUTION AND 
:. :: 

ITS COVERAGE BY THE 

NEW YORK TIMES -----::- = ::. 

BY 

WEIPING YUAN 
1/ 

Bachelor of Arts 

Heilongjiang University 

Harbin, China 

1982 

Submitted to the Faculty of the 
Graduate College of the 

Oklahoma State University 
In Partial Fulfillment Of 

the requirements for 
the Degree of 

MASTER OF SCIENCE 
December 1989 



~~15 
I q( ~, 
f94h 
toP'.(; 

I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 
I 



Oklahoma State Univ. Library 

A HISTORICAL STUDY OF CHINA'S 

CULTURAL REVOLUTION AND 

ITS COVERAGE BY THE 

NEW YORK TIMES ---

Thesis Approved: 

· Thes~s Adviser 

Dean of the Graduate College 

ii 

1350267 



ACKNOWLEDGEMENTS 

I express sincere appreciation to my thesis 

committee chair, Dr. Maureen J. Nemecek, who is very 

knowledgeable on China affairs, for her intelligent 

guidance and invaluable aid throughout this project. My 

deep gratitude also goes to Dr. Charles A. Fleming and 

Professor Lisa Schillinger for their advice and 

encouragement throughout my graduate program and this 

project. 

My friends Mike Jin, Nancy Cheng, Bin Fang, Xiaojian 

Tao ·and Yu Long supported me all the way and helped me 

keep the goal of this effort in sight. Their invaluable 

friendship, love and care will never be forgotten. 

iii 



TABLE OF CONTENTS 

Chapter Page 

1. INTRODUCTION . 1 

The Cultural Revolution. • . . . . . . 1 
The New York Times • . . . . . . • 6 
Values of the Study . • • . . • 10 
Method and Scope of the Study. . • . 10 
Endnotes . • . . . • . • • • 12 

II. LITERATURE REVIEW .. 

Endnotes . . . 

III. POWER STRUGGLE BETWEEN MAO AND 
HIS SUCCESSORS ....... . 

The Purge of Liu Shaoqi •. 
The Difference Between Liu and Mao . 
The Times Report on Liu's Fall 
~nd Wide Purge • . • • • • • . . . 
The Rise and Fall of Lin Biao . . . 
The Times Report on Lin Biao . . . • • . 
Endnotes • . . . . • • . • . . • • • 

IV. CHINA'S FOREIGN RELATIONS; THE NIXON VISIT •. 

Background • • • • . . . • . . • 
The Times Report on China's 
--poreign Relations . . . . . 
The Times Report on U.S.-China 
~elations ..•.....•. 
The Times Report on the Nixon 

Visit. . • • . . • . 
Endnotes . • • • • • • • 

V. THE GANG OF FOUR 

Background . • 
The Times Report 
of Four 
Endnotes 

on the Gang 

iv 

13 

20 

21 

21 
22 

24 
28 
32 
37 

40 

40 

41 

43 

49 
54 

57 

57 

60 
68 



VI. SlJliiMARY • . • • • • . • • . • 

Summary and Discussion • 
Recommendations . • . 

BIBLIOGRAPHY 

APPENDIX .. 

. . . . . . 
70 

70 
73 

• • • • • 7 5 

. . . . 77 

APPENDIX A-MAJOR EVENTS IN CR . . . . 77 
APPENDIX B-BIOGRAPHICAL NOTES • • . • • . • . 79 

v 



A NOTE TO THE READER: 

Pinyin System 

This thesis has generally adopted the Chinese Pinyin 

System of Romanization for transcribing Chinese names and 

places. Original spellings of names of persons and places 

have changed into Pinyin, which has been adopted by The 

New York Times for many years. For example, Peking is 

Beijing, Mao Tsetung is Mao Zedong and Liu Shao-ch'i is 

Liu Shaoqi, Chou Enlai ia Zhou Enlai. The original 

spelling is found only in quotations. 

The names of persons in this thesis are spelled in 

the traditional Chinese way, that is, surname first, 

except in the case of Nien Cheng, who chose to put her 

surname last in her book Life and Death in Shanghai. A few 

names of persons bear a hyphen between a two-word name. 

Such names were left as they appear in the quotations. 

Last of all, pinyin represent sounds similar to 

English sounds with only a few exceptions, such as c in 

Pinyin equals to ts in English; q equals to ch; x equals 

to sh; z equals to dz and zh equals to j. 

vi 



CHAPTER I 

INTRODUCTION 

The Cultural Revolution 

The gunshots and bloodbath in the Tiananmen Square 

Massacre on June 4, 1989, shocked the entire world. In 

Beijing, reporters from many countries sent home pictures 

and stories as witnesses to the brutality of Communist 

power. 

In contrast to the media coverage by foreign 

reporters in this demonstration, 23 years ago American 

newsmen were not able to be present in China during the 

Cultural Revolution (CR) because there were no diplomatic 

relations between the two countries. However, The New York 

Times exerted great effort to inform American readers of 

this important event in China's contemporary history by 

reporting from outside China. 

Comparing the deaths and bloodshed of this 

demonstration in 1989 to those occurring in the CR, more 

people were affected by the CR. According to the Peo]2le's 

Daily, more than one million people died and 100 million 
1 

people were persecuted, arrested and tortured. Today any 

Chinese citizen between 30 and 40 years of age can recall 

1 



2 

30 and 40 years of age can recall ten turbulent years of 

disrupted family life and little formal education. The 

wounds of lost educational opportunity and shattered 

lives, in addition to a ruined economy and culture can 

still be felt today. 

In fact, the political campaign the Communist Party 

inflicted on the Chinese people had begun 40 years ago. 

Since the establishment of the People's Republic of China 

in 1949, the Chinese Communist Party, first headed by Mao 

Zedong, has launched a series of political movements that 

have drawn attention and energy away from the country's 

economic development. 

In 1958, Mao launched an economic campaign known as 

the "Great Leap Forward." Mao imagined that by engaging 

the whole nation, including its 80 percent agricultural 

population, in "basic neighborhood" industries, China 

might make a "great leap forward" to catch up with 

advanced industrial countries. On the contrary, the 

campaign triggered national famine for several years 

because the rural population, instead of growing 

agricultural products, was dragged into the so-called 

"basic neighborhood" industry, which they knew nothing 

about. 

In the 1960s the moderate policy represented by 

President Liu Shaoqi began to pull the country out of its 

economic backwardness. Liu's success made Party Chairman 



3 

Mao Zedong feel that he had lost face. He accused Liu 

Shaoqi of leading the country toward capitalism and 

decided that the "capitalist readers" should be 

overthrown. Mao's determination to overthrow all the 

"capitalist readers," aided by Lin Biao, Defense Minister, 

and Jiang Qing, Mao's wife, and her radical associates, 

produced the national tragedy known as the "Great 

Proletarian Cultural Revolution." 

On November 10, 1965, the Shanghai-based literary 

critic Yao Wenyuan, later identified as a member of the 

"Gang of Four," published an article in Wen Hui Bao, a 

major newspaper in China, attacking a historic play 

written by Wu Han, the vice-mayor of Beijing at that time. 

Shortly thereafter, Wu Han and his supporter, Peng Zhen, 

the mayor of Beijing, were purged. 

On May 16, 1966, the Central Committee of the Chinese 

Communist Party issued a document calling for all Party 

members to participate in the current political campaign. 

The document, known as the "May 16 Circular," served as a 

command to start the Cultural Revolution. It stated, 

The whole Party must follow Comrade Mao Tse­
tung's instructions, hold high the great banner of 
the Proletarian Cultural Revolution, thoroughly 
expose the reactionary bourgeois stand of those so­
called "academic authorities" who oppose the Party 
and socialism, thoroughly criticize and repudiate the 
reactionary bourgeois ideas in the sphere of academic 
work, education, journalism, literature and art and 
publishing, and seize the leadership in these 
cultural spheres. To achieve this, it is necessary at 
the same time to criticize and repudiate those 



4 

representatives of the bourgeoisie who have sneaked 
into the Party, the government, the army and all 
spheres of culture, to clear them out or transfer 
some of them to other positions.2 

Within months, "bourgeois" academics and intellectuals 

were attacked. The attack soon spread to Party leaders and 

any persons in leading positions in society. The scope of 

the purge ranged from Liu Shaoqi to ordinary citizens who 

were descendants of former landlords and wealthy families. 

Lin Biao replaced Liu Shaoqi as Mao's successor at 

the Ninth Party Congress in 1969 and was appointed Vice 

Chairman of the Party. 

Mao soon became uneasy about Lin's power expansion in 

central and provincial governments. In September 1971, Lin 

Biao mysteriously disappeared from the public view. After 

ten months' silence about Lin's whereabouts, Mao began to 

tell foreign visitors that Lin had died in a plane crash 

outside China in an attempt to flee to the Soviet Union 

after he failed in a coup to assassinate Mao. 

After Lin's death, Jiang Qing and her radical 

associates became increasingly powerful for the next five 

years. After Mao's death in 1976, Jiang lost the power 

struggle between the radicals and the moderates and has 

been in prison ever since. The arrests of Jiang Qing and 

her followers were announced in the Chinese media as a 

"smashing victory" and marked the end of the CR. 

Beyond the struggle for power between Mao and his 



5 

successors, Mao used young students, known as the Red 

Guards, to attack millions of intellectuals, government 

officials, writers, films stars, sports stars, and 

descendants of former landowners and wealthy families. 

The Red Guards were high school and university 

students between the age of fifteen and twenty-five. In 

1966, Mao received thirteen million students at eight 

rallies in Beijing's Tiananmen Square between August and 

November. At the rallies, Mao Zedong encouraged the 

students that "To rebel is justified." The student 

representatives pledged that they would be "red guards 
3 

defending Chairman Mao and the Communist Party. 

According to Yan Jiaqi, author of Ten-Year History of 

China's Cultural Revolution, 

The duties of the Red Guards are to overthrow 
those persons in authority who are taking the 
capitalist road, to criticize and repudiate the 
reactionary bourgeois academic authorities and the 
ideology of the transform education, literature and 
art and all other parts of the superstructure that do 
not correspond to the socialist economic base; to 
support the Vietnamese people in their struggle 
against the u.s. imperialists and revisionist 
elements; to destroy the old world and to build a new 
world; to take actions under the direction of the 
Cultural Revolution Committee.4 

The Red Guards first fought against school authorities 

on campuses and quickly moved their battlefields to 

society and among themselves. By 1968, Mao became 

frustrated by violence and turmoil and ordered the 

People's Liberation Army to restore order. The army took 



6 

over schools, factories, hospitals, government offices, 

department stores, radio stations, and newspapers, 

wherever the Red Guards had control. At the same time, Mao 

issued orders to send millions of Red Guards to the 

countryside to receive reeducation through hard physical 

labor under peasant supervision. Many of them found it 

difficult to adjust themselves in the countryside and 

returned to the cities where they grew up. Many of them 

retu~ned home and started to make trouble on the streets. 

After the CR, these Red Guards found themselves labeled 

the "lost generation." 

The New York Times 

The New York Times, located halfway around the world 

from China, is a newspaper well known for its domestic and 

international coverage. The Times has been proud that, 

Every morning at the breakfast table it brings to 
its readers the current history of the world. It 
records the dreams and hopes and accomplishments of 
millions of men and women all over the globe, and 
their disappointments and sufferings as well.S 

Harrison E. Salisbury, former reporter for The Times, 

described the newspaper as a "looking glass to history" 
6 

and a ~newspaper of record.'" 

One of the major factors that made The Times 

successful is that the newspaper has a very competitive 

and responsible team of reporters both in the United 

States and in many other countries in the world. 



7 

The Times has long stressed the responsibilities of 

its newsmen. As early as 1896 when Adolph S. Ochs took 

over the newspaper, the new publisher issued a statement 

that all the newsmen were required "to give al;L the news 
7 

without fear or favor." This statement has guided The 

Times newsmen in their work to this day. Arthur Hays 

Sulzberger, who succeeded Ochs on May 7, 1935, took over 

not only the newspaper but also Ochs' spirit of news 

reporting. In 1945, in a lecture on "The Newspaper, Its 

Making and Its Meaning," Sulzberger reinforced Ochs' 

philosophy: 

I don't suppose there are many in this audience 
or elsewhere who question that it succeeds. I take 
it that what we are interested in today is to see if 
we are performing our allotted task accurately, and 
without fear, and without favor.8 

The Times foreign news service has sent its newsmen 

to every important capital city in the world. It has set 

up bureaus in Asia, Africa, South America, Australia and 

Europe. 

The work of foreign correspondents differs from that 

of staff who work in the United States. The Times has 

decided that a foreign correspondent has to be more 

selective: "He has to include more interpretation in his 

dispatches if he is to fulfill his function of reporting 
9 

on the life of the country to which he is assigned." This 

decision is based on the fact that the American public 

needs background in order to be knowledgeable about other 



8 

cultures. 

The Times has defined four chief news sources for 

overseas reporters: 

1. Official news furnished by the government, which 
is highly important but often "slanted" for 
propaganda purposes; 

2. The opposition, which always exists, even when 
dictatorships have driven it underground, and 
which is eager to counter the claims of those in 
power; 

3. The local newspapers; 

4. And last and most important of all, contacts with 
individuals who have a flair for knowing what is 
going on, and who have demonstrated in the past 
their reliability.8 

The Times began to cover China as early as the 

beginning of the century when the country was governed by 

the Qing dynasty. Since then it has followed the ups and 

downs of the country. In the 1940s, The Times staff 

followed the Nationalist regime from Beijing to Nanjing 

and Chungging; they also interviewed the Nationalists' 

opponents, the Communists in Yenan and Shanghai. 

China was a closed country before Nixon's visit in 

1972. During the CR, The Times watched Beijing from Hong 

Kong, the closest place to China. Seymour Topping, Charles 

Mohr, Tillman Durdin, James, Reston, Henry Lieberman and 

Fox Butterfield all filed stories from The Times office in 

Hong Kong. 

In April 1971, Durdin became the first American 

newspaperman to report from China. Max Frankel had an 



9 

opportunity to enter China in February 1972 when he was on 

a special assignment to cover Nixon's visit. Fox 

Butterfield became The Times first Beijing bureau chief 

in December 1979 after China and the United States 

normalized their relations. 

Therefore, most China stories during the CR were 

"off-the-spot" coverage. Lieberman described how the 

overseas correspondents reported the CR from outside 

China. He said, "with travel restricted, Communist 

functionaries aloof and Chinese afraid to talk to 

foreigners, journalistic activity in any mainland city 

today would amount primarily to monitoring the local 
11 

press." Unfortunately, the local press was not a 

reliable source because newsmen in China had to follow 

instructions about what to report. 

Under such difficult conditions, Lieberman believed 

that the difference between good and mediocre reporters is 

the "difference between digging carefully for available 
12 

information and not digging at all." The Times reporters 

made the best of the situation by whatever means were 

available and dug out information via the "spoken word, 

the printed publication, and the dots and dashes of 

domestic press transmissions tapped out in standardized 
13 

Chinese number code." Sometimes they had to piece 

together the accumulated information and explain, 

interpret or comment on it. 



10 

Value of the Study 

In examining how well The New York Times reported the 

CR 23 years ago even without having its reporters 

physically present in China, the thesis studies how close 

Times' stories are to the facts of the CR revealed in the 

aftermath by insiders and survivors. The results of the 

study also show the quality and ability of The· Times' 

foreign correspondents working under difficult conditions. 

In addition, the thesis examines what sources The 

Times used, who the reporters were, what was in their 

stories of each event and how the reporters speculated, 

interpreted and explained the situation, especially when 

the Chinese media were silenced or slanted. 

Method and Scope of the Study 

This thesis presents a historic review of the CR and 

examines how well The Times reported the event from 1966 

to 1976. The examination of the report and reality of the 

CR has focused on four major events, namely, Liu Shaoqi's 

fall and wide purge at the beginning of the CR, the rise 

and fall of Lin Biao, Nixon's China visit and the arrests 

of the "Gang of Four," which marked the end of the CR. 

This study used The New York Times Index and reviewed 

about 30 stories of each event from The New York Times. -----
Following a historic description of the selected event, 



the thesis employs qualitative content analysis 

methodology to examine The Times coverage of the 

corresponding events during the CR. 

11 

The introduction chapter describes the Cultural 

Revolution and The New York Times' philosophy of running 

the newspaper, especially its policy for foreign 

correspondents. 

Chapter II reviews literature about the CR by Chinese 

and American writers. 

Chapter III examines the wide purge and the fall of 

Liu Shaoqi, former President of China, the rise and death 

of Lin Biao, as well as The Times' report on these events. 

Chapter IV examines China's foreign policy during 

CR, focusing on Nixon's China visit and Sino-u.s. relations 

and related reports from The Times. 

Chapter V presents the arrest of the "Gang of Four" 

at the end of the ten-year-old Cultural Revolution and 

the report by The Times. 

Chapter VI covers the summary, discussion and the 

recommendations of this thesis. 



12 

Endnotes 

1 
Butterfield, Fox, China: Alive in the Bitter Sea 

(New York: Times Books, 1982), 17. ----- ---
2 

CCP Documents of the Great Proletarian Cultural 
RevolutiOn (Hong Kong:-union Research Institute, 1968), 
18. 

3 Hsiung, Y.T., Red China's Cultural Revolution 
(New York: Vantage Press, 1968), 94. 

4 
Yan Jiaqi and Gao Xiang, Ten-Year History of 

China's Cultural Revolution (Taipei: China Studies Press, 
1986), 66. 

5 
News, (New York: The New York Times Company, 

1945), 3. 
6 

Salisbury, Harrison E., Without Fear Or Favor 
(New York: The New York Times Book Co., Inc.-,-1980), ix. 

7 
Ibid. 

8 The Newspaper, Its Making And Its Meaning, (New 
York: Charles Scribner's Sons, 1945), 173. 

9 Ibid., 9. 
10 

Ibid. 
11 

Ibid., 112-3. 
12 

Ibid., 113. 
13 

Ibid., 114. 



CHAPTER II 

LITERATURE REVIEW 

Among Chinese authors who wrote about the Cultural 

Revolution, Liang Heng, Gao Yuan, Nien Cheng and Yue 

Daiyun recorded in detail their personal experiences 

during the CR. Among American writers, Harrison Salisbury, 

Fox Butterfield, Anne Thurston and Ross Terrill 

investigated and interviewed people who survived the CR. 

Liang Heng and Gao Yuan shared similar experiences 

as Red Guards. When the CR began in 1966, they were both 

teenage boys. Gao Yuan, author of Born Red, was from a 

revolutionary family in a county town in Hebei province. 

Gao described his involvement in mass rallies against 

"reactionary" teachers and administrators, marching them 

on the streets, beating them and driving some of them to 

suicide. 

Gao recalled that the Red Guards ended up in fighting 

with other factions. They turned the schools into armed 

camps, claiming that they would guard Mao Zedong and his 

revolutionary line at the cost of their lives. Once when a 

friend of Gao's was hit in the forehead by a sharp rock, 

Chairman Mao's teachings gave them encouragement to 

13 



14 

continue the fight. They memorized these lines from Mao's 

Little Red Book, "We are learning about warfare from 
--- 1 

engaging in warfare." 

When Mao called for the Red Guards to resettle in the 

countryside in 1968, Gao realized what was waiting for him 

and decided, "I don't want to be a peasant for the rest of 
2 

my life." He joined the army instead, hoping to "continue 
3 

the revolution." 

Liang Heng was from Mao Zedong's native province of 

Hunan. His mother had been labelled "antiparty" and 

"rightist" before the CR. His father, a newsman at the 

Hunan Daily, was accused of opposing the Party and the 

socialist system. Nevertheless, Liang managed to join the 

Red Guards with other 'teenagers. Liang recalled a horrible 

scene during the CR in Son Of The Revolution: The streets 

of Changsha, the capital city of Hunan province, "ran with 
4 

blood in the humid hundred degree heat of August." 

Liang was sent to the countryside with many other Red 

Guards in 1968. However, like many other students who could 

not adapt to life in the countryside, Liang returned home 

and ended up on the street drinking and fighting with 

other sons and daughters of the revolution. 

Nien Cheng, author of Life and Death in Shanghai, 

was born to a wealthy family, and married the general 

manager of Shell Oil's office in Shanghai. Her privileged 

family background was often the target of the Red Guards. 



15 

Cheng recalled that one night in 1966, a crowd of young 

students forced their way into her house, smashing 

whatever they could find. She tried to explain that some 

of the antiques she had collected for many years were 

irreplaceable. The Red Guards said to her, 

You shut up! These things belong to the old 
culture. They are useless toys of the feudal emperors 
and the modern capitalist class and have no 
significance uses to the proletarian class. They 
cannot be compared to cameras and binoculars, which 
are useful for our struggle in time of war. Our great 
leader Chairman Mao taught us, 'If we do not destroy, 
we cannot establish.' The old culture must be 
destroyed to make way for the new socialist culture.S 

Cheng was first put under house arrest and then sent to 

prison, where she was in solitary confinement more than 

six years. Cheng was almost destroyed physically, and yet 

her strong will sustained her survival. 

Among the victims of the CR, Chinese intellectuals 

suffered most. Yue Daiyun, a female literature professor 

at Beijing University, witnessed many deaths of innocent 

people. Almost every day she heard news of suicides or 

people beaten to death by the Red Guards. 

Once when Yue Daiyun went to see her mother in 

hospital, she saw a nurse wheeling in a cart on which lay 

the body of a teenage girl who was obviously beaten to 

death. Yue recalled, 

Since she had been dead upon arrival, no one had 
bothered to cover her with a sheet. Across her chest 
were two paper banners, one announcing her identity 
as a 'counterrevolutionary bastard dog' and the other 
proclaiming, 'Anyone who opposed the Cultural 



16 

Revolution will come to no good end.' Her face and 
hair were matted with blood.6 

Lin Zhao, a student of Yue's, had written several 

poems protesting the privilege of the Communist Party. Lin 

had also secretly translated the manifesto of the Yugoslav 

Communist Party which she believed was less dictatorial. 

She kept her ideas in a diary which was discovered by the 

Red Guards. She was soon sent to prison. Later, Yue 

learned that in her cell, 

Lin was crippled by arthritis, her condition 
aggravated by the dampness of her cell. She looked 
close to death in her white prison uniform, with her 
hair uncut, her finger gaunt, her complexion pale. In 
spite of her failing health, she had apparently 
continued to write poems on scraps of toilet paper, 
sometimes with her own blood.? 

In 1968, Lin Zhao was sentenced to death for attacking Mao 

Zedong and the Communist Party. 

Fox Butterfield of The New York Times, author of 

China: Alive in the Bitter Sea, learned Lin Zhao's story 

from three reporters at the New China News Agency. In 

their account, some government officials went to the 

Shanghai home of Lin's mother telling her that her 

daughter had been executed three days earlier for the 

counter-revolutionary crime in her diary. But the money 

spent on the execution had to be paid by the mother. 

Butterfield wrote, "the officials demanded that the mother 

pay five fen, a little more than three cents, to cover the 

cost of the bullet they had put through the back of her 



17 

daughter's head" because the money spent on the execution 
8 

had been a waste, according to the sardonic officials. 

In 1979, following the normalization of relations 

between China and the United States, The Times opened its 

office in China. Having reported for four years from Hong 

Kong, Butterfield moved to Beijing where he had a chance 

to listen to people talking about the CR. He learned that 

almost all the Chinese he met had been compelled to turn 

in their valued books, records, or paintings to the 

fanatic Red Guards who ransacked their homes looking for 

"decadent bourgeois or feudal culture." He also learned 

that most of China's leading writers, musicians, and 

artists were imprisoned and.some of them were tortured to 

death. Lao She, author of Rickshaw Boy was "forced head-

down into the bottom of a muddy lake by a band of Red 
9 

Guards till he drowned." Butterfield was impressed by 

what Liao Mosha, a distinguished writer who was imprisoned 

for thirteen years, said that the CR actually destroyed 
10 

China's traditional culture. 

Harrison Salisbury, author of several books about 

China, considered that the key to understand China was to 

understand the CR. He interviewed people.who had been 

involved and asked many questions of what had happened to 

them during the CR. Salisbury wrote in To Peking and 

Beyond, 

I am sure that there is much that I still do not 



18 

understand, but I have learned enough to know no one 
can begin to comprehend China today, no one can begin 
to draw conclusions about the nature of the country, 
the quality of the people, the inner meaning of 
Chinese policy, the psychology of her leaders or her 
attitude toward the world and toward the United 
States, without grasping the essentials of the 
Cultural Revolution. If there is in China a New Man, 
if China is creating the pattern of the world's 
future, the secret, I think, must lie in the Cultural 
Revolution.11 

Salisbury visited several universities such as Hunan 

Science and Engineering University, Wuhan University and 

Qinghua University---the latter as highly regarded as MIT 

in the United States. He noticed broken window panes in 

all the classrooms he visited and learned there had been 

violent physical combat and rifle fire in these 

universities~ As his interviews developed, Salisbury felt 

that it was becoming more and more clear that violence was 
12 

one of the "salient features" of the CR. 

From 1981 to 1982 Anne F. Thurston, author of Enemies 

of the People, conducted 49 interviews with the survivors 

of the CR both in China and in the United States. Thurston 

specifically described a situation in which the Red Guards 

were "criticizing" You Xiaoli, a female university 

professor who was accused of being a counterrevolutionary. 

Thurston wrote, 

You Xiaoli was standing, precariously balanced, 
on a stool. Her body was bent over from the waist 
into a right angle, and her arms, elbows stiff and 
straight, were behind her back, one hand grasping the 
other at the wrist. It was the position known as 
~doing the airplane.' Around her neck was a heavy 
chain, and attached to the chain was a blackboard, a 



19 

real blackboard, one that had been removed from a 
classroom at the University where You Xiaoli, for 
more than ten years, had served as a full professor. 

After doing the jet airplane for several hours, 
listening to the endless taunts and jeers and the 
repeated chants calling for her downfall, the chair 
on which You Xiaoli had been balancing was suddenly 
kicked from under her and she tumbled from the stool, 
hitting the table, and onto the ground. Blood flowed 
from her nose and from her mouth and from her neck 
where the chain had dug into the flesh.13 

Thurston described the brutality of the CR in yet 

another example: 

Zhao Shuli, one of China's leading twentieth 
century novelists, had died as a result of a similar 
incident. A rib had broken and punctured his lung 
when the chair had been knocked from beneath the 
stool on which he had been standing. Accused of being 
a counterrevolutionary, he was not eligible for 
medical treatment. Instead, he was dragged to another 
city to face yet another struggle session against 
him. He died several days later.14 

Today any Chinese citizen 30 years of age or above 

could recount similar situations they saw with their own 

eyes during the CR. Many of them witnessed violence, 

shootings, bloodshed and death. Thurston concluded that 

the CR was surpassed only by the Nazi holocaust, the 
15 

Stalinist purges, and genocide in Cambodia. 



20 

Endnotes 

1 
Gao, Yuan, Born Red (Stanford: Stanford University 

Press, 1987), 236.-------

2 Ibid., 350. 
3 

Ibid. 
4 

Liang, Heng and Judith Shapiro, Son Of The 
Revolution (Glasgow, Great Britain: William-collins Sons & 
Co. Ltd., 1983),132. 

5 Cheng, Nien, Life And Death In Shanghai (New York: 
Grove Press, Inc., 1986),~. --

6 
Wakeman, Carolyn, To The Storm (Berkeley: 

University of California Press, 1985), 106. 
7 

Ibid., 188. 
8 

Butterfield, Fox, China: Alive in the Bitter Sea 
(New York: Times Books, 1982), 17-8. 

9 
Ibid. 

10 
Ibid. 

11 
Salisbury, Harrison E., To Peking And Beyond 

(New York: The New York Times Book Co., 1973), 27. 
12 

Ibid., 38. 
13 

Thurston, Anne F., Enemies Of The People 
(Cambridge, Harvard University Press, 1987), xv. 

14 
Ibid. 

15 
Ibid. 



CHAPTER III 

POWER STRUGGLE BETWEEN MAO AND HIS SUCCESSORS 

The Purge of Liu Shaoqi 

Liu Shaoqi was born in 1898 into a wealthy family in 

Mao's native province of Hunan. Liu was a few years 

younger than Mao. He joined the Communist Party through 

Mao's introduction· in 1921. In the same year, Liu enrolled 

in the School for Foreign Languages set up by the 

Communist Party and was chosen with seven other students 

to study for two years at the Eastern University·in 

Moscow. After his return to China in late 1922, Liu spent 

six years leading the workers' movement of the Communist 

revolution in the areas controlled by the Nationalists. 

In October 1934 Liu Shaoqi participated in the Long 

March as chief of the Political Department of the Eighth 

Corps of the Red Army and later served in the same 

position in the Third Corps. From 1945 to 1955 Liu served 

as General Secretary of the Central Committee Secretariat. 

On April 28, 1959, he was elected the President of the 

People's Republic of China. After Liu came to power, he 

supported economic development, a policy which was 

different from that of Mao. Liu's success with the 

21 



22 

national economy triggered Mao's criticism. Mao began to 
1 

accuse Liu of leading the country toward capitalism. 

The Difference Between Liu and Mao 

Mao began his career as a rebel leader in the 

peasants' movement in Jiangxi Province in the early 

1920's. His education was based on traditional Chinese 

culture. It is obvious from the literary allusions in 

Mao's widely published poems that Mao had widely read 

classical Chinese novels and history and studied each 

palace coup of China's ancient dynasties. 

Liu Shaoqi received extensive theoretical education 

on Communism in the Soviet Union in early 1920s. Liu was 

a well-trained orthodox Communist. 

During the time of great difficulties for the 

Communist Party, Mao and Liu supported and complemented 

each other against their common enemies: the Japanese 

troops and the Nationalists. After the Communists carne to 
2 

power, their relationship began to sour. 

Before 1966, the Party Chairman and the President of 

the state were almost evenly matched in strength. Mao's 

advantages were his public image built up over the years, 

the armed forces and his propaganda machine. Liu's power 

carne from the support he had won in government 

organizations at both central and local levels. 

As Liu's strength grew stronger, Mao became more 



23 

afraid of losing power. In 1965 Mao began to complain that 

Liu and other government officials treated him as if he 

were their "dead parent at a funeral" and they "never 
3 

bothered to consult me on vital matters." 

In order to take the power from the opposition, Mao 

launched the "Great Proletarian Cultural Revolution." It 

took Mao three years to purge Liu Shaoqi from his 

positions. At the beginning, Liu was criticized without 

his name being mentioned. The May 16 Circular of 1966 

described Liu as China's Khrushchev who had served as the 

commander of the anti-Mao, anti-party and anti-socialist 
4 

group. 

In early 1967, tens of thousands of Mao's Red Guards 

gathered at Zhong Nan Hai where Liu had lived and ·worked. 

Liu was forced to bend his back before the angry crowd to 

recite Mao's quotations from the Little Red Book and to 

make a confession. 

On January 25 of the same year, the Liberation Army 

Daily published an editorial entitled "The People's 

Liberation Army Firmly Supports the Proletarian 

Revolutionary Faction," claiming that the army was committed 

to destroying the bourgeois headquarters headed by Liu 

Shaoqi at the central, provincial and municipal government 
5 

levels. In July, the People's Daily described Liu as a 
6 

"drowning dog" which should be struck to its end. 

Historian Li Tien-min wrote in Liu Shao-ch'i that by 



24 

1968 the power struggle in CR had become an "undisguised 

personal vendetta" against Liu, for the purpose of 

"stripping away his power, his influence, and the ideology 
7 

he represented." 

An editorial of the Liberation Daily on November 11, 

1968 implied that the purge of Liu Shaoqi was almost at an 

end. It indicated "the very exposure of Liu Shao-ch'i is a 

gigantic achievement for the Great Proletarian Cultural 

Revolution, even if the revolution has accomplished 
8 

nothing else." Liu had been placed under house arrest by 

the Red Guards in early 1967 until he died in disgrace on 

December 12, 1969. 

The Times Report on Liu's Fall and 

the Wide Purge 

In the 1960s The New York Times reporting on China 

heavily relied on monitoring Chinese official media from 

.Hong Kong and using sources of other countries. Liu's name 

was not found in Chinese media in 1966 and 1967. In May, 

1968, when China first publicly attacked Liu in the 

Liberation Army Daily, The Times ran a story from Agence 

France-Press entitled "Peking Calls Liu Agent of Chiang." 

The story began by pointing out that Liu was accused by 

the official press for the first time of representing the 

interests of the Nationalists. To be a Nationalist agent 

was considered to be a deadly charge because among Chinese 



Communist class enemies, Nationalist agents were the 
9 

"lowest form," the story explained. 

25 

The same story suggested that the accusation against 

Liu was aimed at purging Mao's opponents both in the 

Party and in the government. It indicated that the Mao-Liu 

relation had come to an end by this point when "charges 

apparently indicated that there was no longer any 

possibility of a compromise between Mr. Liu and the 
10 

present leaders of China." 

Another Times story depicted China's "victory" over 

the battle against Liu Shaoqi. Written by Hong Kong based 

reporter Tillman Durdin on November 1, 1968, the story 

headlined "Chinese Reds Expel Liu From the Party" 

indicated that the Chinese Communist Party "formally 

expelled Mr. Liu, the country's disgraced head of state, 
11 

from the party and other posts." Durdin quoted the 

Chinese press as denouncing Liu by name as a "traitor, 

renegade and scab" and a "lackey of imperialism, modern 
12 

revisionism and the Kuomintang." 

Meanwhile, the Chinese media were hailing the 

decision to expel Liu from the Party as a "sweeping 

success" and declaring that "all policies laid down and 

actions taken under the leadership of Mao and his deputy, 
13 

Lin Piao, have been correct," the story added. Durdin 

also noted that it was the first time since late 1966 that 

Liu was identified by name in an official Party 



26 

declaration and the first time he was connected with the 
14 

term "counter-revolutionary crime." 

In the background information, Durdin noted that Liu 

was first made a target of the CR in 1966, after serving 

20 years as Mao's chief aide. The spearhead that brought 

him down was the "militant students," known as the Red 
15 

Guards. 

While Liu Shaoqi was under attack, a sweeping purge 

was under way in Beijing. Beginning on February 16, one of 

the stories entitled "2 Peking Writers Accused of 

Criticizing Regime" reported that one of the prominent 

writers, Wu Han, Deputy Mayor of Beijing, was under attack 

for a play he wrote. The play, titled Hai Rui Loses His 

Office, was about Hai Rui, the Minister of revenue in the 

Ming dynasty (1644-1912), who was dismissed from office 

and jailed for criticizing the emperor. In Chinese 

history, he has symbolized honesty, integrity, and 

uprightness in public officials. As the result of his 

virtue, he offended the emperor and lost his position. The 

play encouraged people to speak the truth and to criticize 

the wrongdoings of the top leaders. 

The Times interpreted the play as angering the 

"regime because it suggested that traditional moral values 
16 

could be taken over by contemporary society." The play 

was first criticized in Wen Hui Bao in November 1965 and 

had since been denounced in most major newspapers in 



17 
China. 

27 

Another literary figure under attack was Tien Han, a 

leading playwright, who also had written the words for 

China's national anthem. His play Xie Yao-huan was about 

an imaginative historical heroine during the Tang dynasty 

(618-907), who opposed official corruption and petitioned 

the Empress Wu Zetien for political reform. Eventually 

Xie failed to persuade the court and was killed by the 

intrigues of corrupt officials. 

The People's Daily was first to accuse Tien of 

distorting history and preaching an idealistic historical 

viewpoint. The Times commented that the Chinese press 

accused Tien of borrowing historical characters.and 

incidents to·attack the current government. The Times 

story also compared the situation of writers in China in 

the 60s with that of in the Soviet Union in the 30s. It 

concluded that the "Soviet writers have considerably more 
18 

freedom." The Times story quoted the New China News 

Agency as saying that "160,000 literary and art workers 

had gone to factories, rural areas and armed forces to 
19 

~remold their thinking.'" 

The purge began in cultural fields and spread to the 

whole society in the three-year period from early 1966 to 

the end of 1968. Durdin reported that "Communist China is 

experiencing a period of intense political purging known 
20 

as ~purifying the class ranks.'" The reporter explained 



28 

terms used in the Chinese media such as "class enemies," 

who were supposed to be dragged out from the working 

class. He said that the label "class enemy" can be 

applied to "anyone with an even remotely bourgeois 

background or pinned on individuals who have been 

opponents of the military dominated revolutionary 

committees, the new ruling bodies in the cities and 
21 

villages of China." The term "seven black elements" 

used in the Chinese media referred to "former landlords, 

former rich peasants, rightists, former capitalists, 

counter-revolutionaries, bad elements and black 
22 

gangsters." In analyzing the purpose of the purge, 

Durdin remarked that "one seems to be to root out these 

elements. Another is to crack down·on detractors and 
23 

opponents of the new power-holders." 

The Rise and Fall of Lin Biao 

When CR began in 1966, Lin Biao was actively engaged 

in doing three things: attacking Liu Shaogi who was on his 

way to the top leadership as Mao's successor, providing 

Mao with a personality cult in order to gain his favor, 

and increasing the strength of his clique. Meanwhile, Mao 

badly needed Lin's military force to overthrow Liu Shaogi 

whose power had endangered Mao's position. 

In public, Lin Biao created an image of being most 

loyal to the Party Chairman by holding Mao's Little Red 



29 

Book in hand at all times, meanwhile, increasing military 

personnel at both local and state levels of government. 

China scholar John Gardner recorded in Chinese Politics 

and the Succession to Mao that by 1969, 

Army representatives were found throughout 
society: in local administration, in industrial 
enterprises, and in educational institutions. It 
appeared then that the army controlled China, that 
Lin Biao controlled the army and that Mao had given 
his blessing to a new successor. 24 

In the Ninth Party Congress held in April 1969, Lin's 

status as Mao's successor was written in the revised Party 

Constitution, 

Comrade Lin Piao has consistently held high the 
great red banner of Mao Tsetung's thought and he has 
most loyally and resolutely carried out and defended 
Comrade Mao Tsetung's proletarian revolutionary line. 
Comrade Lin Piao is Comrade Mao Tsetung's closest 
comrade-in-arms and successor. 25 

In this Congress, Lin's speech pronounced the final 

sentence on Liu Shaoqi, calling Liu a "hidden traitor and 

scab," "a crime-steeped lackey of the imperialists," 

"modern revisionists and Kuomintang reactionaries," and 

"the arch-representative of the persons in power taking 

the capitalist road." From then on, Liu disappeared from 

the stage of the Chinese politics forever. 

Four years later, the lOth Party Congress dramatically 

and officially overturned the decision about Lin's 

position as Mao's successor made in the previ~1s Congress. 

It proclaimed on August 29, 1973, 

The congress indignantly denounced the Lin Piao 



30 

anti-Party clique for its crimes. All the delegates 
firmly supported this resolution of the Central 
Committee of the Communist Party of China to expel 
Lin Piao, the bourgeois careerist, conspirator, 
counter-revolutionary double-dealer, renegade and 
traitor from the Party once and for all!26 

In fact, Lin's fall and death had occurred two years 

earlier. As Lin's power continued to grow after he rose to 

the number two rank, Mao grew increasingly uneasy and soon 

begari to take actions to strengthen his own power. 

In August 1971, Mao left Beijing in a special train 

for central southern and eastern China to strengthen his 

own support from military leaders in those areas. Mao was 

planning to organize a show down before Lin's supporters 
27 

were properly organized. 

During his tour, Mao stayed in Wuhan for ten days 

holding talks with senior leaders of Hubei and neighboring 

provinces. In his conversation with those senior leaders, 

Mao implied, "a certain person was very anxious to become 
28 

state Chairman, to split the Party, and to seize power." 

In Gardner's account, "By the evening of 6 September 

Lin was fully informed of what Mao had said, and his 
29 

understandable reaction was to panic." Lin and his wife 

directed their son Lin Liguo, an Air Force commander, to 

take action in Shanghai, where "B-52," a code name for 

Mao, would stop on his itinerary to return to Beijing. 

Lin Liguo, instructed his followers that "three methods of 

assassination were being considered: ~using flame throwers 



31 

and 40-mm bazookas to attack B-52's train, or using 

reassembled 100-mm artillery to shoot the train, or 

alternatively having Wang Weiguo carry out the murder with 
30 

a pistol while being received by B-52 on the train." 

Mao was aware of the emergency situation. On 

September 8, Mao suddenly changed his schedule and ordered 

the train to move only a few minutes after he finished his 

midnight snack. Two days later, Mao suddenly changed 

again: "Now turn the train back. We shall leave right 

away!" By constantly changing his schedule, Mao safely 
31 

arrived in Beijing on September 12, 1971. 

Upon learning that Mao reached Beijing, Lin and his 

wife decided to flee. Lin Doudou, Lin Biao's daughter from 

a previous marriage, reported to Premier Zhou Enlai that 

her father intended to make an unexpected night flight. 

Zhou immediately decided to ground all flights as a 

precaution. He ordered that any flight would have to be 

authorized by three signatures: his own, Lin Biao's, and 
32 

the authority ordering the flight. At the airfield, Lin 

Biao, as the number two man in the Party and the future 

head of the state, forced the Trident to take off shortly 

before 1:00 a.m. on September 13 and headed north. An 

hour later, it crashed in the Mongolian People's Republic, 

killing all the people on board. 

Ironically, on the same day of Lin Biao's fall, the 

People's Daily carried an article in praise of Lin, 



32 

Comrade Lin Piao has at all times held high the 
great red banner of Mao Tsetung Thought. He has at 
all times defended Chairman Mao's proletarian 
revolutionary lines and put it into practice, and he 
has always been a shining example to the whole Party, 
to the Army, and to the people of the whole 
country!33 

During the following months, this "shining example" 

was not mentioned again by the Chinese media. When Lin 

Biao's name reappeared, he became a "pseudo-Marxist 

political swindler like Liu Shaoqi," and "army-splitter," 

"a conspirator, opportunist, renegade and traitor." 

Finally, he became "dog-shit, indigestible to human 
34 

society." 

The Times Report on Lin Biao 

on May 15, 1966, one day before the CR officially 

began, Seymour Topping of The Times, reported from Hong 

Kong that Lin Biao "appears to have emerged as a dominant 

figure in the country's affairs after a political struggle 
35 

in Peking." Topping remarked that the emergence of Lin 

"signaled the beginning of the current purge of 

intellectuals and of officials of the Peking municipal 
37 

Party organization." The story noted that in the last 

months of 1965 and the early months of 1966, Lin 

apparently was preoccupied with a campaign within the army 

to "improve tighter political control over senior 

commanders who were not responding to Mr. Mao's 
37 

ideological directions." 



33 

During this period, The Times reporters, unable to do 

interviews in Beijing, had to base their stories on the 

Chinese media and to listen to what the specialists and 

the analysts had to say. Topping's story is an example: 

"According to provincial radio broadcasts, an army-led 

campaign against antiparty, antisocialist elements" has 
38 

been extended to the rest of the country." The story 

indicated that "people in the provinces are being told 

that they should be guided by editorials in the army 
39 

newspaper," which was under Lin's control. 

On August 16, 1966, Salisbury wrote a story with the 

headline, "Mao's Effort to Steal China's Youth Is Seen 

Behind Purge." A question Salisbury raised in the story 

was, "Who were the participants?" He explained that while 

some China watchers picked on Lin Biao, others disagreed 
40 

because his health was too poor. Salisbury speculated 

that Deng Xiaoping, "the tough, durable secretary general 

of the Party," might be the major purger. On the contrary, 

instead of being the man behind the purge, Deng became the 
41 

second victim after Liu Shaoqi's fall. 

Salisbury soon changed his mind. Two months later, 

Salisbury wrote on the same subject that "Chinese Reds 

Begin Drive to Glorify Lin Piao," suggesting that the 

emergence of the Defense Minister marked a turning point 

in Chinese history. Salisbury remarked, 

A campaign has been launched in China to glorify 



34 

Lin Piao, the Defense Minister, and underline his new 
role as heir apparent to Mao Tsetung, the Communist 
Party's Chairman. This represents a significant shift 
in emphasis on the part of Peking. Until recently Mr. 
Lin was content to stand in Mr. Mao's shadow and be 
acknowledged simply as the Party leader's chief aide 
and spokesman. Today he is being praised and his 
name is appearing more frequently in the press as the 
authoritative voice of the hierarchy.42 

As Lin's power increased, Salisbury indicated that it was 

difficult to tell "just where Chairman Mao's authority 
43 

ends and Mr. Lin's begins." 

Meanwhile, the praising of Lin became an important 

political task for the Chinese media, headed by the 

People's Liberation Army Daily and reproduced by other 

newspapers. A Times story quoted the military paper as 

praising Lin who had "always implemented Chairman Mao's 

thought and followed his correct line most faithfully, 
44 

firmly and thoroughly." 

In analyzing the purposes of the current propaganda 

campaign, the story suggested, "The intensified adulation 

of Mr. Lin" was aiming at: 

1) increasing Lin's stature in preparation for his 
eventual succession to Chairman Mao; 

2) strengthening his hand for further purging of 
important party figures.45 

The Times was able to keep a good record of Lin's 

public activities until September 1971, when suddenly it 

lost his track. Silent about Lin Biao for a couple of 

weeks in September, The Times began to speculate on his 

whereabouts on October 1--the Chinese National Day. A 



35 

story noticed that the People's Daily omitted publishing 

the "customary large photos of Chairman Mao and Deputy 
46 

Chairman Lin Piao." 

A week later, The Times reported that Premier Zhou 

met Ethiopian Emperor Haile Selassie in Beijing. The story 

referred to members of the delegation who said that they 
47 

were not certain whether Lin was present." 

On the same day following the previous story, The 

Times ran another story under the headline of "The Lin 

Piao mystery," that, 

All China watchers have noted recent signs of 
shifts and changes and particularly the nonappearance 
of such prominent personages as Vice Chairman Lin 
Piao and other top army men.48 

The mystery remained for the rest of the year in China. 

On December 2, 1971, Tillman Durdin, by sorting the 

facts from Chinese media which deliberately omitted the 

name of their target, said that "Peking Denounces 

Plotters in Party Attack on Lin." He noted that a joint 

editorial in Beijing's leading newspapers charged that the 

"chieftains of opportunist lines were intriguing against 
49 

Communist unity in China." 

Durdin commented that the editorial was the 

"sharpest" and most "outspoken" official attack in 

connection with the "protracted absence of Mr. Lin." 

Instead of mentioning his name, the editorial labeled Lin 

and his associates as "bourgeois careerists," "splitters" 



50 
and "sham Marxist schemers," Durdin added. 

36 

The Chinese government disclosed Lin's fall on July 

27, 1972, almost ten months after Lin's death on September 

12, 1971. In fact, The Times' conclusion about Lin's fate 

had been arrived at six months earlier than the Chinese 

media actually disclosed the news. In December, 1971, 

Durdin concluded, "It now seems likely that Mr. Lin 

gradually came to realize that Mr. Mao and his supporters 

were moving to downgrade him and that Mr. Lin's actions to 

combat this led to confrontation in September that Mr. Lin 
51 

lost." 



37 

Endnotes 

1 
Li, Tien-min, Mao's First Heir-apparent Liu 

Shao-ch'i (Taipei: Institute of International Relations, 
1975), 132. 

2 
Ibid., 16. 

3 
Michael, Frank, "The Struggle For Power," 

edited by Baum Richard, China In Ferment (Englewood 
Cliffs, N. J.: Prentice-Hall, Inc., 1971),53. 

4 
Hsiung, Y. T. Red China's Cultural Revolution 

(New York: Vantage Press, 1968), 72. 
5 

6 

7 

Liberation Army Daily, January 25, 1976. 

Ibid. 

Li, 132. 

8 Ibid., 172 .. 
9 

New York Times, May 18, 1968., 10 __ _ 

Ibid. 

11 Durdin, Tillman, "Chinese Reds Expel Lin From 
the Party," New York Times, November 2, 1968. 

12 -

13 

14 

15 

16 

Ibid. 

Ibid. 

Ibid. 

Ibid. 

"2 Peking Writers Accused of Criticizing 
Regime." New York Times, February 16, 1966. 

17 ---

18 

19 

20 

Ibid. 

Ibid. 

Ibid. 

Durdin,"Communist China Is 'Purifying Its Class 
Ranks'in Wide Purge." New York Times, December 8, 
1968. 



21 

22 

23 

24 

Ibid. 

Ibid. 

Ibid. 

38 

Gardner, John, Chinese Politics and the 
Succession to Mao (New York: Holmes and Meier Publishers, 
1982),42. 

25 
The Party Constitution of the Chinese Communist 

Party, passed by the 9th Party Congress on 14 April, 1969. 
26 

27 

28 

29 

30 

31 

The People's Daily, 12 September, 1971. 

Gardner, 52. 

Ibid., 52-53. 

Ibid., 54. 

Ibid. 

Ibid. 

32 Ibid. 57. 

33 People's Daily, September 12, 1971. 
34 

Ibid. 
35 

Topping, Seymour, "Peking Army Chief Seen As 
Mao Heir,"New York Times, May 15, 1966. 

36 ---

37 

38 

39 

40 

Ibid. 

Ibid. 

Ibid. 

Ibid. 

Salisbury, "Mao's Effort to Steel China's Youth Is 
Seen Behind Purge," New York Times, August 16, 1966. 

41 
Ibid. 

42 
Salisbury, "Chinese Reds Begin Drive to Glorify 

Lin Piao," New York Times, October 12, 1969. 
43 

Ibid. 



44 
Ibid. 

45 Ibid. 
46 

"Chou and Other Officials Attend National Day 
Rites," New York Times, October 2, 1971. 

47 
"Mao Meets With Selassie And Is Said to Appear 

Fit," New York Times, October 9, 1971. 4a---
Chen, Jack, "The Lin Piao Mystery," New York 

Times, October 9,1971. 
49 

Durdin, "Peking Denounces Plotters in Party; 
Attack on Lin Seen," New York Times, December 2, 1971. 

50 ---
Ibid. 

51 Ibid. 

39 



CHAPTER IV 

CHINA'S FOREIGN RELATIONS; 

THE NIXON VISIT 

Background 

Before the Cultural Revolution, China had established 

formal diplomatic relations with 46 countries. Sixteen of 

them were in Asia, 13 in Africa, 16 in Europe, and one in 

Latin America. 

When the CR began, China's relations with other 

countries began to sour dramatically. Of 46 ambassadors, 

45 had been called back to Beijing. The only country that 

had retained a Chinese diplomatic envoy was Egypt. 

Meanwhile, constant military conflicts escalated the 

tension on the Sino-Soviet border. By the end of 1971, the 

Soviet Union increased its military buildup along the 400-
1 

mile border to about forty-four divisions. The two 

countries were on the edge of war. The serious Soviet 

military threat led Premier Zhou Enlai to readjust China's 

foreign policy. He persuaded Mao to send the ambassadors 

back to the countries with which China had diplomatic 

relations before the CR. Meanwhile, China began to search 

for a counter-balance against the Soviet Union. The United 

40 



41 

States was on the top of its list. 

In a 1970 interview with American writer Edgar Snow, 

Mao had indicated that Richard Nixon would be welcome in 

Beijing. The informal invitation soon reached Washington. 

Shortly thereafter, the President referred, for the first 

time, to "Red China" as the People's Republic of China. 

As a response, China invited the U.S. table tennis team to 

China in April 1971. In July, Henry A. Kissinger, 

Secretary of State, secretly visited China, preparing the 

way for President Nixon's visit the following February. 

The Times Report on China's 

Foreign Relations 

In Durdin's account, the reason China recalled its 

ambassadors stemmed from clashes between Chinese diplomats 

and local authorities of the host countries, as Chinese 

officials were trying to spread the CR fever to the local 

Chinese population in 1966. Durdin briefly described the 

scene: "In Hong Kong, Peking partisans attempted an 

uprising, while in Burma pro-Peking Chinese went on a 

rampage of violence. Foreign envoys in Peking and some 
2 

foreign missions were subjected to attacks." 

By 1969 China had already realized the seriousness of 

being isolated from the outside world and had begun to 

improve its relations with other countries. On October 14, 

1970, after 20 mcnths of talks, China established 



42 

diplomatic relations with Canada, a big step on the road 

toward restoring foreign relations with other countries. 

Meanwhile, the Canadian government broke relations with 

the Nationalist government on Taiwan. 

On October 14, 1970, the day that China and Canada 

declared their decision, The Times reported that "Canada 
3 

Set Up Ties To Red China and Drop Taiwan." The story 

quoted a joint conununique by the Chinese and Canadian 

governments issued in Beijing: "The Canadian Government 

recognizes the Government of the People's Republic of 

China as the sole legal Government of China." The story 

indicated that "the issue of Taiwan's status had been the 

chief element delaying the agreement on mutual 
4 

recognition" for 20 months. 

Following Canada's move, the United States 

established diplomatic relations with China in less than 

two years. Meanwhile, The Times was closely following 

China's diplomatic actions. 

On November 24. 1970, The Times reported "Moscow and 
5 

Peking Conclude One-Year Agreement on Trade;" on January 
6 

6, 1971, "Conununist China Recognized by Chile;" on 

January 23, Japan's desire to improve relations with 
7 

China. At the same time, The Times observed China's 

actions in improving relations with Arab and African 

countries. 

Ihsan A. Hijazi, The Times Arab reporter, indicated 



43 

8 
that Beijing was "Widening Ties With Arabs." The reporter 

recorded that China's exports to Arab markets in 1970 

"increased 10 per cent over the period of 1967 to 1969. 
9 

The increase totaled about $200 million." The story noted 

that China's major trade partners in the Arab market were 

Southern Yemen, the Sudan, Lebanon, Kuwait, Iraq, Libya, 

Syria, and the United Arab Republic. 

Another story stated "China Quietly Renewing An 
10 

Active Role in Africa." From Nigeria William Borders 

reported that China had recently established diplomatic 

relations with Nigeria, Ethiopia and Equational Guinea, 

and at the same time, inaugurated a $400 million railway 

project in Tanzania and Zambia. Borders indicated that 

China had been engaged in many activities in Africa "with 

a zeal that often surpasses that of advisers from other 
11 

countries." 

The Times Report on U.S.-China 

Relations 

In June 1971, The Times reported the first signal 

sent by the Nixon Administration to improve relations with 

China. Tad Szulc reported from Washington that the U.S. 

government decided to lift its ban on "travel by Americans 
12 

to Communist China." The Nixon Administration was aiming 

at creating "broad opportunities for contacts between the 
13 

Chinese and American people," the story explained. In 



44 

contrast to China travel, the story revealed that the u.s. 

government still banned Americans from travel to North 
14 

Vietnam, North Korea and Cuba. 

A further step toward the normalization of Sino-u.s. 

relations was taken on April 10, 1971, when a "15-man U.S. 
15 

Table Tennis Team Crosses Into China From Hong Kong." 

The event was well-known as "Ping-pong Diplomacy," the 

prelude to a relationship between China and the United 

States. The following day, China granted visas to three 
16 

American journalists entering China. 

The ping pong story about the 15 team members 

entering China reported the facts about the visit as a 

plain sports event. The story included time, place and 

people who were involved in the event. This story did not 

connect the sporting event with politics. 

However, the second day story changed the theme. The 

Times interpreted the event as a symbol of a thaw in the 

relations between the two countries. In Washington, Ian 

Stewart wrote that many government officials viewed the 

granting of the visas to American newsmen "as a further 

sign that China was moving to discard its policy of self-
17 

isolation." Stewart connected the invitation to the 

table tennis team and the granting of the visas to 

American journalists as the "first positive response" by 

the Chinese government to the Nixon Administration's 

decision to lift bans on travel by Americans to China. The 



45 

reporter referred to these signs as "major events in what 

has been a sterile history of relations" between the two 
18 

countries. Stewart anticipated that, sooner or later, 

these major events could possibly lead to a broad range of 
19 

exchanges in many fields." 

Since the Communist Party took power in 1949, only 

two American journalists had been permitted to visit 

China. The year 1957 brought in William Worthy who worked 

for the Afro-American newspapers and the Columbia 

Broadcasting System. Prior to 1970, Edgar Snow twice 

visited China. 

Stewart referred to an informed source as saying that 

"local Communist officials appeared 'shell-shocked' by the 
20 

sudden shift in Peking policy." 

To summarize the American position about the exchange 

of newsmen, The Times recalled that the American 

government had called for an exchange as early as 1964, 

and again in 1966. The u.s. government informed China 

through ambassadorial meetings in Warsaw that Chinese 

newsmen could visit the United States "despite the Chinese 
21 

ban on American reporters." However, Stewart said that 

China did not respond to the American moves. 

On the other hand, the story recorded the Chinese 

position on this issue. Stewart indicated China had 

declared that "so long as the principal issue of Taiwan 

was unresolved there co~ld be no progress on 'secondary 



46 

22 
issues.'" However, the breakthrough of China's policy 

change indicated that "applications for visas by other 
23 

American correspondents might be favorably received." 

Another step toward normalizing relations was taken 

by the U.S. government. Robert B. Semple Jr. reported in 

June 1971 that "President Ends 21-year Embargo On Peking 
24 

Trade." Semple said that President Nixon "authorized the 

export of a wide range of nonstrategic items and he lifted 

all controls on imports from China." The White House 

considered these moves as more political than commercial. 

The Nixon Administration overtly declared that "Chinese 

products are sold at a political price without regard to 
25 

cost." Thereafter, the pace toward normalizing the 

relations between the two countries escalated.· 

A month later, The Times disclosed, "Nixon Is 

Expected To Visit China Around End Of Year; To See Both 
26 

Mao And Chou." The same story also revealed that 

Kissinger visited China from July 9 to 11 and forged the 

agreement with the Chinese leaders that President Nixon 

would visit Beijing as soon as possible. The story 

described how Kissinger walked in the press room after his 

49-hour visit to China "with a broad smile on his face, 
27 

obviously pleased with the outcome of his trip." 

However, the White House was not totally optimistic 

about Nixon's future visit to China. Some u.s. government 

officials worried about "certain risks" in dealing with 



47 

China. They understood that the Chinese government 

considered American support for the Nationalist government 

on Taiwan an obstacle on the road toward improved 

relations between the two countries. 

The Taiwan issue remained an obstacle not only in 

U.S.-China relations but also on China's road to U.N. 

recognition. The American delegation to the United 

Nations, headed by George Bush, drafted a resolution to 

keep the Nationalist government in the U.N. while 

admitting China. The special resolution addressing 

"important questions" required a two-thirds majority vote 

from the representatives. 

On October 26, 1971, the General Assembly voted, as 

The Times put it, "overwhelmingly to admit Communist China 
28 

and to expel the Chinese Nationalist government." The 

story said that the result of the voting was a last battle 

on the part of the United States to keep the Nationalist 
29 

government in the U.N. in the 22nd year. That same 

American delegation had played a major role in keeping the 

Chinese Communists out of the U.N. since 1961. 

When the voting results were announced, the story 

.went on, "as the electrical tally boards flashed the news 

that the ~important question' proposal had failed, 

pandemonium broke out on the Assembly floor. Delegates 
29 

jumped up and applauded." On the contrary, the American 
31 

delegation "sat in total dejection." The story quoted 



Bush in responding to the situation that he hoped the 

world organization would "not relive this moment of 
32 

48 

infamy." Bush was further quoted as saying, "It's hard 

to believe that a few hours ago we didn't think we had 
33 

anything to worry about." 

On February 10, 1972, after the Taiwan delegation 

walked out of the U.N. building, The Times reported that 
34 

"President Calls On Taipei And Peking To Negotiate." In 

this story, Tad Szulc wrote from Washington about the 

change in Nixon's attitude toward the Taiwan issue. He 

quoted President Nixon: "The ultimate relationship between 

Taiwan and the mainland is not a matter for the United 
36 

States to decide." This change laid a foundation for 

the leaders of the two countries to surmount the obstacle 

of the Taiwan issue when they came to the negotiation 

table. 

However, three weeks before Nixon's China visit, The 

Times remarked that there were still some uncertainties 

and doubt about Nixon's trip. In an opinion piece 

headlined "Nixon Turns to China," James Reston wrote, 

"what then, it is asked, can Mr. Nixon hope to get out of 
36 

the China visit? In tangible terms, probably not much." 

Reston raised the Taiwan issue and was not optimistic 

about the solution. He reasoned that on Taiwan, the 

President was "almost certain to be asked why he still has 

several thousand troops in what Zhou Enlai considers a 



province of China, and how would Mr. Nixon like it if 
37 

China stationed troops in Hawaii or Long Island'?" 

49 

Therefore, in expressing very limited expectations about 

Nixon's visit, the writer suggested that "the President is 

undoubtedly right to minimize the expectations of the 
38 .. 

American people before he leaves." Reston was convinced 

that the negotiation simply could not go beyond cultural 

and trade exchanges. 

The Times Report on the Nixon Visit 

President Nixon's hope to visit China materialized 

on February 21, 1971, in spite of various concerns and 

doubts. Max Frankel, on a special assignment to report 

Nixon's China visit for The New York Times, filed his 

first story about Nixon's arrival in Shanghai: 

President Nixon arrived in China this morning to 
mark the end of a generation of hostility between the 
United States and China and to begin a new but 
undefined relationship between the most powerful and 
the most populous of nations.39 

Premier Zhou Enlai was waiting with the reception 

committee at Hong Qiao airport in Shanghai. His handshake 

with President Nixon reminded Frankel of the hand that 

"Secretary of State John Foster Dulles spurned at the 

Geneva Conference in 1954, when the memories of conflict 

between China and the United States in Korea were still 

raw and their contest over Indochina had just been 
40 

joined." 



50 

But this time, the handshake "symbolized the end of 
41 

American ostracism of his Communist Government." Due to 

the fact that there were no formal diplomatic relations 

between the two countries, the reception ceremony was 

short and small in scale: "The moment that has been so 

elaborately labeled as historic by the President and by 

many other Americans passed swiftly into history," wrote 

Frankel, who perceived the reception ceremony as a 
42 

"studiously correct but minimal official welcome." 

In 1972, the Cultural Revolution was still underway. 

The American delegation could see some signs and could 

sense this political event everywhere they passed. Frankel 

noticed that "Mr. Mao's portrait stares down upon visitors 

from prominent positions at both the Shanghai and the 

Peking airports and from many of the prominent buildings 

of the capital along the drive to the government guest 
43 

house, where the Nixons will be staying." Some slogans 

expressing China's foreign policy against the United 

States and the soviet Union were still on display. One of 

them "complains of the ~bullying by United States 

imperialism and by social imperialism'--the latter 

expression being a euphemism for the Russians." Another 

slogan "warmly hails the great victories of the three 

Indochina peoples in their war against United States 

imperialism." A third slogan was about the support to Arab 

countries "in their struggle against U.S. imperialism and 



51 

44 
Zionism." These slogans obviously suggested to the 

American delegation that they had landed in a country that 

was very different from their own. 

Despite the differences between the two countries, 

the negotiators from both sides decided to search for more 

communication over issues of common concern including 

Taiwan and the Vietnam War. President Nixon articulated 

the common ground in his toast at a banquet with the 

Chinese leaders: "There is no reason for us to be enemies. 

Neither of us seeks the territory of the other. Neither of 

us seeks domination over the other. Neither of us seeks to 
45 

stretch out our hand and rule the world." 

On the second day of the visit, this headline 

dominated the front page of The Times: "Nixon Spends An 

Hour With Mao And Then, At A Banquet, Hears Chou Toast His 
46 

Trip As ~Positive.'" 

Unfortunately, The Times was unable to report the 

Mao-Nixon meeting in further detail because no media were 

allowed during the meeting. 

When the Taiwan issue was addressed in the Nixon-Zhou 

meeting, leaders of both sides agreed that the Taiwan 

issue was crucial in the negotiation. American officials 

insisted that the United States was committed to defend 

Taiwan under the 1954 Mutual Defense Treaty, while Chinese 

leaders asserted that "Taiwan is part of China" and that 

the Taiwan issue "remained ~the crucial question 



52 

47 
obstructing' normal relations with the United States." 

At the end, the American leaders expressed their wish that 

the Taiwan issue could be settled by "the Chinese 
48 

themselves." 

Frankel noticed that during the negotiation, Zhou was 

confident that both governments would work "through common 
49 

efforts" to normalize their relations. The "common 

efforts" were summarized below: 

They found each other useful, sharing parallel 
concerns about the Russians, holding common concerns 
about the Japanese, groping for a new post-Vietnam 
balance in Asia and wondering why they had ever 
permitted themselves to become such passionate and 
obsessed enemies.50 

As a result, the Chinese leader promised to keep in touch 

with the American government through various channels. 

Zhou agreed to "facilitate" further "unofficial contacts" 

in science, technology, culture, sports and journalism and 

to "permit the progressive development of trade with the 
51 

United States." 

When the eight-day visit came to an end, President 

Nixon found himself parting with an "American pledge to 

arrange a gradual withdrawal of United States forces from 

Taiwan and a joint pledge for a gradual increase in 
52 

American-Chinese contacts and exchanges." Frankel quoted 

President Nixon who contended that "this was the week that 
53 

changed the world." 

As a witness of Nixon's China visit and reporter for 



53 

The Times for this special coverage, Frankel concluded 

that both Nixon and Zhou found that they were much closer 

to the normalization of relations between the two 

countries. At the end, Frankel wrote that President Nixon 

was heading home with a "conviction that bo_th governments 

were committed to ~build a bridge' across the Pacific and 
54 

22 years of hostility." 



54 

Endnotes 

1 
Hinton, Harold c., An Introduction To Chinese 

Politics (New York: Praeger-publishers, InC:, 1973), 276. 
2 

Tillman Durdin, "Cultural Revolution Led To 
Diplomatic Isolation," New York Times, October 14, 1970. 

3 ---

Jay Walz, "Canadian Set Up Tie To Red China And 
Drop Taiwan," New York Times, October 14, 1970. 

4 ---

Ibid. 
5 

"Moscow and Peking Conclude One-Year Agreement 
on Trade, New York Times, November 24, 1970. 

6 ---

"Communist China Recognized by Chile," New York 
Times, January 6,1971. 

7 
Oka, Takashi, "Sato Stresses Desire for Better 

Relations with Peking," New York Times, January 23, 1971. 
8 

Hijazi, Ihsam A., "Peking Widening Ties With 
Arabs," New York Times, February 10, 1971. 

9 
Ibid. 

10 
Borders, William, "China Quietly Renewing An 

Active Role in Africa," New York Times, April 9, 1971. 
11 

Ibid. 
12 

Szulc, Tad, "U.S. Lifts Ban on China Travel," 
New York Times, March 16, 1971. 

13 
Ibid. 

14 
Ibid. 

15 "15-Man U.S. Table Tennis Team Crosses Into 
China From Hong Kong," New York Times, April 10, 1971. 

16 
Stewart, Ian, "3 U.S. Newsmen Enter Red China 

For Week's Visit," New York Times, April 11, 1971. 
17 ---

18 

19 

Ibid. 

Ibid. 

Ibid. 



20 

21 

22 

23 

55 

Ibid. 

Ibid. 

Ibid. 

Semple, Robert B. Jr., "President Ends 21-year 
Embargo On Peking Trade," New York Times, June 11, 1971. 

24 

25 

26 

Ibid. 

Ibid. 

Herbers, John, "Nixon Is Expected To Visit 
China Around End Of Year; To See Both Mao And Chou," New 
York Times, July 17, 1971. 
--27 

Ibid. 
28 

Tanner, Henry, "U.N. Seats Peking And Expels 
Taipei: Nationalists Walk Out Before Vote; U.S. Defeated 
On Two Key Question," New York Times, October 26, 1971. 

29 
Ibid. 

30 
Ibid. 

31 
Ibid. 

32 
Ibid. 

33 
Ibid. 

34 szulc, Tad, "President Calls On Taipei And 
Peking To Negotiate," New York Times, February 10, 1972. 

35 
Szulc, "The China Negotiations, From a Hope to 

Reality," New York Times, February 15, 1972. 
36 

Reston, James, "Nixon Turns to China," New York 
Times, February 1, 1972. 

37 
Ibid. 

38 
Ibid. 

39 
Frankel, Max, "Nixon Arrives in Peking To Begin 

An 8-Day Visit; Met By Chou At Airport," New York Times, 
February 12, 1972. 

40 
Ibid. 



41 
Ibid. 

42 
Ibid. 

43 
Ibid. 

44 
Ibid. 

45 
Transcript of the Toasts by Premier Chou and 

President Nixon, New York Times, February 22. 1972. 
46 

Frankel, "Nixon Spends An Hour With Mao And 
Then, At A Banquet, Hears Chou Toast His Trip As 
'Positive,'" New York Times, February 22, 1972. 

47 

56 

Frankel, "Historic China Journey," New York Times, 
Feb. 28, 1972. 

48 
Frankel, "China Visit Ends," New York Times, Feb. 

28, 1972. 
49 

Ibid. 
50 

Ibid. 
51 

Ibid. 
52 

Ibid. 
53 

Ibid. 
54 

Ibid. 



CHAPTER V 

THE GANG OF FOUR 

Background 

Mao's death on September 9, 1976 left a vacancy in 

the supreme position in China's political apparatus, and 

consequently, created another power struggle among China's 

top leaders. The two major rivals for the top leadership 

were Premier Hua Guofeng, Mao's chosen successor, and 

Jiang Qing, Mao's widow. Hua gained the upper hand in the 

power struggle and ordered the arrest of Jiang and the 

other three politburo members who had supported her. The 

other three persons were Zhang Chunqiao, Yao Wenyuan and 

Wang Hongwen. These four politicians were labeled the 

"Gang of Four" inunediately following their arrests in 

October, 1976. 

Jiang Qing, a Shanghai actress in the late 1930s, 

joined the revolution led by Mao Zedong in Yenan, Shanxi 

Province, where she met and married Mao. Jiang's first 

taste of power was bestowed by Lin Biao who appointed her 

chief adviser to PLA on opera, dance, music, and novels, 

in 1966, the year that the CR began. A few months later, 

Mao made his wife deputy head of CR's leading group. Of 

57 



58 

the five members in this group, three were "Gang of Four" 

elements, namely, Jiang Qing herself, Zhang Chunqiao and 

Yao Wenyuan. 

The first target of this group was Liu Shaoqi, whose 

high position had threatened Mao. Meanwhile, Jiang kept a 

close relationship with Lin Biao because both Mao and 

Jiang understood that they needed the army to secure their 

power. With Mao and Lin, the two most powerful men behind 

her, Jiang directed a wide purge through Red Guard violence. 

Between 1966 and 1968, Jiang frequently visited 

Beijing University where she talked to the Red Guard 

organizations and encouraged them to use violence against 

"capitalist readers." I'n two years, more than 52 percent 

of the National Political Consolidation members and 65 

percent of the Party Central Committee members were forced 

by violence to confess that they were "traitors," "spies," 

"counter-revolutionaries," "capitalist-readers," and 
1 

"revisionists," and consequently removed from office. 

Jiang's power had been dramatically increased since 

1966. Her name was routinely listed first in rank when Mao 

was away from Beijing. On many occasions she received 

leaders from other countries in the name of the top 

leader and stole most of the spotlight from the media. 

Historian Ross Terrill, author of Madame Mao, the White­

Boned Demon, remarked that "turn on the TV and there was 

her face; open the newspaper and there was news of her 



59 

2 
activities." 

The "Gang of Four" was also known as the "Shanghai 

Gang" because all four persons had Shanghai connections. 

Jiang met both Zhang and Yao in Shanghai in the 1930s. 

At that time, Zhang was the head of Wen Hui Bao, and later 

rose to be Party chief of Shanghai. Yao was a Shanghai 

writer and literary critic. Their relationship had 

continued for 30 years and reached its climax during the 

CR. In Terrill's analysis: "The loyalty of Zhang and Yao 

to Jiang Qing was due to her charm, her left-wing views on 
3 

arts, and the appeal of her proximity to Mao." 

Wang Hongwen was almost 30 years younger than the 

other three. Starting as a security guard in the No. 17 

Textile Mill in Shanghai, Wang joined the clique in 1966 

when he was in his thirties. Gardner noted that Wang 

"threw himself into the violent political struggle which 

convulsed that city and mobilized workers in support of 
4 

Zhang Chunqiao." Promoted by Jiang, Zhang and Yao, Wang 

rose to Vice-Chairman of the Municipal Revolutionary 

Committee of Shanghai in 1972. At the same time, he was 

Political Commissar of the Shanghai Military Garrison and 

the head of the Shanghai Union Federation. In 1973, the 

Party's Tenth Congress appointed Wang Vice-Chairman of the 

Party, the same position Lin Biao formerly held. 



60 

The Times Report on the Gang of Four 

In a country like China where politics are tightly 

controlled from the top, so is the information. Any detail 

of the procedure of selecting a new leader can be handled 

in total secrecy. After Nixon's visit to China in 1972, it 

was much easier for the United States to send newsmen to 

Beijing, but it didn't mean that gathering news was easy. 

For an event like the purge of the "Gang of Four," foreign 

newsmen had to start with speculation. 

Before China officially released the news of the 

arrests of Jiang Qing and her associates, the speculation 

was mostly based on wall posters on school campuses. In 

China, the media served as instruments conveying the voice 

of the Party only. During the CR, Mao encouraged the Red 

Guards to use dazibao, a Chinese term for wall posters, to 

express their love of Mao and hatred of the "counter-

revolutionaries." Not long after, dazibao spread to the 

whole society. 

The first story in The Times about the Gang of Four 

appeared on October 12, 1976, a week after their arrests. 

Written by Ross H. Munro of Canadian Globe and Mail, the 

story, disclosed in "Mao's Widow, 3 Shanghai Radicals 

Reported Held for Plotting a Coup" that "mounting evidence" 

in Beijing seemed to suggest that the "Gang of Four" had 
5 

been arrested about a week earlier. The Munro story, 



61 

based on a dazibao on the campus of the Foreign Languages 

Institute in Beijing, declared that some signs indicated 

that Hua Guofeng had gained the upper hand in the power 

struggle. The dazibao disclosed that "Chairman Mao had 

made arrangements before his death for Hua to succeed 
6 

him." Another dazibao obviously suggested the same: "In 

one army compound, posters announced the appointment of 

Mr. Hua as Chairman and called for uniting around the 
7 

Party Central Committee headed by him." 

The story characterized the "Four:" Jiang was called 

a "key influence on her husband and one who helped 

radicalize the content of art, literature and music in 

China during the past decade." Wang was said to "rank 

second in the Communist Party hierarchy." Zhang "ranks 

fourth" among the Chinese leaders, and had been considered 

as a "potential Chairman or Prime Minister." Yao, who 

"ranks sixth, has exerted significant control in recent 

years over the press, which has tended to reflect a 
8 

radical line." 

On the same day, following Munro's story, Butterfield 

filed "'No Comment' in Peking," in which the reporter 

indicated that the Chinese officials used an unusual "no 

corcunent" in response to the arrest of Jiang Qing. 

Butterfield commented that "In the past, Chinese spokesmen 

have usually immediately denied reports they considered 
9 

untrue." But this time, they neither denied nor supported 



62 

the report. Therefore, Butterfield was confident that the 

unusual "no comment" meant silent agreement. 

Following Butterfield's story, The Times ran sketches 

with mug shots of the four leaders reportedly being 
10 

purged. The sketches can be surmnarized thus: 

Jiang 2!!!9: 

Once an obscure Shanghai actress known as Lan Ping 

Came to rank high in the Beijing hierarchy as the 
wife of Mao Zedong 

Most prominent member of the Party's radical 
faction and nation's most powerful woman 

Inconspicuous in her role as Mao's wife and mother 
of one daughter before Mao pushed her into the 
limelight to guide cultural affairs 

Banished many earlier works of drama, art and music 
and promoted the output of operas, ballets, dramas 
and musical works that advocated new Maoism 

Played key role during the CR 

62 years old 

Zhang Chunqiao: 

An original member of the radical "Shanghai set" of 
the Communist Party 

A Deputy Prime Minister and possibly a candidate for 
party leadership 

Propagandist for Communist in World War II 

Became leader in art and literary circles in 
Shanghai after Communist takeover in 1949, when he 
began to climb party's leadership ladder 

Catapulted into prominence in the CR 

One of four remaining members of the Standing 
Committee of the Politburo at time of Mao's 
death 



63 

Wang Hongwen 

A radical in the Mao tradition, Party's deputy 
chairman, second in rank 

In his early 40s, the youngest of Party's leaders 

A charismatic leader from Shanghai, not considered 
a favorite for Party leadership 

Political apprenticeship rooted in the CR 

Yao Wenyuan 

A propagandist from Shanghai and leading figure 
among leftist radicals 

Came to prominence in the CR 

Set the tone of the CR with editorials; dealt with 
matters of ideology, Party organization and 
propaganda 

On the following day, The Times ran a story from 

Reuters with the headline of "Photos of 4 Leftists 

Withdrawn in Peking." Based on past experience that 

photographs of purged leaders were quickly withdrawn from 

circulation, the story recounted that foreign 

correspondents who tried to buy the official photograph of 
11 

the four were told that "none was available." The only 

pictures available for sale were of Hua, the story noted. 

On October 14, Butterfield reported, "China's 

information media have begun issuing strongly worded 

warnings against 'conspiracies' as Chinese officials 
12 

continued their silence today." The story quoted a 

Chinese local radio as announcing that "we must be united 

very closely around the Party center headed by Comrade Hua 



64 

13 
Guofeng and resolutely uphold the unity of the Party." 

Based on the radio announcement, Butterfield was convinced 

that "members of the so-called ~moderates' among Peking's 
14 

leaders had increased their authority." 

Meanwhile, more facts of the purge were revealed 

through dazibao, the unofficial means of disseminating 

information among the people themselves. On October 15, 

1976, Butterfield wrote in "Wall Posters in China Charge 

Four Leftists With Plotting Against Party" that dazibao in 

Shanghai, Beijing and other cities were expressing 

sentiment against the four Shanghai radicals. A Shanghai 

dazibao identified the "Four" by name and denounced them 
15 

as an "antiparty plot group." The story also showed 

that some dazibao read, "·crush the heads of the four 

dogs;" others wrote, "Crush and strangle the gang of 
16 

four." 

As Hua's position was increasingly confirmed; more 

army and provincial leaders pledged their support. The 

Beijing Garrison was among the first to do so. The Times 

reported on October 17 that China's elite Beijing Garrison 

"pledged allegiance" to Hua after a weekend of mass 
17 

demonstrations against his opponents." The reporter 

quoted a front-page story in the People's Daily which 

said, "the garrison had sworn to win new victories under 

the Party's Central Committee headed by Hua, who has 

succeeded Mao Tse-tung as Chairman of the Communist Party 



65 

18 
and leader of China." the People's Daily also declared 

that the Beijing Garrison would "battle resolutely against 

~factionalists' and plotters." At the end, the writer 

remarked that in Shanghai, "some of the marchers carried 

effigies of Jiang dangling on a noose and banners bore her 

name in big ideographic characters drawn to look like 
19 

bones." 

Another story about dazibao on October 18, titled 

"Poster Says Wife Tried to Kill Mao," indicated that a 

dazibao on the campus of Beijing University charged that 

Jiang Qing "personally tried to kill Mao on his 
20 

deathbed." The story attributed the dazibao to some 

physics students of Beijing University, who supplied a 

"dra.rilatic version of the events surrounding Mao's death on 
21 

Sept. 9." The dazibao read, "When Chairman Mao was 

gravely ill, Jiang Qing did not care .... When Chairman 

Mao's illness reached its crisis, Jiang Qing disregarded 

opposition and obstacles from the doctor and attempted to 
22 

kill him." 

Based on sources from Hong Kong, Butterfield reported 

at the end of October that Jiang reportedly "took out 

several of Mao's documents from the Communist Party's 
23 

special archives and reworded them." Hua reportedly 

discovered that Jiang Qing had obtained the documents 

"without proper permission." Hua immediately ordered Jiang 

to return the documents and then "discovered the 



66 

24 
alterations." The Hong Kong source indicated that this 

was one of the reasons that Hua decided to arrest her and 

her associates. In Butterfield's analysis the account 
25 

"sounded highly plausible." Furthermore, the story 

quoted a Chinese official in Hong Kong who said that the 
26 

story appeared to be "based on facts." 

In the same story, Butterfield wrote that one poster 

addressed Jiang and her associates as the "four poisonous 
27 

insects." He commented that Jiang's unpopularity 

stemmed from her attacks on too many "old-time" Party 
28 

leaders during CR. 

By the end of October, The Times had printed 32 

stories about the Gang of Four. The content of the stories 

during·the month was consistent, except that by the end of 

the month the tone became more and more certain as the 

events unfolded. 

On the last day of October-, The Times ran an opinion 

piece written by Allen S. Whiting, professor of political 

science at the University of Michigan, anticipating that 

the fall of Jiang Qing and her associates might bring 
29 

closer U.S.-China relations. Professor Whiting said that 

the fall of the Gang of Four "removes the most poisonous 
30 

elements in Peking affecting Sino-American relations." 

He perceived the "Four" as "the primary obstacle" on the 

Chinese side toward the normalization of the relations 
31 

between the two countries. Whiting noted that under the 



67 

control of radical policies, "the propagandized images of 

the United States were u.s. imperialism,' 'American 
32 

devils,' 'aggressors' and 'plunderers.'" The professor 

explained that history books for China's younger 

generation asserted that in the 1950s, "the U.S. 

imperialists suddenly began an aggressive attack on Korea 

with the mad ambition to seize Korea and continue on to 
33 

attack China." 

However, Jiang Qing's hard-line foreign policy did 

not stand alone. Her supporters echoed her views on many 

occasions. Whiting recalled that in July 1976, Zhang 

Chunqiao "shocked American visitors by ruling out the 
34 

'peaceful liberation qf Taiwan' as a viable option." 

Since Zhang was Deputy Prime Minister, and chief political 

commissar of the armed forces, "his hard line was dutifully 

echoed by other officials in Peking and in China's liaison 
35 

office in Washington." 

Wang Hongwen's support of anti-American policy was 

reflected at the lOth Party Congress when he was named 

Vice Chairman of the Party. In his speech to this 

Congress, Wang "warned against a surprise attack' by 
36 

imperialism and social-imperialism." 

Although Yao Wenyuan did not address foreign policy 

in public, he exercised tight control over China's major 

official media apparatus. Whiting asserted that Yao "was 
37 

responsible for implementing Jiang Qing's line." 



68 

Endnotes 

1 
Yan, Jiaqi, Gao Xiang, Ten-Year History of 

China's Cultural Revolution (Taipei: China Studies Press, 
1986) 1 390. 

2 
Terrill, Ross, Madame Mao, the White-Boned 

Demon, (New York: William Morrow and Company, Inc., 1984), 
244. 

3 

4 
Ibid. 

Gardner, Chinese Politics and the Succession to Mao 
(New York: Holmes and Meier Publisher~1982), 61. 

5 Munro, Ross H. "Mao's Widow, 3 Shanghai Radicals 
Reported Held for Plotting a Coup," New York Times, 
October 12, 1976. 

6 
Ibid. 

7 
Ibid. 

8 
Ibid. 

9 
Butterfield, Fox "'No Conunent'in Peking," New York 

Times, October 12, 1976. ---
10 

"Sketches of 4 Shanghai Radicals' Reportedly 
Seized by Peking," New York Times, October 12, 1976. 

11 
"Photos of 4 Leftists Withdrawn in Peking," New 

York Times, October 12, 1976. 
--12 

Butterfield, "Peking Warns Against Conspiring 
And Tampering With Mao's Words," New York Times, October 
14, 1976. 

13 

14 

15 

Ibid. 

Ibid. 

Butterfield, "Wall Posters in China Charge Four 
Leftists With Plotting Against Party," New York Times, 
October 16, 1976. 

16 
Ibid. 

17 
"Elite Peking Garrison Declares Allegiance to 

Hua," New York Times, October 17, 1976. 



69 

18 
Ibid. 

19 
Ibid. 

20 
"Poster Says Wife Tried to Kill Mao," New York 

Times,October 19, 1976. 
21 

22 

23 

Ibid. 

Ibid. 

Butterfield, "Paper Asserts Wife Removed Mao 
Data," New York Times, October 29, 1976. 24 __ _ 

Ibid. 
25 

Ibid. 
26 

Ibid. 
27 

Ibid. 
28 

Ibid. 
29 

with 
Whiting, Allen s. 

China--Perhaps," New 
30 

Ibid. 
31 

Ibid. 
32 

Ibid. 
33 

Ibid. 
34 

Ibid. 
35 

Ibid. 
36 

Ibid. 
37 

Ibid. 

"Now, Closer u. s. Relations 
York Times, October 30, 1976. 



CHAPTER VI 

SUMMARY 

Summary and Discussion 

The Cultural Revolution has been viewed by both 

Chinese and Western writers as a power struggle among 

China's top leadership and as a brutal attack on millions 

of Chinese people. This thesis has outlined four major 

events that took place between 1966 and 1976; at the same 

ti~e, it has reviewed The New York Times reporting on 

China during the CR. 

The major events have been summarized chronologically 

as the purge of Liu Shaoqi, the rise and fall of Lin Biao, 

Nixon's China visit and the arrests of the "Gang of Four." 

The picture of inhumane suffering that millions of Chinese 

people experienced was presented through the accounts by 

survivors of and writers on the CR, such as Liang, Gao, 

Cheng, Thurston, Salisbury and Butterfield. 

Due to historical limitations, most stories reported 

by The Times from 1966 to 1976 were off-spot-coverage. The 

only exception was the coverage of Nixon's visit, during 

which reporter Max Frankel traveled with the President. 

The Times foreign correspondents had watched China from 

70 



71 

Hong Kong office and moved to Beijing only in 1979, three 

years after the CR officially ended. 

During the CR, The Times also used numerous stories 

from sources of other countries, such as Reuters, Agence 

France-Press, the Canadian Globe and Mail, and Tanyug, the 

Yugoslav press agency. 

The major sources of the stories from China were 

official newspapers and radio broadcasts, often seriously 

slanted. However, The Times reporters' knowledge of China 

helped them explain, analyse and interpret what was going 

on. For example, during the Lin Biao incident, the Chinese 

government and the media had kept silent for ten months 

about Lin's sudden disappearance. In this case, there was 

no official account for the foreign correspondent. 

However, six months before the Chinese government 

officially disclosed the news, The Times reporters had 

read between lines of Chinese media and had put forth a 

series of logical speculations on the likely status of Lin 

Biao and his followers. 

The Times speculated and analysed the arrests of the 

"Gang of Four" under similar conditions. The reporters 

based their observation on the fact that the official 

pictures of the "Four" had been withdrawn from circulation 

and speculated that the "Four" must have been purged. They 

made the best of the situation by whatever channels were 

available and dug out information via sources from Hong 



72 

Kong, spoken words from government officials and from 

dazibao. Again, The Times conclusion coincided with the 

fate of the "Four" announced by the Chinese government 

much later. 

It is not an exaggeration for Salisbury to say that 

The Times is a "newspaper of record." It has recorded each 

major event including three major power struggles and 

Nixon's visit, which have been included in this thesis. In 

each power struggle when a person emerged among the 

leading group or disappeared from the political scene, The 

Times was able to follow the changes and to provide fairly 

complete background information on each major political 

figure. 

In Nixon's visit, The Times provided full and 

detailed coverage and analysis of China's foreign policy 

and its foreign relations in its stories and editorials. 

Details were given in the stories about Nixon's landing in 

China, the reception banquet, the Joint Communique and 

Nixon's departure from China. The stories recounted the 

subtle changes in the relations between the two countries 

as the visit unfolded. 

However, during the CR, The Times stories had very 

few details about the brutality and inhumane treatment 

that millions of Chinese people experienced. The facts 

about the deaths of more than one million people and those 

who shared similar experiences, like Liang Heng, Gao Yuan, 



73 

Nien Cheng and Yue Daiyun, were not found in The Times 

stories. Many stories about the wide purge were revealed 

only in the aftermath by insiders and survivors. To answer 

the research question raised earlier in this thesis, that 

is, how well The Times reported the CR between 1966 and 

1976, the conclusion is, that the newspaper kept a good 

record of each power struggle and other major events but 

missing was an account of the deaths and brutal treatment 

experienced by many well known intellectuals, government 

officials, writers, film stars, sports stars and millions 

of other victims of the CR. This omission can be 

attributed to the limitations of the off-spot-coverage. 

Recommendations 

This thesis has presented a historical summary of 

four major events in the CR, while examining how well The 

New York Times reported on China during the CR. Future 

researchers might select other events of interest. 

It might be interesting to examine the Chinese 

version of the CR from the People's Daily, China's 

official newspaper, or other sources, or compare the 

Chinese sources with western sources. 

It also may be of interest to select sources other 

than The New York Times, or make make comparison between 

The New York Times with other sources, such as the London 

Times or the Los Angeles Times. 



74 

It is also recommended that further studies be done 

through quantitative content analysis. 



BIBLIOGRAPHY 

Adler, Ruth, ed. The Working Press. New York: The New 
York Times Book Co. Inc., 1966. 

Baum, Richard and Louise B. Bennett. China in Ferment. 
Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1971-.-

Berger, Meyer. The Story of the New York Times. New York: 
Simon And Schuster, 1951. 

Blecher, Marc J. and Gordon White. Micropolitics In 
Contemporary China. New York: M.E. Sharp Inc., 1979. 

Butterfield, Fox. China: Alive in the Bitter Sea. New 
York: Times Books, 1982. 

Catledge, Turner. ~ Life and the Times. New York: Harper 
& Row, Publishers, 1971. 

Chen, Jack. Inside the Cultural Revolution. New York: 
Macmillan Publishing Co. Inc., 1975. 

Cheng, Nien. Life and Death in Shanghai. New York: Grove 
Press, Inc.,-r986. --

Davis, Elmer. History of the New York Times. New York: 
J. J. Little & Ives Co., 1921. 

Domes, Jurgen. China After the Cultural Revolution. 
Berkeley: University of California Press, 1975. 

Durdin, Tillman, James Reston and Seymour Topping. Report 
From Red China. New York: Quarangle Books, Inc., 1971. 

Gao, Yuan, Born Red. Stanford: Stanford University Press, 
1987.-- --

Gardner, John. Chinese Politics and The Succession to Mao. 
New York: Holmes and Meier Publishers, 1982. 

Granqvist, Hans. The Red Guard. New York: Frederick A. 
Praeger, Publishers, 1967. 

Han, Suyin. Wind in the Tower. Toronto: Little, Brown and 
Company, 1976. 

75 



76 

Hinton, Harold c. An Introduction to Chinese Politics. New 
York: Praeger-Publishers, In~, 1973. 

Hinton, Harold c. ed. Government and Politics in 
Revolutionary China. Wimington: Scholarly-Resources 
Inc., 1982. · 

Hsia, Adrian. The Chinese Cultural Revolution. New York: 
McGraw-Hill Book Company, 1972. 

Hsiung, Y.T. Red China's Cultural Revolution. New York: 
Vantage Press, 1968. 

Liang, Heng and Judith Shapiro. Son of the Revolution. 
Glasgow: William Collins Sons and Co. Ltd., 1983. 

Meisner, Maurice. Mao's China. New York: Macmillan 
Publishing Co. Inc., 1977. 

Salisbury, Harrison E. A Time of Change. New York: Harper 
& Row, Publishers~ 1988.--

Salisbury, Harrison E. Orbit of China. New York: Harper & 
Row, Publishers, 1967. 

Salisbury, Harrison E. To Peking and Beyond. New York: The 
New York Times Book Co. Inc. 1973. 

Salisbury, Harrison E. Without Fear or Favor. New York: 
The New York Times Book co:-In~, 1980. 

Teiwes, Frederick c. Leadership, Legitimacy, and Conflict 
in China. New York: M.E. Sharp Inc., 1984. 

Terrill, Ross. Madame Mao, the White Boned Demon. New 
York: William Morrow and Company, Inc., 1984. 

Terrill, Ross. Mao A BIOGRAPHY. New York: Harper and Row, 
Publishers;-1980. 

Thornton, Richard c. China: ~ Political History, 1917-
1980. Boulder, Colorado: Westview Press, 1982. 

Thurston, Anne F. Enemies of the People. Cambridge: 
Harvard University Press., 1988. 

Wakeman, Carolyn. To The Storm. Berkeley: University of 
California Press;-1985. 

Yan, Jiaqi and Gao Xiang. Ten-Year History of China's 
Cultural Revolution. Taipei: China Studies Press, 
1986. 



APPENDIX A 

MAJOR EVENTS IN THE CR 

1966 

May "May 16 Circular," the first important document 

August 

1967 

January 

April 

1968 

June 

in the Cultural Revolution. 

First dazibao appears at Beijing University. 

Red Guards make formal debut in Beijing. 

People's Liberation Army intervenes in the CR. 

Liu Shaoqi officially denounced as "China's 
Khrushchev." 

Violence on upswing throughout China. Red Guards 
raid military arsenals, turn captured weapons 
on rival factions. 

September Mao calls for the Red Guards to be sent to rural 
areas to be "reeducated" by peasants. 

October Liu Shaoqi expelled from the Party. 

1969 

March Armed conflict between China and the Soviet 
Union breaks out on the border. 

April Ninth Party Congress meets. Lin Biao formally 
named Mao's legal successor. 

November Death of Liu Shaoqi. 

77 



78 

1970 

October Canada extends formal diplomatic recognition to 
China. 

1971 

September Death of Lin Biao following a failed coup 
attempt. 

October China seated in the U.N. 

1972 

February Nixon visits China. 

1976 

January Death of Zhou Enlai. 

September Death of Mao Zedong 

October Arrest of the Gang of Four. 



~PPENDIX B 

BIOGRAPHICAL NOTES 

Deng Xiaoping 
Secretary-general of the Secretariat of the Chinese 
Communist Party before the CR. Deng became a main target 
of criticism but emerged as the key architect of the 
subsequent economic and political reforms. He is currently 
Chairman of the Central Military Commission, which ordered 
gunfire be used against the students demostrating at 
Beijing Tiananmen Square. 

Jiang Qing 
Mao's widow. She was one of the Gang of Four. 

Lin Biao 
Defense Minister before the CR. He was named Mao's legal 
successor in the Ninth Party Congress in 1969. In 1971, he 
died in a plane crash in Mongolia, allegedly trying to 
flee to the Soviet Union after his plot to assassinate Mao 
failed. 

Liu Shaoqi 
President of China before the CR. He became the main 
target of the CR and died in custody. 

Mao Zedong 
Long time Party Chairman. He dominated Chinese politics 
for about 40 years. Died in 1976. 

Wang Hongwen 
Vice Chairman of the Party after the Tenth Party Congress. 
One of the Gang of Four. 

Yao Wenyuan 
Propagandist who controlLed media during the CR. 

Zhang Chunqiao 
Vice Premier before his arrest in 1976. He was one of the 
Gang of Four. 

Zhou Enlai 
Long time Premier before he died in 1976. 

79 



I 
VITA 

Weiping Yuan 

Candidate for the Degree of 

Master of Science 

Thesis: A HISTORICAL STUDY OF CHINA'S CULTURAL REVOLUTION 
AND ITS COVERAGE BY __ TH __ E __ NE __ W Y_O_RK_ ~T=I=M=ES~ 

Major Field: Mass Communications 

Biographical: 

Personal Data: Born in Wuhan City, Hubei Province, 
China, October 11, 1955, the daughter of Guilu 
Yuan and Guifen Ning. 

Educational: Graduated from Bei Shan High School, 
Mudanjiang, China, in June, 1972; received 
Bachelor of Arts Degree in English in January, 
1982; completed requirements for the Master of 
Science Degree at Oklahoma State University in 
December, 1989. 

Professional Experience: Teaching Assistant, 
Department of Foreign Languages, Oklahoma State 
University, August 1988, to May, 1989. 


