
_IHE' IMAGE OF .ffiCOLAE CiEAUSESCU, FORMER 

PRESIDENT OF iOMANIA, AS PRESENTED 

BY TIME, NEWSWEEK, AND U.S. NEWS 
1$, • = =-

~ WORLD REPORT DURING THE 1989 
:;:;;.. 

lOMANIAN REVOLUTION 

BY 

KEQIN ~IANG 

Bachelor of Arts 
Shanghai Foreign Language Institute 

Shanghai, China 
1984 

Bachelor of Arts 
Shanghai International Studies University 

Shanghai, China 
1986 

Submitted to the Faculty of the 
Graduate College of the 

Oklahoma State University 
in partial fulfillment of 

the requirements for 
the Degree of 

MASTER OF SCIENCE 
December, 1990 



Oklahoma State Univ. Library 

THE IMAGE OF NICOLAE CEAUSESCU, FORMER 

PRESIDENT OF ROMANIA, AS PRESENTED 

BY TIME, NEWSWEEK, AND ~ ~ 

A WORLD REPORT DURING THE 1989 

ROMANIAN REVOLUTION 

Thesis Approved: 

11 

13~0789 



PREFACE 

This is a case study using content analysis. The 

primary objectives were to find out how former Romanian 

President Nicolae Ceausescu's image was presented by three 

influential news magazines, Time, Newsweek, and U.S. News ~ 

World Report, during and immediately after the Romanian 

revolution in December 1989. The focus of the study is on 

the type of bias, the background of bias, and how bias 

affects news objectivity. 

To complete this study, I received help from many 

others. 

Dr. Charles A. Fleming, my major adviser, deserves my 

gratitude for his intelligent guidance, suggestions, inspi­

ration, patience and dedicated work in helping me complete 

my studies. I am also grateful to the other committee 

members, Dr. Maureen J. ,Nemecek and Dr. Philip E. Paulin, 

for their invaluable advice and enthusiastic aid during the 

course of this study. 

Grateful appreciation is also extended to Dr. Mike Xu 

for being my coder, and for his inspiring ideas, revision of 

analysis categories and serious arguments to improve the 

thesis. 

The most unforgettable gratitude is expressed to my 

father Changchun Jiang, my mother Ling Ma, and, my 

iii 



grand-uncle Mingsheng Zhang and grand-aunt Ko Kuen Tsang, 

for their love, care, encouragement and financial support, 

which made my study in the United States possible. The same 

gratitude is also expressed to my friend George R. Milman, 

who always gave me confidence and strength, and who 

generously offered me many opportunities to travel and learn 

more about the United States. 

Special thanks are due to my landlady, Mrs. Elizabeth 

Taylor, and my friends Robert L. & Naomi Von Gunten, Ray & 

Eleanor Dryden, Joe & Glenell Owen, Ray & Penny Massey, and 

Janet Reeder, whose love, care, .considerateness, kindness, 

friendship and help supported all my academic activities. 

iv 



TABLE OF CONTENTS 

Chapter Page 

I. INTRODUCTION • . . . . . . . . . . . . . . . . 1 

General • • • • • • . • • 1 
Biography of Ceausescu. • 3 
Background on Romania • • • • • . • • 4 

,Studies on Media. • • . • • • • • • 5 
Statement of Problem. . • • • . • • . 7 
Significance of the Study . • • • 8 
Limitations • • . • • • 10 
Organization of the Study • . • • • • 10 

II. REVIEW OF LITERATURE •••••.•.•.••.• 11 

III. 

Coverage of Ceausescu 
From 1960s to 1980s .•.•••••••• 11 

Decade of the 1960s. • • • . • • 11 
Decade of the 1970s •.••••.•• 15 
Decade of the 1980s ••••••••• 19 

Summary, 1965-1989 • • • • . . • 24 
Studies of Objectivity •.•••••.•• 27 

Previous Studies • • • . . • . • • . 27 
Conflict Between Ideological 

Constraints & Objectivity .•.•• 30 
General Semantics & Objectivity ••• 35 

summary. • • • • • • • • • 3 8 

METHODOLOGY • • . . . . . . 40 

General ••••.••••••• . • 40 
Magazine Profiles ••••••••• 
Research Questions and 

• • ! • • 41 

• • • • • 4 3 Null Hypotheses •••• 
Definition of Terms .•.•• 
Sampling • • • • •••• 

• • • • 4 4 
• • • . • 4 6 
. . . . . 46 

• • 46 
Unit of Analysis .••.•••. 
Categories of Analysis 
Quantification System. . . . . . . . 49 
Coding •••• •' ••• • • • • • . • • 4 9 
Statistical Analysis . • . . • . . 50 

v 



Chapter 

IV. 

v. 

REFERENCES 

ANALYSIS OF DATA. . • • • • • 

Intercoder Reliability. 
Findings ••••••••• 
Analysis of Content 
Summary • • • • • • 

SUMMARY AND CONCLUSIONS • 

Page 

51 

51 
51 
61 
77 

79 

Summary • • • • • • • . 79 
Discussion ••• -. • • • • • • • 83 
Recommendations • • • • • • • • • • • • 86 
Conclusion. • • • • • • • • • • • • • . 87 

88 

vi 



Table 

I. 

II. 

III. 

IV. 

v. 

VI. 

VII. 

LIST OF TABLES 

Extent of Coverage of the Romanian 
Revolution in Time, Newsweek 
and U.S. News in Jan., 1990 •••• 

Categories of Sources Identification 
by Magazine • • • • • . • • • • • • 

Total Occurrences of Bias by Magazine . 

Occurrences of Positive Bias 
by Magazine • • . • • • • • 

Occurrences of Negative Bias 
by Magazine . • . • • • 

Instances of Bias Per Article 
by Magazine . . • • • • 

Occurrences of Six Categories of 
Bias by Magazine .••.•. 

vii 

Page 

52 

55 

56 

57 

58 

59 

60 



CHAPTER I 

INTRODUCTION 

General 

Romanian ex-president Nicolae Ceausescu had been one of 

the longest-serving leaders in Eastern Europe. But the man 

who had exercised absolute power for 24 years was toppled in 

10 days by the Romanian people during protests in December 

1989. He was executed together with his wife by a military 

firing squad on December 25, 1989. 

Ceausescu was known as the maverick of the Warsaw Pact. 

The Western world had praised him for his refusal (1) to 

follow the Soviet Union's lead on foreign policy, (2) to 

allow Soviet troops on his soil, (3) to participate in the 

invasion of czechoslovakia in 1968, (4) to support the 

Soviet military intervention in Afghanistan in 1979, and 

(5) 'to join the East-bloc boycott of the 1984 summer 

Olympics in the United States. 

In addition, Ceausescu established diplomatic relations 

with West Germany in 1967 and became the first Soviet bloc 

country to welcome a visit by a postwar American President, 

Richard Nixon. He also helped President Richard Nixon 

initiate the diplomatic process with China. 

1 



2 

Moreover, ceausescu maintained neutrality in the 

Arab-Israeli conflict, and refused to break off diplomatic 

relations with U.S.-backed Israel. He also increased trade 

with the West dramatically (Bacon, P. 169). In 1978, When 

Britain intended to sell airplanes to Romania, Ceausescu was 

offered a state visit, complete with an honorary knighthood 

(Barnard, P. 230). From 1975- 1986, high ranking French 

officials from every party had had almost annual meetings 

with Ceausescu's government (Barnard, p. 230). 

However, it was just such a man who maintained a 

balanced relationship between the East and West and who was 

denounced by Western countries immediately after his down­

fall. 

President George Bush's press secretary, Marlin Fitz­

water, announced on December 22, 1989, that "a terrible 

burden" had been lifted from the Romanian people and pledged 

u.s. assistance if Romania moved "along the path of demo­

cratic reform" ("Facts on File," P. 958). Three days after 

the announcement, the United States established diplomatic 

relations with the National Salvation Front government of 

Romania. 

Meanwhile, Western Europe expressed strong support for 

the new government. French and Dutch officials conveyed to 

Soviet counterparts their governments• tacit approval should 

the Soviet Union decide to intervene militarily on the side 

of the anti-Ceausescu forces in Romania ("Facts on File," 

P. 958). Norway's King Olav V stripped Ceausescu of royal 



3 

honors awarded a decade earlier, British Prime Minister 

Margaret Thatcher said Romanians had "taken liberty for 

themselves," and West German Foreign Minister Hans Dietrich 

Genscher declared that Romanians "have won a great victory 

over a dictatorship contemptuous of mankind" (~ Washington 

Post, 1989, P. 14 ). 

The Soviet Union greeted the fall of Nicolae Ceausescu 

as "the will of the people" and supported the "just cause" 

of the pro-democracy movement in Romania (Remnick, p. 14}. 

And, the Soviet media had heavy and dramatic coverage of the 

Romanian revolution, reflecting the Kremlin's satisfaction 

that Ceausescu, who had criticized Soviet reforms as a 

repudiation of socialism, had been removed (Remnick, p. 14). 

Biography of Nicolae Ceausescu 

Nicolae Ceausescu was born into a peasant family at 

Oltenia, Romania, on January 26, 1918. At age of 15, he 

joined the Communist Party's youth arm. Because of his 

revolutionary activities, Ceausescu was jailed about eight 

years prior to World War II (Current Biography, p. 62). 

After the war, Ceausescu rose rapidly in the political 

affairs of Romania. He became a full member of the Central 

Committee in 1952, and five years later, he was the second 

most powerful figure in the Party, just after the party 

leader, Gheorghe Gheorghiu-Dej. 

In 1965, Ceausescu took over as the party's first 

secretary due to the death of Gheorghiu-Dej. Three years 



later, he became Romania's head of state -- President. 

Ceausescu stayed in power for 24 years until his execution 

on December 25, 1989, during the Romanian revolution. 

Background on Romania 

4 

In 1989, swift and dramatic changes occurred in Eastern 

Europe that challenged all the Communist parties on the 

continent. Romania, having for a period of time resisted 

all changes in the region, especially Soviet style reforms, 

suddenly cried out for democracy and changed its government 

within one month. 

From November 20 to 24, 1989, the 14th National Con­

gress of the Romanian Communist Party was held in Bucharest. 

Nicolae Ceausescu, the tenured president, was reelected as 

the General Secretary of the Communist Party after 24 years 

of unopposed rule. In his acceptance speech, Ceausescu 

claimed that "the party was the vital center of Romania, the 

patriotic revolutionary consciousness of the entire people" 

(Kremaf, p. 21). 

But three weeks later, Ceausescu faced a critical 

situation. Thousands of anti-government demonstrators in 

Timisoara clashed with the police, and hundreds of people 

were reported killed. And, soon after that, Ceausescu 

declared a state of emergency, appealing for unity to pro­

tect the "socialist system and working people's interests" 

(People's Daily, p. 6). On December 21, violence erupted in 

Bucharest during a pro-Ceausescu rally, and Ceausescu 



5 

immediately ordered a crackdown to demoliah "the terroriata" 

(China Daily, p. 1). But on the next day, Romanian defense 

forces supported by the angry masses succeeded in toppling 

Ceausescu•s socialist government and Ceausescu was arrested. 

On December 25th, Ceausescu and his wife were executed 

as public enemies for their crimes. Then, the newly-formed 

Committee of National Salvation Front denounced Communism 

and called for national free elections for the sake of the 

nation and its people. 

This Romanian revolution took place within the context 

of political' and economic reforms underway in Poland, 

Hungary, East Germany, Czechoslovakia, and even the Soviet 

Union, all of which attracted much attention from world's 

media. News magazines Time, Newsweek, and u.s. News ~World 

Report were no exceptions. 

Studies on Media 

Time (with a circulation of 4.4 million in 1969), 

Newsweek (circulation of 3.3 million in 1989) and u.s. News 

~World Report (circulation of 2.3 million in 1989) are the 

three leading news magazines in the United States based on 

circulation. They not only reach a large audience at home, 

but also provide a strong reference for the media beyond the 

United States. 

While the magazines are highly respected and have wide 

circulation, they are not without their problems. Ina~ 
~ 

study, journalism professor John Merrill found that Time 



used six techniques of bias to stereotype Presidents Harry 

Truman, Dwight Eisenhower and John Kennedy. 

6 

Fourteen years after the publication of Merrill's 

study, three other researchers replicated it to examine 

Time's treatment of Presidents Lyndon Johnson, Richard Nixon 

(both before and after Watergate), Gerald Ford, and Jimmy 

Carter. The researchers found that Time continued to use 

most of the bias techniques reported by Merrill (Fedler, 

Meeske and Hall, p. 355). 

In study of the comparison between Time and Newsweek 

coverage of the Kennedy presidential campaigns, researchers 

found that Time and Newsweek favored John F. Kennedy, but 

criticized Robert and Edward Kennedy (Fedler, Smith, Meeske, 

p. 489). 

Media coverage cannot be unrelated to ideological 

constraints. Due to scientific analysis of the political, 

social and economic forces, communication theory makes 

possible accurate predictions of the effects of the mass 

media (Severin & Tankard, p. 209). Meanwhile, communication 

theory can also be used to examine the objectivity of news 

content. 

In this study, the autho% studied Herbert Altschull's 

three models of the press: the market model, the Marxist 

model, and the advancing model; Harold Lasswell and Charles 

Wright's functions of the media: surveillance of the envi­

ronment, the correlation of the parts of society in respond­

ing to the environment, and the transmission of the social 



heritage from one generation to the next; Herbert J. Gans' 

enduring values in news, which affect what events become 

news and even help define the news; and Gaye Tuchman's 

theory of content of news: the social construction of 

reality. One conclusion can be drawn from examining these 

issues: news content serves the power interests and is 

controlled by ideological constraints. 

Language of news content plays an important role in 

revealing the ideology. Objectivity of news content is 

apparent through language as well. The author studied the 

characteristics of language and devices of language summa­

rized by Wendell Johnson and s. I. Hayakawa. 

The misuse of language or deliberate distortion of 

meaning and adding a certain kind of color to the language 

can strongly affect the news objectivity which is the ideal 

of the journalism profession. 

7 

To study how the three magazines presented the image of 

former Romanian President Ceausescu, the author selectively 

chose the coverage of Ceausescu by Time, Newsweek, and u.s. 

News and World Report in the past three decades, and 

analyzed the coverage during the Romanian revolution which 

took place at the end of 1989. 

statement of Problem 

over the long run, Time, Newsweek and u.s. News & World 

Report have grown to look and read a lot alike. Edwin 

Diamond commented: 



In the past, the three newsweeklies had to share a 
similar news franchise; more and more now, they 
are sharing the same design, the same ideas, 
and--eerily--some of the same editors, reporters, 
and writers (1988, p. 42). 

Based on this observation, the author generally hy­

pothesized that Time, Newsweek and ~ ~ ! World Report 

look and read alike, and that they had similar unfavorable 

8 

attitudes toward Ceausescu because Romania's anti-government 

demonstrations fit well with the anti-Communist ideology of 

the United States. 

This study was intended to answer these questions: Were 

there any differences among the three magazines in the 

characteristics of the news coverage of the Romanian revolu-

tion? Did the news stories in the magazines indicate bias? 

What stereotyped image of Ceausescu was presented by Time, 

Newsweek and u.s. News ~World Report? Did the stories 

involve subjective, judgmental or opinionated %eporting? If 

so, what techniques were used to present the information? 

Significance of the Study 

The 1989 Romanian revolution, though short, provides 

another opportunity to reexamine American's prestigious news 

magazines, Time, Newsweek and U.S. ~~World Report, 

while testing the applicability of certain communication 

theories. 

Such a case study using content analysis of news cover-

age concerning former Romanian leader Ceausescu has never 

been done before. As Time, Newsweek and u.s. News ~World 



Report magazines are so influential that they reach more 

than 60 million Americans every week and that many interna­

tional media also use the three magazines as their news 

reference, it is necessary to examine the three magazines' 

objectivity and reliability at a time when all three of the 

magazines are attempting to present new looks in order to 

extend their influence. 

9 

In international communication, the dominant media have 

a strong responsibility to present a realistic picture as 

audiences rely heavily on these media to learn of important 

world events. 

By analyzing how the three magazines portrayed 

Ceausescu, who had once been favored and then denounced by 

the Western media, this study can help readers and scholars 

learn how to seek the "true picture" and to have a 

relatively objective perception of an historical person or 

event. To media people and scholars, this research will 

help clarify the functions and responsibility of the me.(Ua, 

and the application of communication theories within 

political, social and ideological and general semantics 

contexts for a better understanding of the depletion of 

reality presented by these news magazines. 

Methodology of the research is a case study using 

content analysis. The focus is on news magazine coverage of 

the overthrow of the Romanian government which took place in 

December 1989. 



10 

Limitations 

Due to the short duration of the Romanian revolution, 

Time, Newsweek and u.s. News & World Report did not have 

extensive coverage. The coverage was limited to all issues 

published in January 1990. Thus, it was difficult for the 

author to evaluate the three magazines completely by judging 

and examining this limited number of issues. Since none of 

the three magazines had paid much attention to Romania 

before the Romania revolution, a comparis,on over time was 

not feasible. 

It should not be assumed that coverage by these three 

magazines is typical of all magazines, or that coverage by 

these magazines of this event is typical of their coverage 

of other events. 

Organization of the Study 

Chapter II reviews relevant research studies and 

discusses communication theories and functions of the mass 

media. 

Chapter III explains the methodology of this research 

effort. 

Chapter IV presents the research findings and discusses 

them in detail. 

Chapter V summarizes the research effort, offers con­

clusions and recommends ideas for further study. 



CHAPTER II 

REVIEW OF LITERATURE 

The Coverage of Ceausescu From the 1960s Through 

the 1980s By Time, Newsweek, and 

U.S. News ~World Report 

Based on the Readers' Guide to Periodical Literature, 

17 articles from Time, 12 from Newsweek, and eight from u.s. 

News, were selected to study how the three magazines por­

trayed Romania's former leader, Nicolae Ceausescu, over the 

past three decades. 

The Decade of the 1960s 

Nicolae Ceausescu became the general secretary of the 

Romanian Communist Party in 1965. Three years later, he 

took over as Romania's president. News reports of his 

assumption of office appeared in Time, Newsweek, and U.S. 

News. And the image presented was that Ceausescu was 

independent -- politically, economically and ideologically. 

All three magazines confirmed that Ceausescu showed 

some independence of Moscow, an openness to Western coun­

tries and that he promoted economic growth. But, all criti­

cized Ceausescu's strict ideology. 

11 



Time Magazine. Time described Ceausescu as a son of a 

shoemaker, whose formal education was "scanty." But he 

moved out of his poor background to a decent and renowned 

position. According to Time, Ceausescu did not inherit his 

predecessor's "taste for luxury," dressed modestly, and had 

no "penchant for publicity" (March 18, 1966, p. 47}. 

12 

Time reported that ceausescu sent signals to the West 

that Romania was developing and it wanted the West's help in 

building a better Romania. 

Domestically, Ceausescu was reported to have liberated 

the arts in Romanian life. He had gone even further than 

predecessor Dej in freeing Romanian artists from "strict 

socialist realism," and even permitted his people to experi­

ence Western movies and newspapers (July 30, 1965, p. 24}. 

Time also regarded Ceausescu as a nationalistic commu­

nist because he emphasized "the nation as a form of human 

community" (May 20, 1966, p. 47}. 

At the end of Ceausescu's first full year as party 

general secretary, Time declared that "Romania today is 

indubitably a state, defiantly a nation" (March 18, 1966, 

p. 34}. Time also said that economically Romania ran well 

ahead of the other communist states, and its trade with the 

West was rising significantly. 

However, Time added that "relaxation" of strict 

ideology in Romania was "absurdly juxtaposed" with remnants 

of tough pollee rule as the securltate assiduously tailed 

suspected Westerners (March 18, 1966, p. 48}. 



13 

Time magazine's 1960s reporting presented an impression 

that Romania's new leader was an uneducated farmer, modest, 

realistic and nationalistic, but tough and independent. 

Newsweek Magazine. Newsweek reported that in the inter­

national area, Ceausescu "flirted" diplomatically with 

Russia's "archenemy," China (Sept. 16, 1968, p. 46); he 

"outraged" most of his communist neighbors by establishing 

diplomatic ties with Western Germany (Dec. 18, 1967, p. 61); 

he "bitterly" attacked the Soviet-led invasion of 

Czechoslovakia and kept a close relationship with the commu­

nist world's "arch-revisionist," Marshal Josip Broz Tito of 

Yugoslavia (Aug. 4, 1969, p. 41). And, domestically, 

Ceausescu "tweaked Moscow's nose" with such measures as the 

abolition of Russian as a compulsory second language in 

Romanian schools (Sept. 16, 1968, p. 46). Furthermore, he 

had "steadily" weakened Romania's ties to the Warsaw Pact 

and had "adamantly" refused to allow Soviet troops to hold 

maneuvers on Romanian territory (Sept. 16, 1968, p. 46). 

Newsweek referred to the Romanian leader as a "pudgy" 

Nicolae Ceausescu, an "ardent internationalist," an "inde­

pendent-minded chief." Newsweek reported that he "toed a 

strictly orthodox communist line," declaring "Marxism­

Leninism was nobody's property" (Sept. 16, 1968, p. 50). 

Newsweek further described Ceausescu in an article "How 

Does Romania Do It?" as the "short and stocky" man who 

retained much of his "peasant cunning and courage" (Aug. 4, 

1969, p. 41). Newsweek also said the "tough and pragmatic" 



Ceausescu systematically shoved aside party opponents and 

managed to consolidate his power. In his relationship with 

Moscow, Ceausescu was proving to be a "formidable 

tactician." The man was also described as a devotee of 

strong, centralized planning and control. 

In the same article, Newsweek said that Ceausescu 

permitted a "careful loosening" of the reins to benefit the 

Western press among others. He also kept a "healthy rela­

tionship" with the Romanian people, according to Newsweek, 

and his "shrewd, shining eyes" constantly appraised a 

"friendly crowd." 

During the decade of the 1960s, Newsweek praised 

Ceausescu's independent foreign policy and his apparent 

courage and wisdom. 

14 

u.s. News ~World Report Magazine. u.s. News charac­

terized Ceausescu as a "smiling dictator" and as the commu­

nist boss with a pallid and usually grim-face, who sat at 

the "pinnacle of power," and who enjoyed a sort of "grudging 

popularity" among inactive Romanian communists (Aug. 4, 

1969, p. 40). 

u.s. News continued to report that Ceausescu had 

denounced the Soviet-led invasion of Czechoslovakia "loudly 

and boldly," and his economic policies were benefiting 

Romania. U.S. News wrote that "once a nation of peasants, 

Romania is rapidly becoming a nation of industrialized 

workers capable of operating the most modern machinery," and 

"Romania is richer than the other communist-run countries of 



15 

East Europe" (Aug. 4, 1969, p. 41). 

B~t, u.s. News also reported that Ceausescu's "tight 

party control" at the top left no room for "interference" by 

worker groups, unions ·or other bodies. There was no opposi­

tion press in Romania, either (Aug. 4, 1969, p. 41). 

Generally, during the decade of the. 1960s, u.s. News 

described Ceausescu as an independent and courageous leader 

who exercised absolute power to move the country forward. 

The Decade of the 1970s 

The three magazines continued to discuss Ceausescu's 

role in international affairs, especially his defiance of 

Moscow. Both Time and Newsweek interviewed Ceausescu and 

published his views on world affairs. On the other hand, 

the three magazines targeted Ceausescu's personality cult. 

Time Magazine. Time continued to elaborate Ceausescu's 

role in international affairs, such as his public opposition 

to Moscow, his close relations with China, and his mediat·ion 

between Washington and Beijing. More emphasis was given to 

how Ceausescu irritated and defied the Soviet Union. In an 

interview with a Time correspondent, Ceausescu emphasized 

his firm, independent stand in favor of East-West detente, 

cooperation and peace. 

Time reported that Romania was the ·first country in the 

Warsaw Pact to recognize West Germany, the first to join the 

International Monetary Fund, and the first to receive a 

visit by an American President, Richard Nixon (April 2, 



16 

1973, p. 32). 

Time also reported that despite Ceausescu's "daring 

foreign policy," his domestic policies were more "rigidly 

conservative," and in conformity with Moscow (Aug. 16, 1971, 

p. 26). According to Time, Ceausescu was interested in 

building up his personality cult (April 2, 1973, p. 32). On 

his 55th birthday, Romanian top officials made it a point to 

comment favorably on ,his contributions to the country, and 

on his 60th birthday, Time had a special report saying that 

Romania's "diminutive dictator" who exercised absolute power 

was congratulated by many world leaders (Feb. 6, 1978, p. 

38). Time mentioned not only Ceausescu's impressive number 

of titles and scope of power in Romania, but also his family 

members' high positions at different government levels. 

Even so, Time reported: 

Ceausescu's family-fostering ways have stirred no 
great undertow of resentment. After all, nepotism was 
an old Balkan tradition and may be a small price to pay 
for a new one that Ceausescu himself has invented: 
keeping independent of the soviets. In both areas 
Ceausescu has proved himself adept (April 30, 1979, 
p. 32). 

In Time's reporting over the 1970s, the tone became a 

bit more negative toward Ceausescu compared with reporting 

in the 1960s. ceausescu was criticized for his personality 

cult and nepotism despite his popular foreign policy of 

independence. But even then, the criticism was not severe 

as it was always softened with some excuse for Ceausescu's 

behavior. 



Newsweek Magazine. Newsweek targeted ceausescu's 

domestic policies. Newsweek in its "Turn of the Screw" 

(Aug. 9, 1971) wrote that Ceausescu sought to polish up his 

Marxist-Leninist credentials by "tightening the ideological 

screws" at home. He decreed an "extensive crackdown" on 

liberal trends in Romanian cultural life, called for the 

intensification of political training 1n·schools and 

factories and implemented tighter controls on the press. 

Unlike the 1960s, Western films disappeared from theaters, 

American television series were dropped from Romanian tele­

vision, and British rock groups were canceled. Moreover, 

Ceausescu set in motion a "sweeping purge" of suspected 

liberals in the cultural and ideological branches of the 

party. 

17 

Newsweek related Ceausescu's efforts in international 

affairs to his ambition for greater power and favorable 

image. Newsweek said that Romania's Communist Party Chief 

Nicolae Ceausescu had marched pretty much to his own "dithy­

rambs." "Flaunting" his independence from Moscow, he had 

established diplomatic relations with West Germany, "cozied 

up" to China and played host to Richard Nixon and Israeli 

Prime Minister Golda Meir. "This made him· a hero to his 

people and the object o~ a growing personality cult" (Nov. 

20, 1972, p. 52). 

Newsweek added that Ceausescu appointed his wife as a 

full member of the Party Central Committee and "reshuffled" 

the party leadership and the government for his own benefit. 



His forced industrialization prompted increasing resistance 

from Romanian people. 

In the 1970s, Newsweek negatively reported Ceausescu's 

nepotism and crackdown on culture, but praised his efforts 

as an intermediary in international conflicts. 

18 

u.s. News ~World Report Magazine. Under the title of 

"Why a Soviet Ally Is Turning to U.S.," u.s. News' answer 

was "Maverick Rumania, in need of capital and moral support, 

can't get them from Russia. That's one big reason for the 

knock on Washington's door"(Jan. 17, 1972, p. 80). 

~News put much emphasis on U.S.-Romanian relations, 

and at the same time confirmed Romania's diplomatic achieve­

ments: it had opened diplomatic relations with West Germany, 

developed friendly ties with China and helped President 

Nixon establish relations with China, and somehow managed to 

refuse Moscow's leadership without getting into trouble 

(Jan. 17, 1972, p. 81). In an interview with a~ News 

correspondent, ceausescu once again expressed his "neutral" 

views on world affairs. 

U.S. News also highlighted Romania's specific accom­

plishments under Ceausescu•s leadership: increased electric­

energy output, cement production, tractor output, manufac­

ture of motor vehicles and television sets (Jan. 17, 1972, 

p. 81) . 

In the 1970s, u.s. News regarded Ceausescu's 

domestic role as "superorthodoxy" that even Stalin would 

find hard to criticize. The magazine wrote that despite the 



popularity of his independent foreign policy, ceausescu 

himself remained an "enigma" in his own country. His 

pictures were everywhere and reports about his comings and 

goings were detailed. His "ideological crackdown" proved 

how tight his control was, and the Romanian people's stand­

ard of living still remained low with occasional shortages 

of food. 

19 

According to U.S. News, Ceausescu progressively changed 

Romania, though his personality cult and tough control over 

people were increased. In exchange for economic assistance 

and moral support, Ceausescu helped U.S. foreign policy in 

various regions throughout the 1970s. 

The Decade of the 1980s 

After Mikhail Gorbachev rose to power in the Soviet 

Union in 1985, he proposed "glasnost" or openness, and 

economic decentralization for the Soviet Union. He called 

on his communist allies to meet the challenge of swift 

economic and technological change through closer and more 

intense cooperation .. Ceausescu's longstanding independence 

in foreign policy and military affairs appeared to be in 

opposition once again to this latest Soviet proposal. The 

three magazines had more coverage on Ceausescu's economic 

policies and violations of human rights in the 1980s 

compared with previous decades. 

Time Magazine. In 1980, when Time covered the Middle 

East problem, the magazine once again confirmed Ceausescu's 



20 

key role in helping arrange Sadat's historic mission to 

Jerusalem in 1977. Later, Ceausescu was believed to have 

promoted a Begin-Sadat summit to help Egypt's relation with 

the rest of the Arab world (Aug. 25, 1980, p. 24). 

When Ceausescu visited Bonn, West Germany, in 1984, 

Time reminded its readers of Ceausescu's independence, 

especially his defiance of Moscow by allowing his country to' 

participate in the Los.Angeles Olympics whic~ were boycotted 

by the Soviet-led Warsaw Pact. 

In late 1980s, Time changed its tack to criticize 
' Ceausescu's domestic policies more heavily. The magazine 

wrote that Ceausescu adhered to a Stalinist-era central 

planning system which "actually plunged the country into 

economic darkness" (July 14, 1986, p. 33). In an article 

titled "Mother of Fatherland" (July 14, 1986), Time made 

public Elena Ceausescu's role. It was reported that 

Romania's first Lady increasingly appeared to be "the power 

behind the throne." Ceausescu's nepotism was targeted 

again. 

When Soviet leader Mikhail Gorbachev visited Romania in 

1987, Time reported: 

Ceausescu's Rumania is the most rigorously centralized 
and thoroughly policed of the soviet satellites. The 
aging and bafflingly eccentric ceausescu, 69, has 
spurned Gorbachev's campaign of glasnost (openness) and 
perestroika (restructuring), apparently ordering the 
state-controlled media to avoid all mention of such 
initiatives. Thus, whil~ glasnost is approaching the 
status of a household word in the West, Rumanians have 
hard little about Gorbachev's reforms (June 8, 1987, 

.p. 36). 

Time wrote that Ceausescu "waxed eloquent" on the 



merits of the Romanian-soviet friendship but pointedly 

failed to endorse reform. The magazine commented that 

Romania, once the breadbasket of the region, was today's 

most "glaring" economic failure of the East bloc (June 8, 

1987, p. 36). 

In another article "Where Glasnost is Still a Dirty 

Word," Time said that in Romania, Ceausescu's delusions of 

grandeur "bled" the country and made life a backward march. 

Time reported: 

21 

Under Nicolae Ceausescu, 70, Rumanians have long been 
subjected to one of the world's most repressive and 
eccentric regimes, a situation that is worsening as 
Ceausescu imposes ever greater privations on his people 
while indulging his red-eyed ambitions (Sept. 5, 1988, 
p. 31) . 

Time also said that Ceausescu fed his ego with the only 

officially sanctioned personality cult in the East bloc. 

Time reported a riot in the city of Brasov, which seemed to 

show that the Ceausescu's "crazy" leadership was losing its 

grip. 

Time emphasized Ceausescu's role in Middle East peace 

talks and his participation in the Los Angeles Olympics, in 

defiance of Moscow. However, in the late 1980s, Time criti-

cized ceausescu's repressive regime, his powerful ego, his 

nepotism and his failed economic policy. 

Newsweek Magazine. Newsweek also reported on the riot 

in Brasov, in which people shouted "Down with the dictator" 

(Dec. 28, 1987, p. 2'7). Like Time magazine, Newsweek con-

demned Ceausescu's violation of human rights. The magazine 



22 

said that under Ceausescu's "iron rule," dissenters faced 

"swift and ruthless" punishment (Dec. 23, 1985, p. 44). 

Ceausescu "clamped down" on all foreign publications and 

jammed radio broadcasts. "Book stores stock little else 

than the myriad works of ceausescu and his wife" said News-

week (Aug. 21, 1989, p. 37). 

Newsweek reported that Ceausescu "spurned" any thought 

of glasn0st (Dec. 28, 1987, p. 27). He made his country the 

"poorest" and "most repressive" membe~ of the Soviet bloc. 

Newsweek regarded Ceausescu as th~ "megalomaniac," "Mad 

Architect" of socialism (Aug. 21, 1989, p. 31). The maga­

zine added that as Poland and Hungary moved toward demo-

crazy, Ceausescu turned his poor country inward. According 

to the reports, the Romanian people enjoyed little freedom. 

Anybody who complained or opposed Ceausescu would be sent to 

prison. Under Ceausescu's poor economic policies, people 

suffered from shortages of food and beggars appeared in the 

capital, Bucharest. Finally, Newsweek commented: 

Many Romanians hope that poor health may soon bring a 
natural end to Ceausescu's tyranny (Aug. 21, 1989, 
p. 37). 

In the 1980s, Newsweek negatively depicted Romania's 

poor economic condition, Ceausescu•s "madness" and the 

people's hatred of Ceausescu. Coverage in the 1980s was 

more negative than that of previous decades. 

U.S. News ~World Report Magazine. U.S. News reported 

that Ceausescu showed no interest in the idea of economic 

decentralization, openness in the media, and "purging" of 



23 

old party hacks. He "shrugged off" Gorbachev's call for 

reform. Instead, he still practiced nepotism and planned to 

create some "agri-industrial complexes" (July 11, 1988, p. 

9). u.s. News reported: 

The idiosyncratic 70-year-old dictator alms to force 
Romania's 2 million ethnic Hungarians, and other 
minorities, to give up their cultural identities. 
Ceausescu has shuttered ethnically based institutions 
and compelled parents to give babies Romanian names. 
Since 1974, demolition crews have leveled 15,000 build­
ings in Bucharest, many of them historic structures, 
clearing the way for bulking new symbols of Stalinist 
grandeur (p. 9). · 

U.S. News reported further that Ceausescu was 

"stubbornly" pursuing his blueprint for a "Stalinist future" 

and violating human rights (Oct. 24, 1988, p. 48). More 

than 30,000 people fled Romania in 1986. The economic 

situation became worse, and food stores often had empty 

shelves. 

When Ceausescu was elected to another five-year term as 

Communist Party Chief in 1989, u.s. News reported: 

At 71, the diminutive dictator, who has a fondness fqr 
titles ranging from 'Genius,' 'God,' and 'Oaktree,' to 
'Prince Charming,' and 'Titan' was in robust health, 
his grip on this beleaguered Balkan nation of 23 
million people vise-tight after 24 years in power 
(Dec. 4, 1989, p. 35). 

~ News reported further that with a network of more 

than 50 relatives, Ceausescu kept "would-be stragglers" in 

line through the feared securitate, or security police. 

~ News regarded this action as Stalinism. 

In the 1980s, u.s. News increased the degree of its 

negative reports about Ceausescu's resistance to Soviet-

style reform, his personal ambition, self-pride and 



Stalinist-type dictatorship. 

Summary, 1965-1989 

Overall, from the middle of the 1960s to the late 

1980s, all three magazines showed a common trend in report­

ing on Ceausescu: positive during the 1960s, increasingly 

negative during the 1970s, and becoming extremely critical 

during the 1980s. Ceausescu was praised often for his 

foreign policy throughout the decades, but was judged 

increasingly negatively for his domestic political and 

economic policies, his personality cult, nepotism and 

dictatorship. 

24 

The bias in the three magazines seemed to parallel the 

changes in the changing U.S. attitudes toward the Soviet 

Union. In another words, political and ideological atti­

tudes seemed to have had a role in news reporting. The most 

obvious bias techniques used by the magazines were colorful 

language, emotionally-loaded words, devices of rhetoric such 

as humor and satire, and mixing facts with opinions and 

judgment. For instance, terms like "a smiling dictator," 

"an ardent internationalist," "a communist boss" and "a 

great Stalinist" involve strong positive or negative 

attitudes; and terms like "communism" and "democracy" 

describe a political system as well as make an evaluation. 

Other obvious techniques used included subjectivity, 

inference, personal judgment and slanting of news 

reporting. 



25 

Hayakawa defined Inference as "a statement about the 

unknown made on the basis of the known" (p. 41). In the 

magazines examined, any statements printed about Ceausescu's 

thoughts and feelings are examples of inference. For 

instance, Newsweek reported that Ceausescu "had himself 

named to replace aging Chivu Stoica as President" (Dec. 18, 

1967, p. 61). Time wrote that "Ceausescu said bitterly" 

(May, 20, 1966, p. 47). u.s. News said that "Ceausescu 

enjoys a sort of grudging popularity among Rumanians who are 

not active Communists" (Aug. 4, 1969, p. 40). 

According to Hayakawa, any statement about the future 

is an inference, since the future is unknown. Newsweek 

often predicted the future. For instance, before Ceausescu 

became president in 1960s, Newsweek made the prediction that 

"what did seem to be clear was that no matter how the cards 

might fall, Nicolae Ceausescu would almost surely be on top 

of the pack" (Dec. 18, 1867, p. 61). Later in the 1980s, 

when the people of Eastern Europe started to shout for 

democracy, Newsweek exposed Ceausescu's opposition to the 

change and predicted that "many Romanians hope that poor 

health may soon bring a natural end to Ceausescu's tyranny" 

(Aug. 21, 1989, p. 37). These predictions are very 

subjective and inferred from partial facts. 

Hayakawa defined judgment as "all expressions of the 

writer's approval or disapproval for occurrences, persons, 

or objects" (p. 42). For example, the three magazines used 

words such as "independent-minded," "impressive," and 



"daring," (approval), and "megalomaniac," "stubborn," and 

"madman" (disapproval), to describe Ceausescu. 

26 

Hayakawa ·defined slanting as "selecting details that 

are favorable or unfavorable to the subject being described" 

(p. 48). The three magazines all confirmed ceausescu's 

independent role in world affairs. Favorable details were 

often selected to emphasize Ceausescu•s defiance of Moscow. 

At the same time, all the magazines denounced Ceausescu•s 

tight ideological control. Unfavorable details were 

selected to target Ceausescu's domestic policies. 

When talking about U.S.-Romanian relations in the 

1970s, u.s. News not only chronicled the development of 

relations between the two countries, but also identified 

specific accomplishments of Romania under Ceausescu's 

leadership that were favorable to U.S. interests. 

The above techniques used by the three magazines weaken 

the objectivity of news reporting. Though there is no 

absolute objectivity, journalists have a responsibility to 

reduce inference and judgment, and avoid slanting as much as 

possible, and thus increase the reliability of their 

reporting. 



studies of Objectivity 

Previous Studies of Time and Newsweek 

In a 1965 study, journalism professor John Merrill 

found that Time magazine used six categories of bias to 

stereotype Presidents Truman, Eisenhower and Kennedy. The 

six categories of bias were: 

a. Attribution bias. Example: Truman grinned. 

b. Adjective bias. Example: Eise~hower, a smiling, 

warm-hearted, sincere leader. 

c. Adverbial bias. Example: Truman said curtly. 

27 

d. outright opinion (equivalent to judgments or evalu-

ation). Example: Seldom has a more unpopular man fired a 

more popular one. 

e. Contextual bias: bias in whole sentences, whole 

paragraphs, or the entire story. 

f. Photographic bias: What overall impression does the 

photograph give? How is the President presented in the 

picture--dignified, undignified; angry, happy; calm, 

nervous; etc.? What does the caption say/imply? 

Merrill chose ten consecutive issues of Time for study 

from each of the three Presidential administrations: Truman, 

Eisenhower and Kennedy. He counted the occurrences of bias 

in each of the six categories. The findings showed that 

Time had a strong negative bias toward Truman, a strong 
' positive bias toward Eisenhower, and a relatively balanced 

reporting of Kennedy. Time's favorable attitude toward 



Eisenhower and unfavorable attitude toward Truman 

illustrated slanting -- "over a period of time the details 

selected almost overwhelmingly added up to either a favora­

ble or an unfavorable impression of these presidents 

(Severin & Tankard, p. 64). 

Merrill pointed out that Time "presented the reader 

with highly loaded essays of a subjective type" (p. 570). 

Fourteen years after the publication of Merrill's 

study, researchers Fedler, Meeske and Hall replicated it to 

examine Time's treatment of Presidents Johnson, Nixon (both 

before and after Watergate), Ford, and Carter. They found 

that Time continued to use most of the bias techniques 

reported by Merrill. The results showed that Time was 

"ambivalent toward Johnson, strongly favored Nixon before 

Watergate, reluctantly opposed him after Watergate, moder­

ately favored Ford and was critical of Carter" (p. 359). 

The researchers pointed out that "Time continues to weave 

facts into semi-fictionalized language pattern.s that are 

designed to lead the reader's thinking" (p. 358). 

28 

In a study of the comparison between Time and Newsweek 

coverage of the Kennedy presidential campaigns, researchers 

Fedler, Smith and Meeske (1983) found that Time and Newsweek 

favored John F. Kennedy, and criticized Robert and Edward 

Kennedy. According to this study, both magazines used 

colorful phrasing. And, they were "surprisingly" similar 

with respect to the percentage of favorable, neutral and 

unfavorable statements about the Kennedys. 



29 

No current study of bias in u.s. News & World Report 

was located. 

Other than formal research studies, the magazines have 

been evaluated by journalism professionals and the magazine 

themselves. 

According to professional journalist Edwin Diamond, in 

news magazine competition, Time, Newsweek and u.s. ~ have 

recently given renewed attention to their "journalistic 

mission," and "as each of the three has improved in one or 

another respect, they all have grown to look and read a lot 

alike" (Diamond, 1988, p. 42). They share similar Western 

ideas and values as well as some reporting styles and tech-

niques. This is especially obvious. in the coverage of 

international news, particularly the portrayal of Ceausescu 
' ' 

over the past three· decades. 

Time at its 60th anniversary in 1983 pointed out that 

it very consciously maintains its faith in American and 

Western values which are described as belief in democracy, 

however imperfect; in a strong and beneficial American role 

in the world, however difficult (p. 5). Time admitted: 

We are still in the business of making judgments and we 
still do not claim objectivity, which from the start we 
considered impossible and undesirable (p. 5). 

The way the three magazines presented the image of the 

former Romanian leader· Ceausescu over the three past decades 

by Time, Newsweek and u.s. News, and during the recent 

Romanian Revolution, revealed the three magazines' common 

Western values and ideology." 



The Conflict Between Ideological 

Constraints And Objectivity 

Objectivity has been defined by scientists as well as 

journalists and other professionals on numerous occasions. 

Roger Poole pointed out: "O~ectivity is, for all practical 

purposes, the totality of what is taken to be the case, 

believed to be the case, a~firmed to be ihe case" (p. 44). 

One of the' media's functions is to reveal the true picture 

of the world regardless of whether it is believed to be 

acceptable or not acceptable, good or bad. In a word, 

30 

objectivity is regarded as the true picture of the world, an 

accurate representation of reality. 

However, it is believed that political, social and 

economic systems directly affect the objectivity of communi-

cation. "News flow can not be unrelated to the power 

interests of the political or economic owner of the news 

media" (UNESCO, p. 17). And news content to some degree 

reflects the views of publishers, reporters and editors in 

that they each make choices about what to include, exclude, 

emphasize or ignore on the basis of political ideologies 

(Dates & Gandy, p. 595). The way of presenting news 

reflects particular ideological perspectives. 

J. Herbert Altschull, ·in his book Agents of Power 

(1984), emphasized that the mass media are the agents of 

those who hold the ·economic, political, and social power in 

any system. Altschull described three models of the press: 

the market (or capitalist) model, the Marxist (or socialist) 



31 

model, and the advancing (or developing countries) model. 

In the market model, Altschull explained that the purposes 

of journalism are "to seek truth, to be socially 

responsible, to inform (or educate) in a non-political way, 

to serve the people impartially; to support capitalist 

doctrine, and to serve as watchdog of government" (p 284). 

The United States with its capitalist system fits the 

market model of mass media. With the apparent purposes of 

pursuing truth and taking responsibility, all the media 

imbue their audiences with capitalist ideology. Therefore, 

in American news reporting, use of "communists" or 

"Stalinists" communicate negative meaning, even though there 

is no associated comment. 

Altschull also reached the following conclusions: 

1) In all press systems, the news media are agents of 
the people who exercise political and economic power. 

2) The content of the news media always reflects the 
interests of those who finance the press. 

3) All press systems are based on a belief in free 
expression, although free expression is defined in 
different ways. 

4) All press systems endorse the doctrine of social 
responsibility, proclaim that they serve the needs and 
interests of the people, and state their willingness to 
provide access to the people. 

5) In each of the three press models, the press of the 
other models is perceived to be deviant. 

6) Schools of journalism transmit ideologies and values 
systems of the society in which they exist and 
inevitably assist the people in power in maintaining 
their control of the news media. 

7) Press practices always differ from theory (p. 298). 

In sum, Altschul! concluded that all news media are 



agents of power. Media transmit the latest information as 

well as the intrinsic values of a society. Thus, news 

content serves the functions and needs of a specific social 

system. News content which might jeopardize the socio-

32 

cultural structure and people's faith in it might be omitted 

or buried. Objectivity, in this sense, is relative and 

limited, and tailored to a specific system and culture. 

Communication scholar Harold Lasswell (1948) noted 

three functions of the mass media: surveillance of the 

environment, the correlation of the parts of society in 

responding to the environment, and the transmission of the 

social heritage from one generation to the next. When talk-

ing about correlation, Lasswell, quoted by Severin and 

Tankard, wrote that correlation is accomplished by the 

editorial and propaganda content of the media. 

The correlation function serves to enforce social norms 
and maintain consensus by exposing deviance, confers 
status by highlighting selected individuals ••• 
The correlation function can become dysfunctional when 
the media perpetuate stereotypes and enhance 
conformity, impede social change and innovation, mini­
mize criticism, enforce majority views at the expense 
of minority opinions that are not aired, and preserve 
and extend power that may need to be checked (Severin & 
Tankard, p. 218). 

The image of Ceausescu presented by Time, Newsweek and 

U.S. News over the past three decades typifies the 

dysfunctions of media correlation. Ceausescu had been 

stereotyped as a dictator since he took power in the 1960s, 

and his dictatorship was always linked with his "tight" 

domestic policy which was not in conformity with Western 

values. When reporting his international role, ceausescu 



33 

was presented as the maverick of the Warsaw Pact. Because 

of the different values between the communists and 

capitalists, an editor can consciously or unconsciously 

adjust news content to fit the ideology that he evaluates as 

suitable or acceptable to the society. Thus, objectivity is 

ignored or shaped. 

Sociologist Herbert J. Gans confirmed that "the news 

does not limit itself to reality judgments; it also contains 

values, or preference statements" (P. 40). He wrote that 

underlying the news in tne United states is a picture of the 

nation, society and the world as the media think they ought 

to be. 

Gans distinguished between two types of values, topical 

and enduring. In the enduring values, Gans mentioned ethno­

centrism which is defined as valuing one's own nation above 

all others (most explicit in foreign news), and altruistic 

democracy which is defined as the belief that politics 

should be based on the public interest and service. Gans 

said "American news values its own nation above all others, 

even though it sometimes disparages blatant patriotism" 

(P. 40). The coverage of ceausescu from 1965 to 1989 in the 

three news magazines, Time, Newsweek and ~ News, revealed 

strong values of ethnocentrism and altruistic democracy. 

All three magazines had a similar tone in describing 

Ceausescu's domestic role as a Stalinist -- a symbol of 

cruel communism, denounced by Western countries. What the 

magazines suggested in their reporting was that democracy 



represented by the western countries is superior to 

dictatorship represented by the communist countries. 

34 

According to Gans, news presents values as well as 

ideology. Values involve ideology which is also a part of a 

value system. When ideology affects the presentation of 

news content, the objectivity of news is diminished. 

Sociologist Gaye Tuchman wrote in her book, Making News 

(1978), that "the act of making news is the act of 

constructing reality itself rather than a picture of 

reality" (p. 12). That is, news is the social construction 

of reality instead of the pure presentation of reality. 

Actually, there is no pure presentation of reality. 

When professionals select news, report news and finally edit 

and present news, various other elements beyond the facts 

have already been built up and mixed in the presentation of 

news. In this way, a new reality is constructed. 

Objectivity is marred by conscious or sometimes unconscious 

intentions. In writer Mark Dowie's words "The selection and 

editing process is designed to produce, along with news and 

entertainment, an aura of objectivity" (p. 34). And Gerbner 

commented: "all news is views" (p. 495). Therefore, 

objectivity can be defined as the political and social 

status quo in any given society (Poole, p. 45). 

In a social context, people accept a certain ideology 

and inherit its values. In turn, ideology influences 

people's thinking and controls people's behavior. The pre­

sentation of thought is through language. Thus, language 



influences objectivity. 

General Semantics and Objectivity 

"General semantics deals with relationship between 

language and reality and with the ways in which language 

influences our thinking" (Severin & Tankiard, p. 67). 

studying objectivity cannot avoid an examination of 

language. 

35 

One of the founders of general semantics, Wendell 

Johnson, in his book People !n Quandaries (1964), wrote that 

language is static, limited and abstract. 

In the real world, reality is changing, faster than 

words do. Language used to describe a changing reality is 

fairly fixed. If people fail to realize things change, they 

will adhere to the old impression of an event or a person 

with its out-of-date language. Objectivity, which is 

regarded as the true picture of the world, cannot be 

achieved by those unwilling or unable to recognize that 

change has taken place. 

Sometimes, people are not only slow to understand 

changing reality, but also are limited by their vocabulary. 

They have more difficulties in describing things they are 

unfamiliar with. Therefore, they would like to invent 

expressions which can not really represent the reality. 

Thus objectivity is distorted. 

The use of language involves abstraction at different 

levels. Abstraction is defined as "a process of selecting 



some details and leaving out other details" (Severin & 

Tankard, p. 55). Abstraction is obvious in news content 

which involves strong propaganda themes. Unfavorable 

details could be added or repeated to build up a negative 

image of a person. Favorable details could be omitted in 

order to ignore the positive aspects of a person. In addi-

tion, vague and ambiguous terms are used when a situation 

cannot be identified immediately, and unrelated things can 

be joined for emphasis. Moreover, stereotyping similar 

personalities is very common in news content. For 

instance, when describing communist leaders, the Western 

media often stereotype those who practice "iron control" as 

36 

Stalinists to include dictators such as East Germany's Erich 

Honecker, Bulgaria's Todor Zhivkov, and Romania's Ceausescu. 

Another founder of general semantics, S.I. Hayakawa 

described the devices of affective communication in his book 

Language~ Thought and Action (1964). The devices include 

metaphor, simile, allusion, irony, pathos and humor. 

Hayakawa said: 

Metaphors are not 'ornaments of discourse;' they are 
direct expressions of evaluations and are bound to 
occur whenever we have strong feelings to express" 
(p. 122). 

The simile is something of a compromise stage between 
the direct, unreflecting expression of feeling and the 
report (p. 123). 

Slang often contains metaphor and simile: "Ceausescu, 

Gaullism, Bucharest style," "as pungently as the garlic in a 

mititei," "Moscow wanted an earlier date," "Rumania's 

Ceausescu, Ominous parallels," "Ceausescu with Mao in 



37 

Peking: soviet patience has worn dangerously thin," "Mr. 

Ceausescu defies Moscow's lead, but runs a rigid Red state." 

All these terms appeared in photographic captions from the 

1960s to 1980s in Time, Newsweek and U.S. News. They 

revealed reporters' attitudes toward Ceausescu or the situa­

tion. 

Allusion is a kind of implied simile (Hayakawa, p. 

125). In news coverage, editprials often involve allusion 

by relating historical events or persons to present ones. 

The former Romanian leader ceausescu had been compared to 

Degaulle and Stalin in international and domestic affairs. 

Irony, pathos and humor are used in'news content to 

express the writers' obvious or implied attitudes. They are 

also reflected in photographs which are a form of silent 

language. A funny, angry and ugly looking Ceausescu was 

purposely depicted by Time, Newsweek and u.s. ~to show 

his "personality cult" and "ominous pa~allels." Therefore, 

"The uncanny ability of photography to represent reality -­

to depict, apparently without human intervention, an entire 

world of referents" becomes impossible (Schiller, p. 92). 

In mass communication, the basic symbolic act is the 

report of what has been seen, heard, or felt (Hayakawa, 

p. 38). According to Hayakawa, reports should be capable of 

verification, and exclude, as far as possible, inferences 

and judgments. Being verifiable, the reports can be checked 

out. Being exclusive, the reports must be accurate. The 

language of reports should match or represent reality as 



accurately as possible, as everyday life requires that "we 

state things in such a way that everybody will be able to 

understand and agree with our formulation" (Hayakawa, 

p. 40). 

Summary 

38 

In the news flow, both ideology and language control 

human behavior and influence objective reporting. The news 

magazines, Time, Newsweek, and U.S. News, all showed their 

bias in some national and international news coverage over 

the past decades. The portrayal of the former Romanian 

leader Ceausescu was an example of bias. It appears that 

objectivity in the sense of presenting a true picture of the 

world sounds very ideal but is also difficult to achieve. 

However, pursuing the ideal of objectivity is essential 

in journalism. Bennett wrote in the prospectus for his 

HERALD that journalists should endeavor to record facts on 

every public and proper subject, stripped of verbiage and 

coloring. One of the distinctions between fiction and 

journalism is that fiction can exaggerate facts, but the 

press is not supposed to glamorize or distort facts. 

Journalist Thomas Griffith pointed out in Newsweek that 

"the real job of the news magazine is to help the reader to 

make sense out of his times" (p. 52). This means that one 

of the news magazines' functions is to analyze and summarize 

the reporting that newspapers do by providing something 

beyond brief instantaneous reports of events. This requires 



39 

a sense of timing, broad knowledge, insight, and ability to 

analyze. But by no means should journalists distort reality 

by adding or omitting facts, making incorrect inferences, or 

presenting biased impressions of an event or a person. 

Journalists have the moral obligation to act respon­

sibly in order to prevent the abuses of objective reporting. 

To do so, it is ne~essary to report the truth about the 

fact, to make the distinction between fact and opinion, to 

identify news sources as much as possible, and to provide 

the wholeness of the truth and the fairness of the informa­

tion (Leigh, p. 22). 



CHAPTER III 

METHODOLOGY 

General 

This is a case study using content analysis. The focus 

is on news magazine coverage of the overthrow of the 

Romanian government which took place in December 1989. The 
f 

content of interest is the news coverage of the event, 

especially the image of the former Romanian President, 

Nicolae Ceausescu, presented by Time, Newsweek and u.s. News 

!. World Report. 

These three magazines were chosen because of their 

prestige and their leading roles in national politics. 

Content analysis is an efficient method of analyzing media 

content. It also "infers underlying intent, motivation, 

orientation, and effects, either implicit or manifest" 

(Hsia, p. 318). Krippendorff defined content analysis as "a 

-. research technique for making replicable and valid infer-

ences from data to their context" (p. 21). 

Content analysis based on a case study can provide a 

great many o-bservations, a_nd develops ideas and insights 

concerning the event. By analyzing media content, both 

professionals and readers are able to perceive what is 

called "objectivity" of news and how the objectivity is 

40 



often distorted with deliberate thoughts, semantic errors 

and colorful or ambiguous language. 

Magazine Profiles 

Time Magazine 

41 

Time was founded in 1923. It is the oldest and largest 

in terms of content of the three magazines in this study. 

With a circulation of 4.4 million (1989), Time "defines the 

newsmagazine's form and has become the most assertive of the 

newsweeklies" (Diamond, p. 42). Time's founders, Henry Luce 

and Briton Hadden, said that Time was aimed to serve the 

modern necessity of keeping people well informed. Time's 

goal is to "better serve the needs of busy, curious, 

intelligent readers" (Time, 1988, p. 4). Time's routine 

columns include Critic's Voices, World, Nation, Milestones, 

Science, Religion, Cinema, Books, Medicine, Theater, Music, 

Sports, People and Essay. With various changes since its 

founding, Time has moved toward "a softer, more 'featurized' 

mix of material Muller Lite, in the inevitable gibe" 

(Diamond, 1988, p. 42). 

Newsweek Magazine 

Newsweek was founded in 1933, ten years later than 

Time. With a circulation of 3.3 million (1989), Newsweek 

has become the second largest news magazines of its kind in 

the United States. For many years, Newsweek has been trying 

to change its image of being an imitation of Time. "We 



42 

aimed for a grittier Newsweek, with a hard-edged, newsy 

look," said Newsweek art director Roger Black (Diamond, 

1985, p. 20). Newsweek editor-in-chief Richard Smith wanted 

to create "impact journalism" and get people "thinking about 

and talking about what's in the magazine," (Diamond,1987, 

p. 20). Newsweek's routine columns include National 

Affairs, International, Business, Society, The Arts, Life-

style and Departments which include Periscope, Letters, 

Perspectives, Newsmakers. Bert Chapman wrote that "Newsweek 

began to develop from a somewhat dowdy tag-along to a sharp, 

aggressive publication under Elliott's direction" (Chapman, 

p. 90). 

David Shaw said that Time and Newsweek are fierce 

rivals. In his article entitled "Fierce Rivals: Newsweek 

Versus Time," Shaw pointed out: 

Time and Newsweek compete fiercely every week in every 
newsmaking area in the world -- world affairs, 
politics, business, sports, religion, education, 
science, medicine, art and entertainment ... 
But competition for cover stories and newsstand sales 
is an intense weekly battle (p. 12). 

u.s. News ~World Report Magazine 

u.s. News ~World Report was founded in 1933, the same 

year as Newsweek. With a circulation of 2.3 million (1989), 

U.S. News has become the third largest news magazine in the 

United states. Its editorial director, Harold Evans, wrote 

"U.S. News will be cool. It will have an ordered, conserva-

tive look" (Diamond, 1985, P. 20). U.S. News' sections 

include Currents (mainly about controversial issues or 



43 

government issues, commentaries and the latest trends,) 

u.s. News, World Report, Business, Horizons, News You can 

Use, and Editorial, which is close to Newsweek organization 

and style. U.S. News picks up on many of the same featur­

ized themes as the other two newsweeklies, but it emphasizes 

service features and personal-finance pages--"News You can 

Use" (Diamond, 1988, p. 43). Diamond also noted:· 

At U.S. News, editor Rosenblatt wants to encourage 
better writing, more thoughtful analysis, and more 
dramatic photography. At Time, the senior writers may 
be allowed to roam more widely and not be gathered to 
any single department. At Newsweek, meanwhile, Richard 
Smith says he wants to let the voices of his writers 
"shine through. I find unpredictability a healthy and 
satisfying thing" (p. 43). 

Research Questions and Null Hypotheses 

This study was intended to answer these questions for 

the three magazines' news coverage of the Romanian revolu-

tion in December 1989: 

1. Were there any differences in the characteristics of the 

news coverage of the Romanian Revolution among the three 

magazines? 

2. Did the news stories in the magazines indicate political 

bias? 

3. What stereotyped images of Ceausescu were presented by 

Time, Newsweek, and u.s. News A World Report? 

4. Did the stories involve subjective, judgmental or 

opinionated reporting? If so, what techniques were used to 

present the information? 

It was generally hypothesized that Time, Newsweek, and 



U.S. News ~World Report look and read alike, and that they 

had similar unfavorable attitudes toward Ceausescu because 

Romania's anti-government demonstrations fit well with the 

~nti-communist ideology of the United states. 

Therefore, four specific null hypotheses were 

formulated: 

44 

1. There is no difference in the extent or nature of news 

coverage of the Romanian anti-government protest among Time, 

Newsweek and u.s. News. 

2. There is no difference in citing sources (identified 

versus unidentified) of news among the three magazines. 

3. All three magazines have equivalent frequencies of 

instances of bias. 

4. There is no relationship between type of bias and magazine. 

Definition of Terms 

1) "Extent of News coverage" was defined as any infor­

mation about Romania appearing in Time, Newsweek, and u.s. 

News, either in stand-alone articles or summaries and photo­

graphs. 

2) "Sources" was defined as persons and media that 

provided the information contained in the news stories. 

Sources included identified sources and unidentified 

sources. 

3) "Bias" was defined as descriptive expressions which 

may stimulate or affect people's perceptions away from 

neutrality or create favorable or unfavorable attitudes. 



45 

Bias includes positive (favorable meaning) and the negative 

(unfavorable meaning). In this study, bias was examined 

with respect to Ceausescu, not to other persons or the whole 

event. 

4) "Categories of Bias" referred to the six categories 

of bias developed by Merrill: attribution bias, adjective 

bias, adverbial bias, outright opinion, contextual bias and 

photographic bias. 

Categories w~re defined according to Fedler's study 

(1979). Isolated words and phrases were classified as 

examples of adverbial, adjectival or attribution bias. 

Entire sentences which were deemed biased were classified 

as "outright opinion" of the author, and whole paragraphs 

that contained positive or negative impression were classi­

fied as "contextual bias." Photographs regardless of their 

attached captions were judged as positive or negative in the 

category of photograph bias-. If the photograph was posi­

tive, but the caption was negative, the photograph was still 

judged as positive, and the caption was judged as negative 

in the category of outright opinion bias. The reason for 

separating a photograph from its caption was because a 

photograp,h usually gives people the more direct positive or 

negative impression of a portrayed image. 

5) "Magazine" was the three magazines ~, Newsweek, 

and u.s. News studied. 

I 



46 

Sampling 

As the Romanian revolution was brief, Time, Newsweek 

and u.s. News had only limited continuous coverage and that 

was focused in the issues published in January 1990. There­

fore, all 15 issues of the three magazines published 

during this period were examined, without any sampling. A 

total of 18 items were examined. The items included 

summaries, photographs, stand-alone articles, interviews and 

general articles on Eastern Europe. Readers' letters to the 

magazine editors were excluded. All these items were 

related to Ceausescu's activities until his death. Four 

other articles (two in Newsweek, two in Time) published in 

February were excluded from the sampling because they were 

not continuous with th~ issues published in January, and 

they were not reports about the Romanian revolution but the 

writers' views about the death of Ceausescu and Romanian 

problems after his death. 

Unit of Analysis 

Each individual story including its headline, photo­

-- graph and caption was the basic unit of analysis. 

Categories of Analysis 

This study follows the example of two former studies 

done by Merrill (1965), Fedler, Meesk~ and Hall (1979). 

·Merril set up six categories of media bias: 1) attribu­

tion bias, 2) adjective bias, 3) adverbial bias, 



4) contextual blae, 5) out-right opinion, and 6) photo­

graphic bias. Instances of bias were noted either as 

positive (favorable) or as negative (unfavorable). To be 

specific, the six categories of bias are explained as 

follows: 

Attribution Bias 

Attribution bias is bias which originates with the 

magazine's means of attributing information to a source. 

The bias is contained in the verb. For instance, the 

attribution verb "said" is neutral, but "shouted" is 

negative as it involves emotion. "Smiled" is counted as a 

"favorable" term, for it is positively affective (Herril, 

p. 564). In addition, attribution bias also includes verbs 

that refer to actions depicted as favorable or unfavorable. 

Adjective Bias 

47 

Adjective bias is a type of bias which tries to form an 

impression of the person described; "this is accomplished by 

using adjectives, favorable or unfavorable, in connection 

with the person" (Herrll, p. 564). For instance, "He is 

confident of his power" (favorable) and "An ugly duckling 

auto, the Trabi" (unfavorable). These expressions are 

subjective rather than objective. Neutral terms, like "the 

red flower," merely describing a characteristic of some­

thing. 



48 

Adverbial Bias 

Adverbial bias is determined by qualifiers or 

magnifiers -- adverbs, which build up a favorable or 

unfavorable impressions in the reader's mind. They always 

reinforce the verb or tell "how" or "why" a person said or 

did something. For example, "He speaks firmly" {favorable), 

and "His eyes flicked in terror from side to side" {unfa­

vorable). 

Outright Opinion 

"The outright opinion is the most blatant and obvious 

type of bias or subjectivity in news writing" {Merrill, p. 

565). The expression of opinion by the publication might be 

called "presenting a judgment" {Hayakawa, p. 42). Hayakawa 

defined "judgments" as "all expressions of the writer's 

approval or disapproval of the occurrences, persons, or 

objects he is describing" {p. 42). For instance, "The 

violence assumed its own macabre rhythms" would be an 

unfavorable judgment. 

Contextual Bias 

Contextual bias is bias in whole sentences or para­

graphs. The writer may have intended to present the person 

reported on in a favorable or an unfavorable light by the 

overall meaning, regardless of specific words and phrases. 

For example, "As tyrants go, Ceausescu was surely crueler, 

more methodical and more blood-soaked than Noriega, who 



often came off as a tinpot dictator." 

Photographic Bias 

Photographic bias is determined by how people were 

presented in photographs --- dignified, undignified, angry, 

happy, calm, nervous, etc. 

This study count~d all positive and negative instances 

of bias, ignoring all neutral terms. 

The Quantification System 

49 

Items for analysis were counted and listed by magazine. 

Items of bias were listed under the different categories of 

bias whether the items were positive or negative with 

respect to Ceausescu. The data collected were nominal data 

or frequency count. 

Coding 

Two coders were used: the author and Dr. Mike Xu, who 

graduated from Oklahoma state University. They worked 

independently, each reading every article that Time, 

Newsweek and u.s. News published about the Romanian revolu­

tion and tecorded instances of apparent bias according to 

the six categories of bias, and whether the items were 

positive or negative. When there were doubts about 

ambiguous statements, or disagreements, they discussed the 

articles in question and arrived at a common agreement. 

In order to check the procedures and estimate 



interceder reliability, a pre-test was conducted that 

analyzed news stories published in Time, Newsweek and u.s. 

News about former Panamanian leader Manuel Noriega. An 

inter-coder reliability test was conducted. 

statistical Analysis 

50 

As data collected were nominal, chi-square analysis was 

used to examine content differences and relationships in 

Time, Newsweek and u.s. News ~World Report. The 95 percent 

level of confidence was used to determine which differences 

were statistically significant. 



CHAPTER IV 

ANALYSIS OF DATA 

Interceder Reliability 

For the purpose of checking coders' reliability in 

counting and categorizing bias, an interceder reliability 

test was conducted between the two coders. Using the 

formula where R = 2M/ N1 + N2 and M is the number of coding 

decisions on which the two coders,agree, and N1 and N2 

represent the total decisions made by coder one and coder 

two respectively, the interceder reliability coefficient (R) 

is 0.99. On a scale of 0 to 1.0, where 1.0 is perfect reli­

ability or agreement, 0.99 indicates a high reliability 

between coder decisions. 

Findings 

Extent of Coveraga 

The extent of coverage includes the number of articles 

and photographs concerning the Romanian revolution in the 

three magazines. overall, Time published eight articles and 

24 photographs, Newsweek had seven articles and 23 photo­

graphs, and u.s. News published three articles with seven 

photographs in the issues published in January 1990. See 

51 



Table I. Each magazine published five issues that month. 

TABLE I 

EXTENT OF COVERAGE OF THE ROMANIAN REVOLUTION 
IN TIME, NEWSWEEK,, AND Y..:..§.:_ NEWS, 

JANUARY 1990 

MAGAZINES 

ITEMS TIME NEWSWEEK U.S. NEWS TOTAL 

No. of Articles 8 7 3 18 

No. of Photos 24 23 7 54 

Total 32 , 30 10 72 

Complex Chi Square Statistic = 0.17 
Table Chi Square (p<.05, df = 2) = 6.0 

52 

The eight stories and 24 photographs in Time cover 21 

pages. Length of the stories varied from three half-to-full 

-.page columns each to 19 columns each. The cover story 

started with the first issue of January 1, 1990, and exten-

sive coverage was included in the second issue on January 8. 

Many of the photographs were two columns wide by four or six 

inches deep. There was one photograph covering four columns 

that was seven inches deep. Two photographs occupied a 

whole page each, and one was on the cover page of the second 



53 

issue. 

Newsweek's seven stories and 23 photographs occupied 16 

pages. The stories varied from three columns each to 16 

columns each. The cover story started with the first issue 

of January 1, 1990. Extensive coverage was concentrated in 

the second issue. Many photographs were about two columns 

wide by four inches deep. The largest photograph occupied 

five columns and was nine inches deep. One photograph 

appeared on the cover page of the second issue. 

u.s. News started reporting the Romanian revolution 

with the month's second issue of January 8, 1990, which was 

the only issue that covered Romania that month. The cover­

age consisted of three articles and seven photographs, 

encompassing eight pages of that issue. The stories varied 

from four columns to 11 columns. There were some one-and-a­

half column-wide by two-inches deep photographs, and some 

photographs about three columns wide by five inches deep. 

The largest photograph occupied four columns and was 9.5 

inches deep. 

In terms of number of articles and pictures, Time and 

Newsweek are very close to each other, each with a quantity 

three times that of u.s. News. Both Time and ~ewsweek 

began reporting the Romanian revolution one issue earlier 

than ~ News, and used more issues to cover the revolution 

than did u.s. News. 

As far as the number of columns and photographs is 

concerned, Time and Newsweek took the lead with 47 (Time) 



and 37 (Newsweek) half to full page columns, and 24 (Time) 

and 23 (Newsweek) photographs, compared with U.S. News' 17 

columns and seven photo~raphs. Both had a photograph on 

Romania on an issue's cover page, while u.s. News did not. 

54 

The complex chi-square analysis of the extent of cover­

age among Time, Newsweek and u.s. News, however, shows that 

the difference in terms of the number of articles and photo­

graph is not significant at the .05 percent level of confi­

dence. This means that the difference might have been due to 

chance. However, the frequency counts are low, and may 

render the chi-square test useless. 

Sources of Information 1n Articles 

Sources of information in articles were divided into 

identified sources and unidentified sources. Time quoted a 

total of 27 identified sources and 14 unidentified sources. 

Newsweek quoted 40 identified sources and 21 unidentified 

sources. And U.S. News had only 10 identified sources and 

three unidentified sources. See Table II. 



TABLE II 

CATEGORIES OF SOURCES IDENTIFICATION BY MAGAZINE 

SOURCE 
IDENTIFICATION 

Identified 

Unidentified 

Total 

MAGAZINES 

TIME NEWSWEEK U.S. NEWS TOTAL 

27 40 10 77 

14 21 3 38 

41 61 13 115 

Complex Chi Square Statistic = .667 
Table Chi Square (p < .05, df = 2) = 6 

The complex chi-square analysis of identified and un1-

dentified sources used by Time, Newsweek, and u.s. News-

55 

indicates that there is no significant difference at the .05 

percent level of confidence among the three magazines. The 

difference might have been due to chance. However, the 

frequency counts are low, and may render the chi-square test 

useless. 

The table shows that Time and Newsweek had the same 

proportion of identified sources. While U.S. News' propor-

tion was greater, it had fewer instances overall. 



56 

Bias 

There were six categories of bias, and each was divided 

into positive and negative bias. Overall, Time had 86 

occurrences of bias, Newsweek had 69, and U.S. News had 24. 

See Table III. 

TABLE III 

TOTAL OCCURRENCES OF BIAS BY MAGAZINE 

MAGAZINES 

TIME NEWSWEEK U.S. NEWS 

OCCURRENCES 
OF BIAS 86 69 

Simple Chi Square Statistic = 34.4 

24 

Table Chi Square (p < .001, df = 2) = 13.8 

TOTAL 

179 

The simple chi-square analysis of the total occurrences 

of bias among Time, Newsweek and U.S. ~shows there is a 

significant difference at the .001 percent level of confi-

dence, indicating a genuine difference among total instances 

of bias. Time had the greatest number of instances of bias, 

and U.S. News had the fewest. 

Concerning occurrences of positive bias, Time had 



14, Newsweek had nine, and u.s. News had none. See Table 

IV. 

TABLE IV 

OCCURRENCES OF POSITIVE BIAS BY MAGAZINE 

MAGAZINE 

TIME NEWSWEEK U.S. NEWS 

OCCURRENCES OF 
POSITIVE BIAS 14 9 

Simple Chi Square Statistic = 13.12 

0 -

Table Chi Square (p < .001, df = 2J = 13.8 

TOTAL 

23 

The simple chi-square analysis of the occurrences of 

57 

positive bias among the three magazines indicates that there 

is a significant difference at the .001 percent level of 

confidence. Again, Time had the greatest number of 

instances of positive bias while ~ ~ had the fewest. 

Other 72 occurrences of negative bias were found in 

Time, 60 in Newsweek, and 24 in U.S. News. See Table v. 



TABLE V 

OCCURRENCES OF NEGATIVE BIAS BY MAGAZINE 

-----------~-------------------------------------

TIME 

OCCURRENCES OF 
NEGATIVE BIAS 72 

MAGAZINE 

NEWSWEEK 

60 

U.S. NEWS 

24 

Simple Chi Square.Statistic = 23.99 
Table Chi Square (p < .001, df = 2) = 13.8 

TOTAL 

156 

The simple chi-square analysis of the occurrences of 

negative bias among the three magazines shows that there is 

58 

a significant difference at the .001 percent level of confi-

dence. Once again, Time had the greatest number of 

instances of negative bias while U.S. News had the fewest. 

Since, however, the number of articles varied among the 

three magazines, further analysis was done to examine 

·differences based on instances of bias per article. The 

findings were somewhat different. Time did not maintain its 

number one position in terms of bias in all cases, though it 

had more articles and photographs than did Newsweek and u.s. 

News. The instances of bias per article are presented in 

Tables VI. 



TABLE VI 

INSTANCES OF BIAS PER ARTICLE 
BY MAGAZINE 

MAGAZINE 

INSTANCES OF BIAS 

PER ARTICLE TIME NEWSWEEK U.S. NEWS TOTAL 

POSITIVE .44 .3 0 .74 

NEGATIVE 2.25 2 2.4 6.65 

OVERALL 2.69 2.3 2.4 7.39 

For overall occurrences of bias, Time had the greatest 

number among the three magazines, and ~ News had the 

fewest. But the examination of instances of bias per 

article indicated that u.s. News had a higher rate (2.40) 

than Newsweek (2.30), while Time still maintained the high-

est level (2.69). See Table VI. 

Concerning positive bias, it was found that Time had 

the greatest incidence, and U.S. News had the fewest. 

Considering instances of negative bias, Time ranked first, 

Newsweek second, and u.s. News third. However, the 

instances of negative bias per article indicated that u.s. 

59 



News ranked first with more instances of bias per article 

(2.40) than Time (2.25) or Newsweek (2.00). See Table VI. 

Relationship Between ~ of Bias 

and Magazine 

Table VII depicts the relationship between magazines 

and categories of bias. 

TABLE VII 

OCCURRENCES OF SIX CATEGORIES OF BIAS 
BY MAGAZINES 

MAGAZINES 

-------------------------------------------------
CATEGORIES TIME NEWSWEEK u.s. NEWS TOTAL 

OF BIAS 
-------------------------------------------------

ATTRIBUTION 26 27 6 63 

ADJECTIVE 24 15 7 46 

ADVERBIAL 2 3 2 7 

OUTRIGHT 
OPINION 10 9 3 22 

CONTEXTUAL 17 12 4 33 

PHOTO 5 3 0 8 

TOTAL 66 69 24 179 

Complex Chi Square Statistic = 4.596 
Table Chi Square (p < .05, df = 10) = 18.3 

0 

60 



61 

The complex chi-square analysis of the relationship 

between type of bias and magazine shows no significant 

difference at the .OS percent level of confidence. The 

difference might have been due to chance. However, the 

frequency counts are low, and may render the chi-square test 

useless. 

Analysis of Content 

Aside from the quantitative findings and analysis, 

there are many other observations which are relevant and 

which complement the empirical findings. 

Nature of Coverage 

The findings show that there is no statistical differ­

ence in the extent of coverage of the Romanian revolution 

among the three magazines. By chance, Time had one more 

story and photograph than did Newsweek. And, u.s. News had 

one third the content of Time or Newsweek. The failure to 

find significant differences in the extent of coverage among 

the three magazines is possibly due to the low frequency 

counts. 

However, there were similarities and differences among 

the reporting styles. All three magazines reported on the 

East European democratic movements which resulted in the 

collapse of communism, and which affected or encouraged 

Romania's revolution. All three magazines told the story of 

the fight that ranged from Tlmisoara to the capital of 



Bucharest between the anti-government force (protesters and 

soldiers) and Ceausescu's loyal securitate. But Time and 

Newsweek had more overall coverage than U.S. News. None of 

the magazines was optimistic about Romania's short-term 

future because of the country's many political and economic 

problems. 

Generally, Time and Newsweek emphasized people more 

62 

in their reports. There was more detailed information about 

the Romanian people's attitudes toward the protest and their 

reasons for hating Ceaut.·,, And, the two magazines had 

more to say about Ceausescu nJ-~elf, and both had a special 

report on Ceausescu's antiabortion measures. U.S. News 

reported the situation with fewer interviews and descrip­

tions of people and their attitudes. In addition, both Time 

and Newsweek covered world reactions to the changes in 

Romania, which was missing in u.s. News coverage. 

Both Time and Newsweek published the dialogue between 

the prosecutor and Ceausescu and his wife Elena Ceausescu at 

the secret trial which sentenced them to death. 

Time emphasized the reactions of Ceausescu toward 

questions dealing with starving people, Ceausescu's contri­

butions to the country, and his personal Swiss bank 

accounts. The impression given by the magazine was that 

Ceausescu was incorrigibly obstinate and the final sentence 

was sudden, firm and partially just. Time gave the basic 

facts about the trial without any comment. It let readers 

come to their own conclusions. 



Newsweek also emphasized the questions and answers 

about Ceausescu's Swiss bank accounts and the starving 

Romanian people. More than that, Newsweek mentioned 

Ceausescu's orders to shoot protesters and emphasized 

Ceausescu's alleged mental illness. At the end of the 

dialogue, Newsweek commented "it was clear that the court 

had no intention of letting the Ceausescus off lightly," 

making an editorial conclusion for its readers. 

Newsweek also reported on its interview with Ceausescu 

conducted in August 1989, in which Ceausescu made positive 

comments about Stalin. 

Both Time and Newsweek expressed regrets about the 

secret trial, but targeted the cruel action of Ceausescu's 

securitate. u.s. News had an exclusive interview with a 

former Ceausescu aide who provided insight into Ceausescu's 

fall and Romania's future. 

63 

With respect to photographs, u.s. News did not publish 

any personal portraits, including Ceausescu. Nor did it 

have any photographs of numerous dead or wounded persons. 

All its photographs were about the fighting, or of some 

calm, serious and sad-looking people. Newsweek had 

Ceausescu's bloody body pictured on the cover page, and Time 

published it inside. Both magazines had photographs of 

Ceausescu and his wife in court as well as photographs of 

people rejoicing over their new political freedom. Photo­

graphs of the fighting and of the dead were published in 

Newsweek and Time. 



64 

Bias 

Measuring bias is another way to check the accuracy and 

objectivity of news stories. The findings show that the 

three magazines had significant differences in overall 

instances of bias without considering individual categories 

of bias. Though differences among the categories of bias 

are not related to particular magazines, the findings still 

indicate differences in extent and type of bias, including 

positive or negative bias, toward Ceausescu. Bias about 

Ceausescu was categorized as attribution bias, adjective 

bias, adverbial bias, outright opinion, contextual bias and 

photographic bias. 

Attribution Bias 

The attribution verb is the key to a sentence. It sets 

the tone and dominates the meaning, favorable or unfavora­

ble, toward a person or an event. Results showed that Time 

and Newsweek contained almost the same amount of bias in 

this category. The majority of the attribution verbs used 

by Time, Newsweek and u.s. News were negative. 

Examples of negative attribution verbs used by Time to 

describe Ceausescu included: "falls," "fled," "vanished," 

"ruined," "vow," "astonished," "shocked," "froze," "force," 

"darted," "impoverished," "raged," "wrapped," "wasted," and 

"darken the future," etc. 

Examples of negative attribution verbs used by 

Newsweek to describe ceausescu included: "drowned out," 



"fled," "purged," "dispatched," "attempted," "pretend," 

"blamed," "staring," "condemned," "disappeared," "stashed," 

"provoked," "destroy," "forbade," and "forced," etc. 

u.s. News reported that Ceausescu "lavished," "thwart­

ed," "clung," "collapsed," "lost," "trembled," "fled," 

"ignored" etc. 

Examples judged to be positive attribution include 

"Ceausescu cheered," "praised," "enforced" and "he dared" 

(in Time); and "claimed", "denied," and "replied" 

(in Newsweek). No instance of positive attribution was 

found in articles about Ceausescu in U.S. News. 

65 

The colorful and varied words in all the statements may 

have revealed the editors' or writers' negative attitudes 

toward Ceausescu. The impression given by the three maga­

zines is that the former Romanian President fell standing 

virtually alone against the majority, after a fierce fight. 

Adjective Bias 

Adjectives used in news reporting make the descriptions 

of people, places and events more colorful. If the descrip­

tion is applied to a person, prejudice for or against that 

person may be apparent. Newsweek and u.s. News used all 

negative terms to describe Ceausescu. Time had only a few 

positive terms like "he's confident of his power," etc. 

However, there were more negative descriptions than posi­

tive. Based on all the descriptive adjectives, the image of 

the former Romanian President Ceausescu appeared to be as 



66 

follows: 

Time. Ceausescu was a hard-liner, an old communist 

elite, an ugly-duckling auto, a tyrant, a paranoid dictator, 

a megalomaniacal leader, an extravagant cultist, a steel 

Stalinist, a corrupt dictator, an executed dictator, a 

fallen-dictator and an ashen-faced dictator. The descrip­

tion of Ceausescu's personality included his extraordinary 

cruelty, and his go-it-alone stubbornness. He was described 

also as being more cruel, more methodical and more blood­

soaked than Manuel Noriega, the former Panamanian leader. 

His reign was ironfisted, his law was odious, his purges 

were paranoid, but his final hours were ignominious. 

Newsweek. Ceausescu was a hard-liner. He was cruel, 

inhuman, oppressive and repressive, bizarre, and self­

styled. Reports of television coverage of the secret trial 

showed the Ceausescus to be the picture of pained disbelief, 

indignant at the ridiculousness of their predicament. 

Ceausescu was defiant to the end. 

u.s. News. Ceausescu was a Stalinist, a despotic ruler 

and a killer. He was bloodthirsty, bizarre, and irrational. 

He had eerie fantasies. 

All three magazines built an impression that the former 

Romanian President was hateful, people despised him, and his 

regime needed to be overthrown regardless of his earlier 

positive overtures toward the West. Among the three maga­

zines, Time more often described him as a "dictator" than 



did the other two magazines. 

Adverbial Bias 

"Adverbs can be used to create an impression in the 

reader's mind, often in connection with attribution" 

(Fedler, Meeske & Hall, p. 357). Overall, there were few 

instances of adverb bias applied to Ceausescu in the three 

magazines. A few negative adverbs were used for emphasis. 

For example, Ceausescu "embarked on a stupefyingly large 

monument to himself" (in Newsweek); Ceausescu treated his 

people "with extraordinary cruelty" (in Time); and "the 

dictator systematically thwarted the will of the Romanian 

people" (in U.S. News). 

Outright Opinion Bias 

Outright opinion bias expresses subjective judgment of 

the writer or editor. The study found that all three maga-

zines had published subjective opinions to promote 

Ceausescu's image. Outright opinion bias was seen in the 

following examples in the three magazines. 

Time. An ugly-duckling auto, the Trabi, gets a moment 
of glory (Jan 1, 1990, p. 3). 

The despot at a Communist Party congress: his shadow 
darkens the future (Jan 1, 1990, p. 34). 

67 

In the end, all dictators govern by fear (Jan. 1, 1990, 
p. 34). 

He tolerated neither dissent among citizens nor a 
difference of opinion inside the party (Jan. 1, 1990, 
p. 37). 



6a 

His go-it-alone stubbornness in foreign policy was only 
one more sign of his determination to depend on no 
power but his own. As it turned out, that was not 
enough (Jan. 1, 1990, p. 37). 

Yet the ironic fact is that the abortion restrictions 
inadvertently - and literally - sowed the seeds that 
helped topple Ceausescu's regime 23 years later (Jan. 
29, 1990, p. 36). 

Newsweek. In a bold uprising, angry Romanians push out 
the last of the Warsaw Pact's hard-line rulers (Jan. 
1, 1990, p. 2a). 

Romanian President Nicolae Ceausescu, who liked to be 
referred to as "The Danube of Thought" and "The Genius 
of the Carpathians," could only manage a bewildered, 

·vacant stare (Jan. 1, 1990, p. 28). 

Nicolae Ceausescu loved nothing better than a monument 
to himself (Jan. 22, 1990, p. 35). 

U.S. News. DRACULA EXECUTED was how one Lon.don tabloid 
reported the death of Nicolae Ceausescu last week. , 
Never mind that "Dracula" was once the recipient of an 
honorary knighthood, bestowed upon him by Queen 
Elizabeth II (Jan. a, 1990, p. 12). 

What an irony that its independence proved to be noth­
ing more than a symptom of its leader's megalomania, a 
disease finally curep by a firing squad's bullet, while 
in hardest-of-the-hard-line East Germany the Berlin 
Wall fell without a shot (Jan. a, 1990, p. 12). 

The new regulations overthrew some of Ceausescu's most 
hated policies, including a ban on contraception and 
his drive to urbanize the population (Jan. a, 1990, 
p. 3a). 

For most Romanians, Ceausescu is synonymous with Commu­
nism. They want no part of it (Jan. a, 1990, p. 3a). 

The technique used in the outright opinion bias is to 

link unrelated historical figures, give judgmental descrip-

tions and present semantic distortion. 

Positive outright opinions included: "He (Ceausescul 

had been so confident of his power ••• " (in Time), which may 



69 

show a positive attitude toward the Ceausescu's personality. 

"It was clear that the court had no intention of letting the 

Ceausescus off lightly" (in Newsweek}, which indicated some 

sympathy toward the Ceausescus because of the secret trial. 

"Paradoxically, some economists say Ceausescu's policies 

could now work to Romania's advantage" to free itself of 

debt (in Newsweek}, which presented a different opinion. 

Contextual Bias 

Contextual bias has to do with overall meaning in whole 

sentences and paragraphs. Statements such as those below 

are examples of items in this category. Time magazine 

reported: 

A dictator falls when fear changes sides, when 
individuals coalesce into crowds and defy him. 
Emboldened by the discovery that they are not alone, 
they take to the streets and squares to protest, and 
they learn -- through sometimes at great cost -- no 
tyrant can kill or arrest an entire nation. At that 
point, despots lose the special combination of visible 
authority and legitimacy that the Chinese call "the 
mandate of heaven (Jan. 1, 1990, p. 34}. 

This was a comment on a dictator. The author presented 

his own opinions which implied that Ceausescu was such a 

dictator who was destined to fall. 

If the estimates of thousands killed turn out to be 
correct, Ceausescu's name will be deliberately linked 
to one of the largest government-inflicted massacres 
since World War II (Jan. 1, 1990, p. 34}. 

This assumption sounds like a fact that Ceausescu was 

the most terrible killer since the Second World War. 

As the crescendo of toppling communist dominoes shook 
Eastern Europe, Ceausescu, 71, vowed that reform would 
come to Romania "when pears grow on poplar trees." He 



ignored warnings from Gorbachev that he should begin 
easing up before it was too late to avoid violence. 
After 24 years of ruling by fear, Ceausescu rejected 
the idea of change (Jan. 1, 1990, p. 36). 

This is typical of opinion mixed with fact. How did 

the author know that Ceausescu had ruled the country with 

fear for 24 years? Where did Ceausescu's quotation come 

from and in what context did he say so? 

Another Ceausescu national policy was negatively 

presented: 

The antiabortion measures imposed by Nicolae Ceausescu 
in the mid-1960s are typically viewed as an example of 
his repressive polities towarq women. Yet, the ironic 
fact is the abortion restrictions sowed the seeds that 
helped topple Ceausescu's regime 23 years later (Jan. 
29, 1990, p. 36). 

Moreover, Ceausescu's "go-it-alone stubbornness in 

foreign policy was only one more sign of his determination 

70 

to depend on no power but his own." The bias was in charac-

terizing Ceausescu as being stubborn in foreign policy, a 

subjective judgment, without consideration as to subject, 

time and circumstances. 

Time also compared Ceausescu with Pana~a's General 
I 

Manuel Noriega who was toppled by u.s. inva~ion. Time 

reported: 

As tyrants go, Ceausescu was surely crueler, more 
methodical and more blood-soaked than Noriega, who 
often came off as a tinpot dictator. Yet the 
similarities were striking. Like many of their kind, 
both described themselves as reformers, Ceausescu as a 
leader independent of Moscow, Noriega as a Panamanian 
nationalist. In addition, both became drunk with 
vanity. Ceausescu styled himself the "Genius of the 
Carpathians," put his face on posters all over Romanian 
and had 30 volumes of his speeches published. One of 
Noriega's last political acts was to have himself named 
Maximum Leader. Both pursued quirky impulses. Both 



71 

have been accused of stealing hundreds of millions of 
dollars and hiding their fortunes abroad. Both created 
secret police and both suppressed opponents without 
mercy. Both seemed to acquire the final illusion of 
the corrupted dictator, the megalomaniacal fantasy that 
he owns his country as a private possession, and that 
his people admire his strength (Jan. 8, 1990, p. 3). 

Ceausescu and Noriega's cases were totally unrelated in 

their type of leadership, though they happened at almost the 

same time. 

However, there was some positive bias. Time reported 

some "international criticism of the secret trial and hasty 

execution of Ceausescu," and discussed how the United States 

made use of Ceausescu to serve its special purposes, such as 

~h~n ~i~haid Nixon velcomed ceausescu's help in n~~~ti~tin~ 

the first opening to China. 

In the contextual bias category, Newsweek contained 

almost half the instances of positive bias and half the 

negative. Newsweek had detailed descriptions mixed with 

opinions on the secret trial, which appeared to show pity 

for Ceausescu's final moments. For example: 

Ceausescu's trial and execution made the issue moot. 
Circumstantial evidence suggests that they were tried 
outside the capital. The two-hour proceeding was 
recorded by a video camera, and the faces of the judges 
and prosecutor were not shown on television, apparently 
for their own protection. On the tape, the Ceausescus 
were the picture of pained disbelief, indigent at the 
ridiculousness of their predicament. "You are in front 
of the People's Tribunal, the new legal body of the 
country," a voice told them at the start. "I do not 
recognize any tribunal but the Grand National 
Assembly," Ceausescu replied. "A state coup cannot be 
recognized." It appears clear that the court had 
no intention of letting the Ceausescus off lightly. 
Their court-appointed attorney, whom they never 
accepted, did not speak up, according to the tran­
script, until near the end ... (Jan. 8, 1990, p. 22). 



72 

Newsweek also mentioned that the United states 

"regrets" that the trial "did not take place in an open and 

public fashion." 

Overall, Newsweek's tone was negative. The negative 

tone extended from the Romanian people's negative remarks to 

descriptions of Ceausescu's style of living. For instance: 

In what has become a traditional rite of passage for 
counties moving from dictatorship toward democracy, 
Romanians broke into Ceausescu's pink stucco mansion in 
northern Bucharest. The opulence was more than a little 
tacky, but the creature comforts amazed and infuriated 
people who had gone without so much for so long (Jan. 
8, 1990, p. 23). 

U.S. News, however, expressed its negative attitude 

toward Ceausescu by linking him with historical or fiction 

figures such as "Dracula" who was once the recipient of an 

honorary knighthood bestowed by Queen Elizabeth II and 

statements such as Englishman did not tolerate 

"anarchists" on the continent. 

The contextual categ~ry of bias also includes headlines 

and subheads, which include opinions. Time and Newsweek had 

very negative headlines about Ceausescu. 

Time's first headline "Slaughter in The Streets" was 

followed by the subhead, "A massacre triggers the downfall 

of the tyrannical Ceausescu, but civil war erupts across the 

land." Another headline, "When Tyrants Fall," once again 

referred to Ceausescu as a tyrant. To review the dialogue 

between the Ceausescus and the prosecutor, Time titled the 

report "Defiant To The End." The article under the headline 

of "Busted by the Baby Boom" condemned Ceausescu's 



73 

antiabortion measures. 

With a quote "Down With Ceausescu!" Newsweek headlined 

its first article, followed by a subhead, "In a bloody 

uprising, angry Romanians push out the last of the Warsaw 

Pact's hard-line rulers." Another article provided detailed 

~ informat~on about the Romanian revolution and was headlined 

"The Last Days of a Dictator." The headline "Kill the Dog, 

Keep a Chain?" characterized Ceausescu as a ,dog. 

Headlines in u.s. News did not involve direct negative 

bias toward Ceausescu, but a subhead " •.. while surviving 

tyrants tremble" under the headline of "Freedom begins where 

geopolitics ends" implied a negative view. 

Contextual bias also involves the identification of 

news sources. Sources can also indicate whether reporting 

is objective in the overall context. It was found that both 

Time and Newsweek often used unnamed sources such as "a 

Western minister attache," "a young army officer," "a doc­

tor," "a woman," (in Time); and "a Romanian general," "a 

man," "a soldier," "an army conscript," "a hotel manager," 

"a u.s. official," "an army captain," "an official news 

agency," " a Western diplomat," "a group," "a young man," 

and "Polish trade official" (in Newsweek). 

Sources such as "unconfirmed reports" and "unidentified 

general" also appeared in Time. Moreover, other unidenti­

fied sources such as "first reports," "they were reported," 

"eyewitnesses," and "Western diplomats" (in Time); and "some 

reports," "reportedly," "TV footage," and "they were seen," 



74 

(in Newsweek) were also used to illustrate the fight, the 

death and some people's attitudes or reactions. Ceausescu's 

attempt to flee was reported by unidentified sources, too. 

Time also used unconfirmed sources to indicate Syrian 

and Libyan mercenaries' backing of pro-Ceausescu forces. 

Newsweek's report implied that a soldier had refused to 

protect Elena Ceausescu at the last moment. 

Use of these unidentified sources may prompt doubts 

about the credibility of the news stories and the responsi-

bility of the authors. 

Identified sources included East European news agencies 

such as Yugoslavia's Tanug, Moscow's Tass and East Germany's 

ADN. , These became important sources of news for Time on 

the reporting of the fighting. Relying on those communist 

countries' reports about another communist country's revolu-

tion helped increase the credibility of the reporting, at 

least to the extent of showing that the fighting was not 

exaggerated by Western sources. 

However, Newsweek pointed out that "Soviet news organ!-

zations, which, unlike their Western counterparts had 

correspondents in the country, provided detailed accounts of 

the violence, often offering the highest casualty 
' 

estimates." Newsweek used more broadcasting sources such as 

Yugoslav and Soviet television, Romanian television and 

Bucharest radio. Other sources were the Romanian press 

agency Agerpress and Reuters. 

In contrast, u.s. ~did not, for the most part, 



75 

identify the sources of its news. 

For quotations from identified and unidentified 

sources, many represent anti-communist and anti-Ceausescu 

attitudes (in Time). For example, comments from common 

people included: 

One young man in the crowd told Western correspondents, 
"We don't want more communists. We want freedom" (Jan. 
8, 1990, p. 31). 

A 68-year-old lathe operator, Valenitin Gabrielescu, 
agreed, "I do not believe in good or bad communists, 
just communists. They are all crooks" (Jan. 8, 1990, 
p. 31) . 

Comments from officials: 

Newly appointed Prime Minister Petre Roman admitted 
that the party might not have a future. "I don't know 
if it will survive" (Jan. 8, p. 31). 

Vice President Mailu went further, "Romania is no 
longer a communist country" (Jan. 8, 1990, p. 31). 

Deputy Foreign Minister Corneliu Bogdan said, "we hope 
gradually to weed out all the top officials who 

,supported Ceausescu" (Jan. 8, 1990, p. 31). 

Voice from demonstrators: "Ceausescu, Assassin!" 
"Give us our dead!" (Jan. 8, p. 32 and Jan. 1, p. 39, 
1990). 

Newsweek put mo~e emprasis on individual's deep feeling 

of hatred for Ceausescu. For instance: 

"The antichrist is dead," murmured a man who watched 
the broadcast about Ceausescu's execution(Jan. 8, 1990, 
p. 16) . 

"He died too easily," complained a soldier (Jan. 8, 
1990, p. 16). 

"I would have kept him in a cage in a public square," 
said a Bucharest hotel manager, "so that people could 
spit on him and pelt him with stones" (Jan. 8, 1990, 
p. 16) . 

"I would have killed Ceausescu for that law alone," 
says Marla Dulce (Jan. 22, 1990, p. 35). 



Romanian dissident writer Norman Manea warned: "The 
dictator destroyed the entire political, economic and 
moral structure and it will be very difficult to 
reconstruct" (Jan. 1, 1990, P. 29). 

U.S. News focused on democracy and human rights. For 

instance: 

"The minds of the people have been distorted, Romanian 
has never really been a democracy," says Prof. Nikolai 
Harsanyi (Jan. 8, 1990, p: 37). 

76 

Dan Emilian Rosca, a Timisoara poet and a member of the 
city's new administration, notes: "We must not only 
feel democracy, we must learn it" (Jan. 8, 1990, p. 
39). 

Under Ceausescu, Hungarians, Turks, Serbs and Germans, 
who make up about 20 percent of the population, "became 
third-class citizens in a country without human 
rights," in the words of Hungarian author Pal Bodor 
(Jan. 8, 1990, p. 40). 

"We must have constitutional rights," says Imre 
Robotos, a Hungarian-language writer, "not simply human 
rights" (Jan. 8, 1990, p. 40). 

Photographic Bias 

Bias in photographs was measured by the overall 

impression of the photograph and its accompanying captions. 

Time presented one positive photograph in which Ceau~escu 

greeted youngsters with a smiling face at a factory. 

Another photograph was somewhat positive in that Ceausescu 

looked confident while the caption read that "An ugly-

duckling auto, the Trabi, gets a moment of glory." There 

were three totally negative photographs. One showed 

Ceausescu looking frustrated with his hand on his head at 

the Party congress and the caption read "His shadow darkens 

the future." The other photograph showed an angry Ceausescu 



77 

and his wife at the trial. There was no caption. The third 

photograph showed a dead Ceausescu, lying in his own blood, 

and the caption read "the executed dictator: television 

reported the tape endlessly." 

Newsweek had one positive photograph of Ceausescu when 

he was at his last rally. There were two negative photo­

graphs. One appeared on the cover page showing Ceausescu 

dead. The other showed Ceausescu and his wife looking 

serious and angry at the trial, but the caption simply said 

"the Ceausescus stood trial while soldiers and civilians 

stood fast against their security forces." 

u.s. News did not publish any personal photographs of 

Ceausescu. 

Summary 

Through a review of all articles published in January 

1990, this study found no significant differences in the 

extent or nature of news coverage of the Romanian anti­

government protest among Time, Newsweek and u.s. News. 

Considering the content of the coverage, all the three 

magazines denounced Ceausescu and favored the anti-govern­

ment protest, but expressed concern about Romania's future. 

Comparatively, Time and Newsweek had more detailed 

information than did U.S. News. 

The news stories in the three magazines exhibited clear 

negative bias with subjective, judgmental opinions mixed 

with facts. As a whole, Ceausescu's image was as an iron-



78 

fisted, blood-soaked tyrant, worse than the fallen 

Panamanian leader Manuel Noriega who was also described as a 

tyrant (in Time); Ceausescu was an inhuman and the cruelest 

dictator ever who endorsed Stalinist hard-line ruling (in 

Newsweek); and Ceausescu was a despotic ruler and killer (in 

U.S. News) . 

The techniques the three magazines used in reporting 

were: 1) Time showed its bias against Ceausescu by comparing 

him with another fallen leader, 2) u.s. News disreputed 

Ceausescu by linking him with other historical figures, 3) 

all the three magazines used interviews of individuals to 

represent the opinions of larger groups for the stories, 

4) all three magazines mixed opinions with facts, using 

judgmental descriptions, emotionally-loaded words, semantic 

errors and colorful vocabularies, and 5) unidentified 

sources were used for news reports which detracted from the 

credibility of the reporting. 



CHAPTER V 

SUMMARY AND CONCLUSION 

Summary 

In a 1988 study of Time, Newsweek and U.S. News ~World 

Report, Edwin Diamond reported that the three news maga­

zines' renewed attention to the~r "journalist mission" and 

their attempts to "sharpen the product" had led to unin­

tended consequences. According to Diamond, the three maga­

zines have grown to look and read a lot alike. They share 

not only a similar news franchise, but also the same design 

and the same ideas (p. 42). 

Based on this observation, the author generally 

hypothesized that Time, Newsweek and U.S. News had similar 

unfavorable attitudes toward the former Romanian leader, 

Nicolae Ceausescu, when reporting on the 1989 Romanian 

revolution in their January 1990 issues. The basis for this 

hypothesis was the theory that Romania's anti-government 

demonstrations fit well with the anti-Communist ideology of 

the United States at that time. 

In order to examine the consistency of attitudes toward 

Ceausescu among the three magazines, .the author also 

examined the magazines' news coverage of Ceausescu for three 

decades before the 1989 revolution. 

79 



Mass communication theories and principles of general 

semantics were reviewed to examine their suitability for 

explaining the performance of the media in this case. 

Herbert Altschull's three models of the press, Harold 

Lasswell and Charles Wright's functions of the media, 

Herbert J. Gans' enduring values in news, Gaye Tuchman's 

theory of the content of news, Wendell Johnson's 

characteristics of language and s. I. Hayakawa's devices of 

language were examined. 

In addition, three other studies about bias in news 

magazines were reviewed. 

80 

The general hypothesis for this study had four subordi­

nate null hypotheses: 

1) There is no difference in the extent or nature of news 

coverage of the Romanian anti-government protest among TIME, 

Newsweek and u.s. News. 

2) There is no difference in citing sources (identified 

versus unidentified) of news among the three magazines. 

3) All the three magazines have equivalent frequencies of 

instances of bias. 

4) There is no relationship between type of bias and magazine. 

The study was intended to answer these questions: 

1) Were there any differences among the three magazines in 

the characteristics of their news coverage of the Romanian 

revolution? 

2) Did the news stories in the magazines indicate bias? 

3) What stereotyped image of Ceausescu was presented by 



81 

Time, Newsweek and u.s. News? 

4) Did the stories involve subjective, judgmental or 

opinionated reporting? If so, what techniques were used to 

present the information? 

The results found no significant differences among the 

three magazines with respect to the extent or nature of news 

coverage, identification of news sources, and the relation-

ship between type of bias and magazine. Therefore the 

first, second and fourth null hypotheses were supported. 

However, the study did find significant differences 

with respect to total instances of bias among the three 

magazines. Time had more total occurrences of bias, both 

positive and negative, than Newsweek and u.s. News. Since 

the quantity (number of articles and photographs) of news 

coverage in the three magazines differed (Time had the 

greatest coverage, Newsweek was second, U.S. News had the 

least), the instances of bias per article were considered. 

It was found that u.s. News had more total instances of bias 

per article than Newsweek while Time had the highest rate of 

the three. 

Concerning instances of positive bias per article, Time 

ranked first, Newsweek second, and ~~third. 

However, with respect to instances of negative bias per 

article, U.S. News was ranked first with more instances of 

negative bias per article than either Time or Newsweek. 

Therefore, the third null hypothesis was rejected. 

Overall, the general hypothesis was supported: the 



three magazines had similar unfavorable attitudes toward 

Ceausescu when reporting the 1989 Romanian revolution. 

82 

The results showed that the news stories in the three 

magazines exhibited political bias toward Ceausescu. The 

image of the former Romanian leader was negatively estab­

lished as ·a despotic ruler and killer (in ~News), an 

inhuman dictator and the cruelest dictator ever who endorsed 

Stalinist hard-line ruling (in Newsweek), an ironfisted, 

blood-soaked tyrant, worse than the fallen Panamanian leader 

Manual Noriega who also was described, as a tyrant (in Time). 

Moreover, in news reporting about the Romanian revolu­

tion and Ceausescu's related activities~ news stories con­

tained subjective, judgmental and opinionated statements. 

The techniques used by the magazines included: 

1) Time showed its bias against Ceausescu by comparing him 

with another fallen leader. 

2) u.s. News disreputed Ceausescu by linking him with other 

historical figures. 

3) All three magazines used interviews in their stories of 

individuals to represent the opinions of larger groups. 

4) All three magazines mixed opinions with facts, using 

subjective descriptions, emotionally-loaded words, devices 

of language, colorful vocabularies and semantic errors. 

5) Unidentified sources were used for news reports, which 

detracted from the credibility of the reporting. 



83 

Discussion 

The results of this study confirmed Diamond's conclu­

sion that the three magazines had grown to read and look 

alike, especially in sharing the same ideas, particularly in 

reporting about Ceausescu. Though the number of tnstances 

of bias varied among ,the three magazines, unfavorable 

attitudes toward Ceausescu were consistent. This would be 

as predicted by communication theory, that is, media cover­

age is re~ated to and consistent with ideological con­

straints. Media reporting is strongly influenced by the 

political, soc1al and cultural, and economic system within 

which the media function. 

American people have a tradition of anti-centraliza­

tion, anti-religious control; anti-ideological and anti­

political repression. They value freedom of expression, 

freedom of worship,· and freedom of choice in life-style 

all of which are believed to be absent in a communist 

system. 

Since Nicolae Ceausescu took power as the general 

secretary of the Romanian Communist Party in 1965 and later 

became Romania's President in 1968, his image in Time, 

Newsweek and u.s. News changed. All three magazines 

exhibited a common trend in reporting on Ceausescu: more 

positive in the 1960s, increasingly negative in late 1970s, 

and extremely critical in the 1980s. This was related to 

Ceausescu's increasingly repressive dictatorship. In this 

respect, Time, Newsweek and u.s. News were rather objective 



as they were aware of changes of reality and adjusted their 

tone of reporting according to the change. 

84 

However, the changing relationship between the United 

States and the Soviet Union may well have affected the three 

magazines' reporting. When the two countries 

confronted one another in the 1960s and 1970s, the three 

magazines praised Ceausescu's defiance of Moscow and 

provided much information about Ceausescu's independent role 

in world affairs. When the confrontation between the two 

countries was eased by Mikhail Gorbachev's reforms in the 

1980s, the three magazines no longer emphasized the positive 

effects of Ceausescu's independence from Moscow. Instead, 

his personality cult, nepotism and failing domestic politi­

cal and economical policies were targeted extensively. With 

more and more news coverage of Gorbachev's reforms, 

Ceausescu's resistance to his ally's call for reform was 

described as stubbornness instead of independence. 

The year 1989 was significant. With the fall of the 

Berlin Wall, communism which had ruled Eastern Europe for 

four decades was shaken severely. Countries like Poland, 

East Germany, Czechoslovakia and Hungary abandoned commu­

nism, and other countries modified political systems to 

adapt to the changes in their countries 

The Romanian revolution to~k place at the height of 

dramatic change of Eastern Europe. Ceaus~scu who had 

exercised absolute power for 24 years was toppled and 

executed. It was this man who had once played an important 



role in balancing the East and West relationship, who was 

now denounced by the three most influential news magazines 

in the United States. 

85 

While some countries such as China were silent on 

Ceausescu's merits or wrongdoings, Western media such as 

Time, Newsweek and u.s. News would not forgive Ceausescu's 

"crimes." Ironically, Ceausescu once told Newsweek in an 

interview that it seemed unfair to link everything bad in 

the Soviet Union to the Stalin era. But after his death, 

Ceausescu received a similar condemnation. Newsweek in its 

February 1990 reporting accused Ceausescu of causing AIDS in 

his country because of his "corrupt polices" in Medicare. 

And Time too, accused Ceausescu of trying to kill the 

nation's spirit by rationing food and tightening personal 

freedom. 

The presentation of Ceausescu's image by Time, Newsweek 

and u.s. News appears to indicate that the United States' 

anti-communism ideology subtly shaped the news coverage, and 

produced an unfavorable image of Ceausescu, which would have 

affected public perception. 

In international communications, ideology is often 

reflected by a nation's foreign policies or position on 

important issues. However, policy makers are the people in 

power. They send signals and set the tones for important 

situations. Thus, media transmit the signals and convey the 

tones set by policy makers. In this respect, media are the 

agents of power as Altschull pointed out. 



86 

Lasswell's dysfunctions of media correlation were also 

confirmed when the three magazines stereotyped Ceausescu as 

a dictator. The three magazines not only emphasized Western 

values, but also enforced them by interviewing people who 

agreed with the values while ignoring different opinions. 

In Gans' words, "the news does not limit itself to reality 

judgments; it also contains values, or preference state­

ments" (Gans, p. 40). This type of reality construction 

once again supports the conclusion that news involves 

subjectivity. 

Although there is no absolute objectivity, pursuing 

objectivity is not merely an ideal but an essential goal for 

journalist professionals. People rely so extensively on 

media to get information, it is the media's responsibility 

to seek the truth and present the truth in a non-political 

way so as to serve as reliable information resources. 

Recommendations For Further Research 

Though this is a case study, and the content of media 

for the study is limited to the period of the 1989 Romanian 

revolution, a more comprehensive media analysis is worth 

doing. The examination of media content can be extended 

from Time, Newsweek and u.s. News to some other magazines 

such as Forbes, The Nation, or, to some other media such as 

newspapers and broadcasting. 

Moreover, if a comparative analysis could be conducted 

between a Western country and a Eastern country, between a 



nation America likes and a nation America dislikes, or 

before and after Tiananmen Square, the evaluation of bias 

versus ideology would be more convincing. 

Conclusion 

87 

The' former Romanian leader Ceausescu's image portrayed 

by Time, Newsweek and·~ News confirmed Altschull's market 

(or capitalist) model in which media support capitalist 

doctrine, but failed to support Altschull's idea that media 

in the capitalist countries inform in a non-political way 

and serve the 'people impartially in the m~del as well. 

The bias the three magazines included in their news 

reporting demonstrates that ideological constraints and 

misuse of language may strong~y affect news' objectivity. 

Awareness of the necessity for objectivity in news 

reporting is important as the balance of global communica­

tion requires the objective presentation of reality and 

avoidance of disinformation and distortion. 

The news media have the moral obligation to act respon­

sibly in order to prevent the abuses of objective reporting 

such as adding or omitting facts, making incorrect inference 

and judgment, or presenting biased impressions of·an event 

or a person. 



REFERENCES 

AltscbUll, J. H. (1984). Agents of Power. New York: 
Longman, Inc. 

The Associated Press Managing Editors Association (1985). 
Journalists and Readers: Bridging the Credibility Gap. 
Minneapolis: MORI Research, Inc. 

A Stinging Attack (1966). Time, [1(1), 47. 

All in the First Family (1979). Time, 113(1), 51. 

A Letter from the Managing Editor (1988). Time, 132(1), 4. 

A Communist "Neutral" Views the Summit (1974). U.S. News!. 
World Report, 11(1), 15. 

A Modern Scourge in Transylvania (1988). U.S. News!. World 
Report, 105(1), 9. 

Banta, K. W. (1990). Hooray! Traffic Jams at Last. Time, 
135(1), 36. 

Bacon, Jr., W. M. (1981). Romania: Neo-Stalinism in Search 
of Legitimacy. Current History, ~(7), 168-189. 

Banta/Buchare, K. w. (1988). Where Glasnost ls Still a 
Dirty Word. Time, 132(2), 31-32. 

Barnard, P. (1990). Remembering Our Man Ceausescu. The 
Nation, 250(3), 230-232. 

Bilski, A. (1990). Lifestyle of A Despot. Maclean's, 
103(1), 24. 

Bozell III, L. B. and Baker, B. (1989). Henry Luce, Call 
Your Medium. National Review, !1(1), 37. 

Breed, w. (1955). Social Control in the Newsroom: A 
Functional Analysis. Social Forces, 12 (10), 326-335. 

Breed, w. (1958). 
Integration. 

Mass Communication and Socio-Cultural 
Social Forces, 37(8), 109-116. 

Burriss, L. L. (1985). Accuracy of News Magazines As 
Perceived by News sources. Journalism Quarterly, 

88 



89 

~(4), 824-827. 

Ciao, Ceausescu (1990). The New Republic, 202(3), 7-9. 

Chapman, B. (1983). Newsweek Celebrates 50th. Graphic Arts 
Monthly, ~(2), 90-92. 

Carter III, H. (1984). Whose News~ It. Kansas: Kansas 
State University. 

Ceausescu, Nicolae (1990). Current Biography, 51(1), 62. 

Ceausescu Declares State of Emergency in Timis (1989). 
China Daily, Dec. 22, 1989, pp. 1. 

Dates, J. L. & Gandy, Jr. o. H. (1965). How Ideological 
Constraints Affected Coverage of the Jesse Jackson 
campaign. Journalism Quarterly, ~(6), 595-600. 

Defiance (1976). Time, li£(1), 62. 

Diamond, E. (1963). Newsweek's Testing Time. ~Republic, 
166(3), 13-15. 

Diamond, E. (1985). The New Newsweekly Look. New York, 
~(3), 20-24. 

Diamond, E. (1987). Now •Impactweek'. New York, 20(2), 
20-21. 

Diamond, E. (1986). Next ·u.s. Timeweek'. New York, 21(2), 
42-43. 

Down With the Dictator (1987). Newsweek, 110(2), 
27-29. 

Dowie, M. (1965). How ABC Spikes News. Mother Jones. 
Nov.-Dec., pp. 33-40. 

Enfant Terrible (1973). Time, 101(1), 32. 

Fedler, F., Meeske. M. & Hall, J. (1979). Time Magazine 
Revisited: Presidential Stereotypes Persist. 
Journalism Quarterly, 56(7), 353-359. 

Fedler, F., Smith, R., & Meeske, M. (1963). Time and 
Newsweek Favor John F. Kennedy, Criticize Robert and 
Edward Kennedy. Journalism Quarterly, 60(8), 469-496. 

Fenyvesi, c. (1966). Fleeing a Stalinist Bulldozer. u.s. 
News & World Report. 105(2), 46-49. 

Fenyvesi, c. (1966). A Toast to Wonderland. u.s. News A 
World Report. 105(1), 49. 



90 

Gans, J. H. (1979). The Messages Behind The News. columbia 
Journalism Review, 17(6), 40-45. 

Galloway, J., Manning, R. A., and Stanglin, D. (1987). 
Glasnost on the Road, to Mixed Review. U.S. News ~ 
World Report. 102(1), 34 

Gerbner, G. (1964). Ideological Perspective & Political 
Tendencies in News Reporting. Journalism Quarterly. 
~(21), 495-516. 

Griffith, T. (1989). What's So Special About News 
Magazines. Newsweek, 113(2), 52-53. 

Greenwald, J. (1986). Mother of the Fatherland. Time, 
126(1), 33. 

Hayakawa, S. I. (1964). Language In Thought And Action. 
New York: Harcourt, Brace & World, Inc. 

How Does Rumania Do It (1969)? Newsweek, 74(2), 41-42. 

Hsia, H. J. (1988). Mass Communications Research Methods: 
A Step-by-Step Aooroach. New Jersey: Lawrence Erlbaum 
Associates, Inc. 

Hummel, W. and Huntress, K. (1966). The Analysis of 
Propaganda. New York: Holt, Rinehart and Winston. 

Human Rights in Romania (1985). Newsweek, 106(1), 44. 

Johnson, M. (1980). Jihad for Jerusalem. Time, 116(2), 
32-33. 

Johnson, w. (1946). People in Quandaries. New York: 
Harper Row. 

Knight, R. (1989). Where Stalinism Still Thrives. U.S. 
News~ World Report. 107(1), 35. 

Kremaf, J. (1989). Romania Rejects Reform, Seeks Communist 
Party. Washington Post, Nov. 21, pp. 21. 

Krippendorff, K. (1980). 
to Its Methodology. 

Content Analysis: An Introduction 
Beverly Hills, CA: Sage. 

Lasswell, H. D., Leites. D and Associates (1949). Language 
of Politics. New York: George w. Stewart, Publisher, 
Inc. 

Leigh, R. D. (1974). A Free and Responsible Press. 
Chicago: The University of Chicago Press. 

Lippmann, w. (1932). Public Opinion. New York: The 



Macmillan Company. 

Martin, P. (1986). The Mad Mad Romania of Nicolae 
Ceausescu. Reader's Digest, 126(5), 118-112. 

Meeks, F. (1989). God is not providing. Forbes, 144(3), 
151-153. 

Meyer, M. (1989). The Last Great Stalinist. Newsweek, 
114(3), 30-37. 

Mei't:i.ll,, J. c. ( 1965). How Time Stereotyped Three u. s. 
Presidents. Journalism. Quarterly, !l(6), 563-570. 

Miller, G. A. (1951). Language and communication. New 
York: Mcgraw-Hill Book Company, Inc. 

Must All Those Troops Stay (1966)? Time, 87(1), 36. 

91 

The National News Council (1983). ~ aaid ~- New York: 
The National News council. 

Nicolae's 60th (1978). Time, 111(1), 36. 

Porter, B. (1989). The Newsweeklies: Is the Species Doomed? 
Columbia Journalism Review, 27(7), 23-27. 

Poole,~ 'R. (1972). Towards Deep Subjectivity. New York: 
Harper & Row, Publishers, Inc. 

Painton, F. (1986). Communism's Old Man. Time, 127(2), 
40-41. 

Remnick, D. (1989). Soviets Welcome Ceausescu's Fall. 
Washington Post, Dec. 23, pp. 14. 

Rivers, W. L. and Mathews, C. (1968). Ethics for the Media. 
New Jersey: Prentice Hall, Inc. 

Romania's Ceausescu Toppled, Executed in Uprising; Interim 
Government Takes Power, Vows Democracy (1989). Facts 
on File, fi(3), 353-359. 

Romania: A Matter of Faith (1968). Newsweek, 72(2), 46-47. 

Romania: Turn of the Screw (1971). Newsweek, 78(2), 36-41. 

Romania: On the Tightrope (1972). Newsweek, ~(1), 52. 

Romania's Red carpet for a u.s. President (1969). u.s. News 
A World Report, ~(2), 40-41. 

Romania's Leader Speaks (1973). Time, 101(1), 32. 



salholz, E., Waldrop, T. and Marshall, R. (1990). watching 
the Babies Die. Newsweek, 115(1), 63. 

92 

Severin, W. J., & Tankard, Jr., J. W. (1988). Communication 
Theories. New York: Longman. 

Shaw. D. (1980). Fierce Rivals: Newsweek Versus Time. 
Los Angeles Time, May 1, pp. 1. 

Schiller, ,D. (1981). Obiectivity And~ News. 
Philadelphia: University of Pennsylvania Press. 

Sullivan, s. and Seward, D. (1984). Testing Moscow's 
Limits. Newsweek(2), 90-95. 

Smolowe, J. (1987). With Friends Like These ••. 
129(1), 36. 

Time, 

Soviet Union: New Man to Watch (1978). Newsweek, 92(1), 55. 

The Docile Guests (1965). Time, 86(2}, 23-24. 

The Shadow (1969). Newsweek, 1!(1), 36. 

The Crimean Summit (1971). Time, i!(2), 25-26. 

The Man Who Came ~o Bonn (1984). Time,_ 124(1), 59. 

The Third Communism (1966). Time, !1(5), 34-48. 

The World Capitals Revel in Dictator's Downfall (1989}. 
Washington Post, Dec. 23, pp. 14. 

Timis in State of Emergency (1989). People's Daily, Dec. 
22, pp. 6. 

Time at 60: A letter from the Editor-in-Chief (1983). Time, 
122(2), 5-7. 

Two In One (1967). Newsweek, 70(1), 61. 

-.Tuchman, G. (1978). Making News., New York: Free Press. 

UNESCO, (1976). International communication. Reports and 
Papers 2rr Mass Communications, ~(8), 16-23. 

Why A Soviet Ally Is Turning to'u.s. (1972)? u.s. News A 
World Report. ll(,2), 80-81. 

Winner Take All (1967). Time, 90(1), 39. 

Wright, c. R. (1959). Mass Communication. New York: Random 
House, Inc. 



I 
VITA 

Keqin Jiang 

Candidate for the Degree of 

Master of Science 

Thesis: THE IMAGE OF NICOLAE CEAUSESCU, FORMER PRESIDENT 
OF ROMANIA, AS PRESENTED BY TIME, NEWSWEEK, AND 
U.S. NEWS ~WORLD REPORT, DURING THE 1989 ROMANIAN 
REVOLUTION 

Major Field: Mass Communications 

Biographical: 

Personal Data: Born in Shanghai, China, May 6, 1961, 
the daughter of Mr. Changchun Jiang and Mrs. Ling 
Ma. 

Education: Graduated from Hui Shan School, Wu Xi, 
China, in July 1979; received two Bachelor of Arts 
Degrees in British & American Literature and 
International Journalism from Shanghai Foreign 
Language Institute in July 1984, and from Shanghai 
International Studies University, China, in July 
1986; completed requirements for the Master of 
Science degree at Oklahoma State University in 
December, 1990. 

Professional Experience:' Television Reporter and 
Producer of China Central Television, Beijing, 
China, August, 1986, to December, 1988. 




