
A STUDY OF THE CONTENT OF TWO TAIWANESE " = 

NEWSPAPERS BEFORE AND AFTER 

THE POLITICAL REFORMS 

IN 1987 AND 1988 

By 

PU-CHIH HSIEH 
II 

Bachelor of Arts 

National Cheng-Kung University 

Taiwan, Republic of China 

1986 

Submitted to the Faculty of the 
Graduate College of the 

Oklahoma State University 
in partial fulfillment of 

the requirements for 
the Degree of 

MASTER OF SCIENCE 
July, 1992 





Oft/ahoma State IJniv. lihrary 

A STUDY OF THE CONTENT OF TWO TAIWANESE 

NEWSPAPERS BEFORE AND AFTER 

THE POLITICAL REFORMS 

IN 1987 AND 1988 

Thesis Approved: 

Dean of the Graduate College 

ii 



ACKNOWLEDGMENTS 

I would like to· express my sincere appreciation to Dr. 

Maureen Nemecek, my academi_c and thesis adviser, for her 

encouragement and advice throughout my graduate program. 

I am also thankful to Dr. Charles Fleming and Dr. 

Connie Lawry for serving on my graduate committee. Their 

suggestions and support were very helpful throughout the 

study. 

iii 



Chapter 

I. 

II. 

I I I. 

IV. 

v. 

TABLE OF CONTENTS 

INTRODUCTION ................................ . 

LITERATURE REVIEW .......................... -.. 

METHODOLOGY 

ANALYSIS OF DATA ..•.......................... 

SUMMARY, RECOMMENDATIONS, AND CONCLUSIONS .... 

Page 

1 

10 

37 

55 

79 

BIBLIOGRAPHY .................... ·. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92 

iv 



LIST OF TABLES ' 

Table Page 

I. Randomly Selected Sample for, News Stories in 
the China Times . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 

II. Randomly Selected Sample for News Stories in 
the Central Daily News ....................... 43 

III. Randomly Selected Sample for Editorials ........ 45 

IV. Interceder Reliability ......................... 56 

V. Direction of Government News Stories Considering 
the China Times and the Central Daily News 
Together for the Three Periods ............... 57 

VI. Content Category of Government News Stories 
Considering the China Times and the Central 
Daily News Together for the Three Periods .... 59 

VII. Direction of Editorials Considering the China 
Times and the Central Daily News Together for 
the Three Periods . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 

VIII. Content Category of Editorials Considering the 
China Times and the Central Daily News 
Together for the Three Periods ............... 62 

IX. Direction of News Stories by the China Times and 
the Central Daily News From January 1985 to 
J u 1 y 19 8 7 ( Period I ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 4 

X. Direction of News Stories by the China Times and 
the Central Daily News From August 1987 to 
December 1987 (Period II) .................... 65 

XI. Direction of News Stories by the China Times and 
the Central Daily News From January 1988 to 
December 1990 (Period III) ................... 66 

XII. Content Category of News Stories by the China 
Times and the Central Daily News From January 
1985 to July 1987 (Period I) . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 

v 



Table 

XIII. Content Category of News Stories by the China 
Times and the Central Daily News From August 

Page 

1987 to December 1987 (Period II) ............ 68 

XIV. Content Category of News Stories by the China 
Times and the Central Daily News From January 
1988 to December 1990 (Period III) ........... 69 

XV. Direction of Editorials by the China Times and 
the Central Daily News From January 1985 to 
July 1987 (Period I) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 

XVI. Direction of Editorials by the China Times and 
the Central Daily News From August 1987 to 
December 1987 (Period II) .................... 71 

XVII. Direction of Editorials by the China Times and 
the Central Daily News From January 1988 to 
December 1990 (Period III) ................... 72 

XVIII. Content Category of Editorials by the China 
Times and the Central Daily News From January 
1985 to July 1987 (Period I) ................. 73 

' 
XIX. Content Category of Editorials by the China 

Times and the Central Daily News From August 
1987 to December 1987 (Period II) ............ 74 

XX. Content Category of Editorials by the China 
Times and the Central Daily News From January 
1988 to December 1990 (Period III) . . . . . . . . . . . 75 

vi 



Figure 

1. 

LIST OF FIGURES 

Motivations of the Taiwanese Press Both 
Before and After the Political Reform in 
1987 and 1988 ............................. . 

vii 

Page 

84 



CHAPTER I 

INTRODUCTION 

General 

After thirty-nine years of military rule in Taiwan, in 

July, 1987, President Chiang Ching-kuo, who succeeded to his 

father Chiang Kai-shek's position as president of the state 

as well as the chairman of the ruling party Kuo-ming-tang 

(KMT), lifted martial law, and later, lifted the "ban" on 

the press to lead the country toward pluralism, diversity, 

and democracy. Since the press reflects the dynamic changes 

of political development within a country and the change in 

political values may shift the role the press plays in the 

countryl , an up-dated study of the Taiwanese press is needed 

to examine what role it plays when the political environment 

changes. 

Background 

In 1949, the Communist revolution in China forced the 

Nationalist Kuo-ming-tang, to retreat from the mainland to 

Taiwan, an island 130 kilometers (at the narrowest point) 

away from the mainland.2 Fearing Communist invasion, the 

KMT imposed martial law on May 19, 1949, and the "ban" on 

the press on April 9, 1952 to preserve the national security 

1 



2 

and maintain KMT unchallenged authority in Taiwan. 

Martial Law 

There were three Articles in martial law that deal 

with freedom of the press. Article 11 stipulated that the 

senior military commander.can ban any publication which he 

thought harmful to the military. Article 4 gave the Taiwan 

garrison commander and the police the right to conduct 

precirculation censorship. Article 3 categorized such 

seditious activities as providing propaganda for the Chinese 

Communists, slandering the head of state, stirring up 

animosity between the government and the people, or 

violating the national policy of anticommunism. The 

violations in the categories were not clearly defined and 

the authorities had the discretion to ban any publications 

they deem dissident.3 

Under the law, journalists could be tried in a 

military court and put in jail if their articles agitated 

the authorities. Martial law was lifted in July 1987 and 

was replaced by the State Security Law which lifts most of 

the restrictions on freedom. of the press. 

The "Ban" on the Press 

The "ban" mainly refers to the restrictions imposed in 

the Publication Law on the license, number of pages, and 

location of the publication of newspapers. 

On April 9, 1952, the Taiwanese government announced 



3 

and executed the Publication Law. According to Article 9 of 

the law, newspaper publishers are required to apply for 

licenses from the authorities before they start printing; 

and, according to Article 27, government officials have the 

right to regulate the number of pages of a newspaper to 

conserve national resources. Under the law, the number of 

newspapers has been limited to 31 since 1950 and the number 

of pages per newspaper is limited to 12 a day. 

In 1958, the Publication Law was revised to give 

government officials the right to cancel the license of 

publishers without due process of law if they are not 

satisfied with the content of newspapers.4 The "ban" was 

lifted in January 1988. 

Government's Control Over 

the Press Before 1988 

The "ban" and martial law provided the government the 

legal basis with which to license the press before 1988. 

Among the 31 newspapers permitted in Taiwan, 12 of them were 

owned by KMT and its faithful military. As for other 

privately-owned newspapers, most of their sharehol~ers were 

KMT members or its supporters. No opposition newspapers 

really existed; all newspapers were subject to ubiquitous 

censorship of their content. Although no newspaper was 

banned permanently because of its content, government 

officials often called editors to give them "advice" such as 

how to handle certain news. If the editors failed to follow 



their instructions, the authorities would replace the 

publishers, major share holders, or the editor-in-chief of 

the newspaper with KMT's faithful supporters.s 

The Taiwanese Press After 1988 

After 1988, the "ban" on the press and martial law 
were 

4 

lifted. According to Chia-Ching Lin, a scholar in the field 

of mass communications, "The lifting of martial law ensures 

better protection of human rights, such as the freedom of 

speech and assembly" and the lifting of the press "ban" has 

enabled the power of the Fourth Estate to grow gradually.6 

The number of newspaper pages was extended from 12 to 

24 and the number of newspapers mushroomed from 31 in 1987 

to 126 in 1988 and to 197 in 1989.7 As a result, newspapers 

representing different kinds of voices were heard, 

competition began, and the idea of the "marketplace"--a 

theory in mass communication--took shape gradually; however, 

that does not mean the press can talk about any topic in any 

way. Advocating independence and advocating communism are 

still two political taboos that cannot be touched.B 

Statement of the Problem 

This research compared the performance of the Taiwanese 

press before and after the lifting of martial law and the 

press "ban." The assumption is that the press has become 

more liberal since the regulations were lifted, which then 

has resulted in an increased number of daily newspapers and 



5 

increased competition; however, three factors may impede the 

liberalization of the press. First, government censorship 

and interference with freedom of the press may still exist 

even though some regulations have been lifted. Second, 

major interest groups which profit from the status quo may 

try to influence the press.to remain conservative to protect 

their own interests. Third, some media owners may hesitate 

in making changes because they are afraid of losing basic 

subscribers and advertisers who prefer the existing stance. 

Purpose of the Study 

The purpose of this thesis is to examine the press 

performance in Taiwan after the lifting of martial law in 

July, 1987, and the "ban" on the press in January, 1988; 

and, to use Hachten's five concepts of the world press and 

Schillinger's dynamic theory of world press motivation to 

examine whether the Taiwanese press is performing as liberal 

as expected according to the theories. 

Objectives and Methodology 

Research Obiectives 

The study attempts to answer the following research 

question: In what ways has the content of Taiwanese 

newspapers changed before the lifting of martial law 

(before July 1987), after the lifting of martial law and 

before the lifting of the press "ban" (between August 1987 

and December 1987}, and after the lifting of the press 



6 

"ban" (after January 1988)? 

Subordinate questions are: 

1. Are there any relationships between the direction 

(positive, neutral, negative) and content category 

of news stories in the China Times and the Central 

Daily News concerning information about the 

government and" the time periods of 1) before July 

1987, 2) between August 1987 and December 1987, and 

3) after January 1988? 

2. Are there any relationships between the direction 

(liberal, neutral, negative) and content category 

of editorials in the China Times and the Central 

DailY News and the time periods of 1) before July 

1987, 2) between August 1987 and December 1987, and 

3) after January 1988? 

3. In the Taiwanese press, are there any differences 

in newspaper content between a Party-owned 

conservative newspaper and a privately owned 

liberal newspaper before July 1987, between August 

1987 and December 1987, and after January 1988? 

Methodology 

The method used in this study is content analysis. The 

researcher content-analyzed news stories and editorials in 

two Taiwanese newspapers, the Chin~ Times and the Central 

Daily News. The former represents the privately owned 

liberal press and the latter a Party owned conservative 



press. Three periods of time were under examination: from 

January 1985 to June 1987 (before the lifting of martial 

law), from July 1987 to December 1987 (after the lifting of 

martial law and before the lifting of the "ban"), and from 

January 1988 to December 1990 (after the lifting of the 

"ban") . 

Significance of the Study 

7 

The study provides updated information on press 

performance in Taiwan and analyzes it in relation to Western 

press theories. Not only media scholars but also Taiwanese 

media consumers will benefit from this aspect. 

Paul H. C. Wang, the President of the ROC Institute of 

Education for Mass Communication and professor of journalism 

at National Chengchi University, said in an interview that 

"Newspapers are indicators of social development and their 

survival and development reflect the multiple forces at work 

within the nation."9 Taiwanese newspaper readers are 

entitled to know what about the content of the newspapers 

they read every day to check whether reporters in Taiwan are 

doing their job responsibly in reflecting development in the 

country when important political and social changes take 

place. 

Taiwanese media workers need to know how they are 

performing after the lifting of martial law and the "ban," 

to recognize what kind of images of the government they 

present to their readers, and finally, to realize whether 



they are doing a good job and what needs to be improved in 

their performance. 

Limitations of the Research 

8 

This study is limited by the character of the research 

method--content analysis. Other limitations in this study 

are: the sample size of newspaper population, the choice of 

dates of the sample, and the number and types of newspapers 

to examine. Also, the research is limited to the newspapers 

of one country only--Taiwan. 

Organization of the Study 

Chapter II, the literature review, contains four 

parts: the meaning and function of privately owned and Party 

owned press and backgrounds of the two newspapers; 

introduction of theories of the press such as Hachten's five 

concepts of the world press and Schillinger's integrative 

model for dynamic theory of world press; the media in Taiwan 

and the government-media relationship in Taiwan; and a 

report on related studies. 

Chapter III explains the research methodology of the 

study. 

Chapter IV reports the findings and the results of 

statistical analysis. 

Chapter V is the summary of the study. Conclusions are 

presented and recommendations for further studies are 

suggested. 



9 

Endnotes 

1. Tahir Javed Malik, ~ Comparative Content Analysis of 
Two Pakistani Dailies' Coverage of 1978 and 1989. M.S. 
Thesis, Oklahoma State University, 1991. 

2. Statistical Yearbook of the Republic of China (Taipei 
1988), p. 162. 

3. Hung-mao Tien, The Great Transition: Political and 
Social Change in the Republic of China (Stanford 
University, 1989), p. 207. 

4. Kou-Shian Chen; Ping Chu, The Forty Years' Progress of 
the Taiwanese Press (Taipei, 1988), p. 57. 

5. Ibid., p. 189. 

6. Chia-ching Lin, "Transition & Consolidation," Free 
China Review, Dec. 1990, p. 52. 

7. Statistical Yearbook of the Republic of China (Taipei, 
1990), p. 220. 

8. Shim Jae Hoon, "Freer to Speak Out" Far Eastern 
Economic Review, Feb. 11, 1988, p. 12. 

9. Paul H. C. Wang, "Sweeping Changes in Journalism," Free 
China Review, Oct. 1988, p. 46 



CHAPTER II 

REVIEW OF LITERATURE 

This chapter contains four sections. The first section 

describes the differences in newspaper content between a 

Party owned conservative press and a privately owned liberal 

press; the backgrounds of the two newspapers are also 

explained. The second section deals with theories of the 

world press and how they apply to the study. The third 

section discusses the media in Taiwan and the government­

media relationship in Taiwan. The last section is a report 

on related studies concerning how the media role in a 

society alters when political changes take place. 

Party Owned Conservative Press vs 

Privately Owned Liberal Press 

A Party-owned conservative press is the press owned by 

the ruling party in a country. In this case, the purpose of 

the press is very close to that of the authoritarian press-­

to support and advance policies of the government in power 

and to serve the nation.l Highly ideological and 

authoritarian systems use the press "as socializing agents 

for the ruling party and political sanitization transforms 

the press into a channel for enunciating state policy."2 To 

10 



11 

support the KMT's interests, the Central Daily News often 

plays the role as a defender of government policies, an 

interpreter for government regulations to the public, and a 

teacher of KMT political ideology--Three Principles of the 

People--an ideology created by Dr. Sun Yat-sen, the founding 

father of the Republic of China (the official name 

represented the Taiwanese government) and the KMT. 

According to the libertarian theory, a liberal 

newspaper should be the watchdog of the government and 

discover the truth for the people3; thus, a liberal 

newspaper often does not maintain the status quo, but asks 

for reform, checks government and social power to protect 

people's interests, exposes the dark side of the society, 

states human rights, protects the environment against 

pollution, and is in favor of the marketplace of ideas and 

offers different views from those of the authorities. The 

China Times labels itself the biggest and most liberal 

newspaper in Taiwan and sometimes presents negative images 

of the government.4 

Backgrounds of the Newspapers 

The Central Daily 

The Central Daily News is a commercial publication 

founded in 1928 as an organ of the KMT.5 It relocated to 

Taiwan with the KMT after the Communists occupied mainland 

China in 1949, and soon became the largest newspaper on the 

island.6 Its prosperity was due to three aspects of Taiwan 



12 

in the 1940s and 1950s. First, during the era when the KMT 

was at war with Communist China, many newspapers suffered 

financial difficulty; meanwhile, the Central Daily News was 

fully supported by the ruling party. Second, as a newspaper 

owned by the ruling party, the Central Daily News had a 

circulation advantage since public agencies, institutions, 

and offices must subscribe to the newspaper.7 Third, other 

newspapers were regulated by the authorities and failed to 

distinguish themselves from the Central Daily News in 

political opinions. 

The Central Daily News gradually lost its status as 

the leading newspaper in Taiwan in the late 1960s since the 

growing economy stimulated commercialism in the press and 

government restrictions on the press decreased.a After the 

lifting of the "ban," the Central Daily News suffered 

financial difficulty because the KMT could no longer use 

state funds to support the newspaper; also, it was hard for 

the Party-owned newspaper to compete with privately-owned 

newspapers because its content had to be consistent with the 

conservative Party line.9 In 1991, it was ranked fourth in 

circulation of the Taiwanese press and has a circulation 

around 600,000.10 

The China Times 

The China Times is the centerpiece of an organization 

that also includes another daily, a business monthly, two 

general-interest weekly magazines, and the China Times 



13 

Weekly, published in New York.ll Started in 1940 as a small 

economic newspaper which specialized in reporting daily 

market prices, the China Times later shifted its orientation 

to a popular newspaper and gradually became a newspaper 

enterprise in Taiwan.l2 In 1991, it had a circulation of 

1.2 million and was ranked in the top two in circulation 

among Taiwanese newspapers.l3 

Although a member of the KMT's central standing 

committee, Yu Chi-chung, the publisher of the China Times, 

labels himself as a private newspaperman and a liberal.l4 

In an editorial in 1965, the China Times declared that the 

responsibilities of a privately-owned newspaper are to be 

the watchdog of the government and to be a faithful 

historian of the society.lS The China Times often 

criticizes the authorities with a suggestive tone. Owing to 

Yu's powerful standing in the KMT and the liberal but non­

radical stance of the newspaper, the China Times in Taiwan 

has never been suspended by the authorities. 

Theories of the Press 

The theories of the press provide background in 

understanding government-media relationships and a means by 

which to locate and identify what role the Taiwanese press 

played before and after the political changes in 1987. 

Four Theories of the Press 

In 1956, Fred S. Siebert, Theodore Peterson, and 



14 

Wilbur Schramm introduced the Four Theories of the Press, an 

important milestone for mass communication researchers, to 

the world. The four theories, namely Authoritarian, 

Libertarian, Soviet Totalitarian, and Social Responsibility, 

are often quoted by researchers to explain media performance 

in different countries around the world. However, the four 

theories have their defects. 

First, they are mutually exclusive and are not able to 

explain the situation that a country can have two or more 

theories functioning at the same time, for instance, the 

media in Great Britain are a combination of Libertarian and 

Social Responsibility.l6 

Second, the four theories are not mutually exhaustive. 

Some media, such as the press in the Third World, are not 

included in the four theories. 

Third, the four theories are static; they are not 

sufficient to explain the changes of the press in a country 

over time.l7 The Soviet,Union dissolved into many republics 

after the failure of the coup attempted by conspiring 

hardliners in August 1991. Many of the republics have given 

up the Totalitarian theory and allow the practice of free 

journalism. 

According to the four theories, the Taiwanese press 

was Authoritarian before the lifting of martial law and the 

press ''ban" and is now a combination of Libertarian and 

Social Responsibility since the laws have been lifted. A 

more expansive theoretical explanation is required to 



15 

identify the press in Taiwan. 

Five Concepts of the Press 

William A. Hachten (1981) revised the classical four 

theories into five concepts of the press: (1) Authoritarian, 

(2) Western, (3) Communist, (4) Revolutionary, and (5) 

Developmental (or Third World).lB 

The Authoritarian Concept. This theory was developed 

in the sixteenth and the seventeenth century in England. It 

arose from the concept of the King's absolute power. Under 

the theory, the press is an instrument for government policy 

and is always subject to the direct or implied control of 

the state or sovereign.l9 Media are licensed and censored 

by the government. Ownership of the media can be private or 

public. To the authoritarian, the purpose of the media is 

to support policies of the established government and to 

serve for the "good of the state .... Diversity of views is 

wasteful and irresponsible, dissent an annoying nuisance and 

often subversive, and consensus and standardization are 

logical and sensible goals for mass cornrnunication."20 

Criticism of officials and political machinery is usually 

forbidden. The press must "support the status quo and not 

advocate change, criticize the nation's leadership, or give 

offense to dominant moral or political values."21 

Denis McQuail (1987) expands Hachten's view on the 

Authoritarian theory: 1) censorship can be justified to 

enforce authoritarian principles; 2) unacceptable attacks 



on authority, deviations from official policy or offences 

against moral codes should be criminal offenses; and 3) 

journalists or other media professionals have no 

independence within their media organizations.22 

16 

The Western Concept. The theory is based mainly on 

the Libertarian theory with a mixture of the Responsibility 

theory and the influence of economic power. It derived from 

the philosophy of rationalism and natural rights from great 

thinkers such as Mill, Milton, and Locke. The theory holds 

that media are not regulated by the authorities but by media 

self-censorship, the need of the audiences, and the demand 

of media sponsors. Media are restrained by courts for 

defamation, obscenity, indecency, and wartime sedition. 

Government should not interfere in the process of collecting 

and disseminating news because through the "self-righting 

process" in the free marketplace of ideas, truth will emerge 

(Milton, Aeropaqetica, 1644). Diversity of views is 

encouraged and journalists should check on abuses of power 

by government.23 The functions of the media are to check on 

government, help discover truth, inform, entertain, and gain 

profit for media owners. Ownership is chiefly private and 

the media are chiefly commercial oriented. 

The Western concept is practiced in countries where 

the five main characteristics of the theory can flourish: 

(1) a system of law that protects basic human rights; (2) 

high average levels of per capita income, education, and 

literacy; (3) governance by constitutional parliamentary 



17 

democracy or at least with legit~mate political opposition; 

(4) sufficient capital or private enterprise to support 

media; (5) an established tradition of independent 

journalism.24 

McQuail said the Western concept conforms to the 

following principles: 1) publication should be free from any 

prior censorship by any third party; 2) there should be no 

compulsion to publish anything; 3) attack on any 

government, official or political party should not be 

punished as long as the story is based on truth; 4) 

journalists should be able to claim a considerable degree of 

professional autonomy within their organization; 5) media 

should set high standards of informativeness, truth, 

accuracy, objectivity and balance, and should be self­

regulating to fulfill certain obligations to society; and, 

6) the media as a whole should be pluralist and reflect the 

diversity of their society, giving access to various points 

of view and to rights of reply.2s 

The Communist Concept. The theory was developed in the 

former Soviet Union. It originated from George Wilhelm 

Friedrich Hegel's thinking and grew out of Marxist-Leninist­

Stalinist thought. In the Communist view, the purpose of 

media is to contribute to the success of the Communist 

system and to the dictatorship of the party. A free and 

independent press is not desired by this concept since it is 

divisive and does not serve the needs of the state.26 

Criticism of the Party is totally forbidden. No privately-



owned media are allowed; the Party maintains a monopoly on 

all media.27 

18 

In McQuail's analysis, the Communist theory says: 1) 

media should serve positive functions for society by: 

socialization to desired norms, education, information, 

motivation, and mobilization; 2) society has a right to use 

censorship and other legal measures to prevent, or punish 

after the event, anti-societal publication; 3) media should 

provide a complete and objective view of society and the 

world, according to Marxist-Leninist principles; 4) media 

should support progressive movements at home and abroad.2B 

The Revolutionary Concept. This concept orig~nated in 

the eighteenth century in the United States and is popular 

among former "colonial" nations in the 20th century. It 

grew out of anti-colonialist movements and anti-government 

movements. It is a concept of "illegal and subversive 

communication utilizing the press and broadcasting to 

overthrow a government or wrest control from alien or 

otherwise rejected rulers," said Hachten.29 The purpose of 

the media is to oppose the existing government and to rally 

the people to the revolutionary cause. Revolutionary media 

(underground publications, radio broadcasting, or audio 

cassettes) are usually controlled by dissident organizations 

inside or outside the country. 

The Developmental Concept. Developed in Third World 

countries in the 20th century, this theory is a follow-up to 



19 

the Revolutionary theory and a modification of the 

Authoritarian theory. The Developmental Concept has been 

emerging in the wake of political independence in 

impoverished nations through the Third World.30 It reflects 

what Hachten terms "the frustrations and anger of poor and 

media-deficient nations of the Third World toward the 

economic and political invasion of the capitalist nations" 

through their powerful mass media.3l The characteristics of 

the theory are: 1) all media must be mobilized by the 

government to assist in nation building; 2) criticism and 

dissent are forbidden, the media operate in the interest of 

the state; 3) human rights is not important when compared 

with the survival of the state; 4) the state has a 

sovereign right to control foreign journalists and the flow 

of news back and forth across its borders,32 

According to McQuail's analysis of this theory: 1) 

freedom of the media should be open to restriction according 

to economic priorities and development needs of society; 2) 

media workers have responsibilities as well as freedoms in 

their information-gathering and dissemination tasks; 3) in 

the interest of development ends, the state has a right to 

intervene in, or restrict, media operations; therefore, 

devices of censorship, subsidy and direct control can be 

justified.33 

Integrative, Dynamic Theory of ~ress Motivation 

Because the Hachten and McQuail descr1ptions of press 



20 

theories are static, they can't adequately portray the 

changing roles of the media in a certain country at 

different times. Elisabeth Schillinger has suggested it is 

better to understand what motivates the press in a state 

rather than to categorize it into any fixed type of press 

theories. She argues that a nation and its press system are 

determined and identified by three vocabularies of motive-­

survival, ideology, and market, ·one of which predominates at 

any time.34 The three primary motives are points of the 

triangle. The "press system" is a moving point on the 

perimeter of the triangle, and on one of the legs emanating 

from the point of the primary motive. The triangle and the 

point offer a visual illustration of the interaction of the 

three motives and the dynamic changes of the press system in 

a certain country. Characteristics of the three primary 

motives are stated below: 

Survival-Motivate~ Characteristics. The 

characteristics of the press in this category are much like 

those of the Developmental concept, the Communist concept, 

or a combination of both. The press is controlled by the 

government. It is government's partner and must be utilized 

to rally support for the leadership and strengthen the 

resolve and morale of the people.35 

Ideology-Motivated Characteristics. The motive of the 

media is to build, preserve, and defend the nation and 

government. The press is charged with propagating and 



21 

popularizing the ideology, demonstrating its application to 

every day life, and supporting ideological leaders and their 

political agents. The press is owned and tightly controlled 

by the state. It has the responsibility to present 

homogeneous ideological norms and values of the existing 

government. Dissenting views are not allowed. Journalists 

who violate these principles may lose their jobs, be 

imprisoned, or exiled.36 

Market-Motivated Characteristics. The motive of the 

press, said Schillinger, is to protect, maintain, and 

encourage private enterprise and free-market economic 

activity.37 The press is a supporter of the "marketplace" 

of ideas and a watchdog of government. The press is more 

likely to present unusual, exceptional, and negat1ve 

information to generate profits since this type of 

information is highly marketable. Private persons or 

conglomerates are the chief owners of the media. 

Governmental control of the press is limited. Media 

gatekeepers have the discretion to present any information 

they want as long as it is based on truth, without malice, 

and is not going to cause immediate and obvious danger to 

the society or the state. Accord1ng Schillinger's analysis 

of the motive, all media forms are viewed as products to be 

sold. Market orientation decides the content of the 

media.3s 



22 

The Media in Taiwan 

Government-Media Relationship 

In Taiwan, freedom of expression is guaranteed by the 

constitution; however, the authorities controlled the press 

tightly since the KMT government considered itself "at war" 

with Communist China. Since 1963, the KMT Central 

Committee's Departmept of Cultural Affairs (DCA) has held 

work conferences for KMT media workers to transmit party 

directives on the standards, format, and the content of the 

media. Board chairmen, publishers, editors, and general 

managers of major newspapers and electronic media are 

participants in these meetings. The purpose of these 

conferences is to: 1) bring the press in line with Three 

Principles of the People (the political ideology of the 

KMT); 2) mobilize the media to support the nat1on's 

development programs; 3) c'oordinate media's anti-communist 

coverage through joint efforts; and finally, 4) serve the 

interests of the nation.39 

The Publication Law empowered the Government 

Information Office (GIO), a branch of the Executive Yuan, to 

offer or cancel licenses, fine publishers, and ban 

publications that commit offenses "against public order." 

Between 1951 and 1987 no new newspapers were perm1tted.4o 

The GIO and Department of Cultural Affairs regularly calls 

editors to suggest how to handle a given topic; only if 

self-censorship fails does actual suppression take over.4l 



23 

Usually the press handled news the way government 

directed, but two situations would make the press defy 

official instructions: first, when freedom of the press was 

seriously infringed to the degree that the press could no 

longer endure; second, when newspapers'' commercial 

considerations were deemed greater than ,KMT party interests. 

The best example of the first situation occurred on 

November 5, 1945. The authorities launched a Cultural 

Decency Campaign and listed nine categories of news content 

which the press was not allowed ~o publish. Ten magazines 

were banned for violation of the regulation. The press 

regarded the regulation as a violation of the freedom of 

expression and protested the regulation regardl~ss of 

instructions from the g6vernment. Under the protest of the 

press, the regulation was called off five days after it was 

publicized.42 

The second situation took place after 1960 when the 

press became more commercial. When the Sino-British 

agreement on Hong Kong's future was signed in 1984, the fu~T 

instructed the press not to publish the agreement's text. 

The United DaJJly News, one of the two largest dailies, 

printed it, and the chief editor lost his job.43 In a 

similar situation when Ferdinand Marcos' political situat1on 

in 1986 deteriorated one week after the Philippine 

presidential election, the KMT Department of Cultural 

Affairs directed the China Times and the United DatlY News 

"to reduce the amount of space devoted to the story,'' but 



24 

the order was ignored.44 No harassment of journalists took 

place this time because it was a foreign issue and was not 

as sensitive as the case of Sino-British agreement on Hong 

Kong's future. 

Press Censorship 

Before 1988, martial law, the Publication Law, and 

other regulations justified press censorship on Taiwan for 

the government. Before the change in the laws and lifting 

of regulations, the authorities had great discretion in 

censoring publications they deemed as advocating 

independence for Taiwan, stirring up ill feelings between 

the government and the people, criticizing the president, or 

glorifying communism. Since the political reform in 1987, 

the press can criticize the government in by-lined stories 

in their own papers, cover anti-government demonstrations 

routinely, report detailed information from mainland China, 

and even debunk the KMT's versions of the past.45 Still, 

advocating Taiwan independence and advocating communism are 

forbidden. On December 2, 1991, a Taiwanese youth, Ahn 

Cheng-kuang, was sentenced to ten months in jail for posting 

news letters promoting Taiwan independence.46 

Harassment of Journalists. Government's harassment 

of journalists happened from time to time before the lifting 

of martial law. Bo Yang, a famous Taiwanese satirist, was 

imprisoned in 1976 for nine years for publishing a political 

cartoon mocking Chiang Kai-shek's leadership.47 



In 1976, the magazine Taiwan Political Review was 

suspended and the editor was sentenced to 10 years in jail 

for an article insulting Chiang Ching-kou, the late 

President of the Republic of China (Taiwan).48 

25 

The most important anti~government rally by the press 

was the Mei-Li-Tao (the Formosa) incident. In 1979, the KMT 

imposed fewer regulations on magazines. As a result, 

magazines opposed to KMT leadership appeared. The Formosa 

was the most radical one among them. In December of the 

same year, the Formosa held.a rally in Kaohsiung to call for 

more independence for the native Taiwanese. The rally 

turned into a riot against the KMT and the crowd was 

dispersed by the police. Many people were seriously wounded 

but no one died at that event. The next day, the KMT 

mobilized the press to condemn the "mobs" and "conspirators" 

in the event, and thereafter eight staff members of the 

magazine were arrested and tried in an open military court 

for sedition and sentenced to terms of from 12 years to 

life.49 

In 1985, Ya-ping Lee, the California publisher of the 

Chinese-language International Daily News, was arrested and 

"detained" in Taiwan for one month for allegedly publishing 

seditious articles supporting reunification talks with 

Communist China.so 

Harassment of Publications. From 1950 to 1981, 141 

books were censored under the Publication Law and 142 under 

martial law.sl 



26 

Since 1949 no newspapers have been suspended 

permanently, although one was suspended temporarily. On 

June 10, 1985, six out of eight news stories in the front 

page of the Ming Chung Daily contained news concerning 

mainland China. The newspaper was suspended for a week, its 

publisher was investigated, and the chief editor was forced 

to resign.52 In 1987, the Independent Evening Post sent two 

reporters, Li Yung-teh and Hsu Lu, on an assignment to 

mainland China in defiance of a 38-year ban on visits to the 

mainland. The government banned the paper's staff from 

foreign travel for two years.53 

More instances of censorship happened with magazines 

than newspapers. This was because the number of magazines 

was not as severely restricted as that of newspapers and the 

number of magazines is far greater than newspapers. The 

content of magazine articles has been less restricted by the 

authorities. Many political dissenters relied on expressing 

their political opinion through this medium. If their 

publications were censored, they could always apply for a 

new license by simply changing to another title. In 1985 

Hsu Jung-Shu, an opposition legislator, said the government 

confiscated, banned, and suspended 90% of all nonparty 

publications.54 A Taiwanese human rights group reported 

that there were about 20 instances of government press 

censorship each month in 1985.55 

Hung-mao Tien (1989) commented on the censorship in 

Taiwan during the 1980s: 



27 

Before the lifting of martial law, the censorship of 
opposition periodicals was frequent and controversial. 
Censorship meant the banning or confiscation of a 
single issue of a magazine or the suspension of 
publication, usually for one year .... Confiscations 
and bannings increased from 9 instances in 11980 to 295 
in 1986. Censorship had escalated since 1984, 
reflecting the growing challenges by editors and 
writers as well as the authorities' increasing 
vigilance. The number of magazine suspensions stood 
at about 7 per year except in 1984 and 1985, when 
suspensions leapt to 35 and 15 respectively. 
Censorship during 1980-1986 increased partly because 
there were more politi~al journals in those years.s6 

Commercial Television 

The first commercial television station, Taiwan 

Television Enterprise (TTV), was established in 1962; the 

second, China Television Company (CTV), in 1969; and the 

third, Chinese Television System (CTS), in 1972. The three-

station television system will be operating until cable 

television is allowed at the end of 1992. Government 

regulation of the electronic media, the Broadcasting Law, 

was not promulgated until 1976. When TTV first went on the 

air, it based its regulations on the 1976 TV code of the 

National Association of Broadcasters in the U.S.57 

The KMT imposes even greater restrictions on 

television programs than on newspaper content. The 

electronic media are considered by the authorities to be 

more powerful than the press since they can reach the 

illiterate and bring controversial issues to the ears and 

eyes of the audiences immediately and directly. It is 

demanded by the authorities that television producers make 

programs that can promote Chinese culture; air more Mandarin 



programs and reduce programs in the Taiwanese dialect to 

diminish the concept of Taiwan independence; and produce 

programs whose themes are in accordance with the national 

policies of anticommunism and the recovery of the 

mainland. 58 

28 

To control the television stations, the KMT members 

become great share holders in the companies. Since 1979, 

KMT has owned 60% of CTV stock. CTV operates as a KMT 

enterprise; posts on its board of directors are plums of 

political patronage dispensed by the KMT.59 In 1987, the 

Ministry of Defense and the Ministry of Education had 41% of 

CTS's stocks. The provincial government has a close 

connection with TTV. The chairmen of TTV board have always 

been prominent KMT officials of Taiwanese origin.6o 

Public Television 

Established in May 20, 1985 to celebrate President 

Chiang Chin-kou's inauguration, the Chinese Public 

Television (CPTV) was totally funded by the government. 

Half of its programs are for children and programs on 

controversial issues are intentionally avoided. It is going 

to have its own channel and production center after 1992 and 

will try to raise private donations to be more independent 

from the government.6l 

Radio 

Radio broadcasting on Taiwan started under Japanese 



29 

colonial rule.62 By 1986, there were 33 broadcast~ng 

networks and more than 171 stations owned either by the 

government or by private sector. The Government-funded 

Broadcasting Corporation of China is the most influential 

among them. All stations are supervised by the Ministry of 

Communication.63 

News Agencies 

In 1989, there were 157 news agencies in Taiwan and 

the government-funded Central News Agency (CNA) was the 

largest domestic news agency among them.64 CNA has 

contracts with major news agencies around the world. It 

also has daily broadcasts to the United States in both 

Chinese and English. A government-owned news agency, CNA 

sees itself "as a bridge between the government and 

People."6S 

Other smaller agencies have mainly domestic clients 

and specialize in certain areas such as military affairs, 

youth activities, economics, or overseas Chinese community 

services.66 Major foreign agencies in Taiwan are AP, UP!, 

AFT, AFP, Reuters, Pan Asia Newspapers Alliance, etc. 

Foreign Publications 

Among the major fore1gn publ~cations represented in 

Taiwan are: the Asian Wall Street Journat, the New York 

Times, Pacific Stars anq Stripes, T~me, Newsweek, ~~ N~w~ 

~World Report, Sankei Shimbun, Korea Times, the London 



30 

Daily Telegraph, and the Far Eastern Economic Rev1ew. 

The Department of Publications is responsible for 

regulating the import of foreign publications. Publicat1ons 

contrary to national ~olicies, local customs or judged 

obscene (such as Playboy) are not permitted to enter or 

circulate in the country.67 At one time a publication with 

a picture of any communist leader from the ma1nland or any 

unfavorable coverage to the authorities on Taiwan was 

prohibited from entering the country; however, censorship is 

easing.6B 

Press Organizations 

There are nine press councils in Taiwan. Their 

functions are to adjudicate complaints based on the press 

code of ethics and to do research in self-regulation. All 

the press councils operate weakly.69 

There are also associations for reporters and editors, 

domestic news agency workers, and mass commun1cat1on 

educators. 

Related Studies on the Press 

Few research articles concerning the Taiwanese press 

after the lifting of martial law and the press "ban" could 

be found. A content analysis of two major Taiwanese 

newspapers, the China Times and the Unit~g P~ily, was 

conducted in 1989 to examine changes in the percentages of 

pages allocated to ROP or classified advertising. The study 



31 

found the newspapers on Taiwan are giving their readers a 

great deal more news and information than before the lifting 

of the bans; however, the study also found readers spent 

more time with fewer, larger newspapers and have some 

resistance to newspaper changes.7o 

The connection between the types of government rule 

and the role of the press under such kinds of rule ~s 

discussed by scholars of mass communication theor~es and 

researchers who focus on the press in certain countries. 

In a content analysis, Tahir Javed Malik (1991) 

examined two Pakistani dailies to see how differently the 

press performed under Zia's military regime and Benazir 

Bhutto's democratic government. He found that the press was 

freer to criticize the government under democracy when 

compared to the military rule. More unfavorable news 

stories about the government were published without 

government interference under Bhutto's democratic 

government.71 

The present study has applied some of Mal~k's 

methodology to analyze the difference in newspaper content 

before and after the political reform. 

Carolyn Lin (1983) content-analyzed news stories in 

three newspapers--the New ¥ark Ti~~~ of the U.S., the 

Central Daily News of Taiwan, and the People's Daily of the 

People's Republic of China--to examine whether newspapers 

under the three press systems covered the Sino-U.S. 

Normalization in 1979 differently. She found that 



32 

performance of the three newspapers was cons1stent w1th 

their press systems. Most of the news stories in the New 

York Times concerning the event were neutral (77.9%); while 

the People's Daily had a great proportion of positive 

stories ( 69. 2%), and 59. 4% of the news in the Central_ Paili 

News was negative. Both Chinese newspapers reported at 

least a modest amount of neutral stories, 1ndicating that 

they did not completely neglect their obligation to inform 

readers.72 

James B. Lemert (1989) used a "before-after" research 

design to content-analyze the changes 1n newspaper 

editorials over time because editorials are the "heart and 

soul" of a newspaper and they serve as "sens1tive 

indicators" of its press stance.73 He found the change of 

newspaper ownership had influence on the content of its 

editorials. 



Endnotes 

1. Fred S. Siebert, Theodore Peterson, and W1lbur L. 
Schramm, Four Theories of the Press (Urbana, 1956), 
p. 11. 

2. Hung-mao Tien, The Great Transition--Politic~i and 
Social Change in the Republic of China (Stanford, 
1989), p. 195. 

3. Siebert, p. 40. 

4. Jae-hoon Shim, "Journalists of the World Un1te" far 
Eastern Economic Review, Nov. 3, 1988, p. 40 

33 

5. Carolyn Lin and Michael B. Salwen, "Three Press Systems 
View Sino-U.S. Normalization" Journalism Quarterl,_y, 
1986, p. 360-362. 

6. Kou-shian Chen, Ping Chu, The Forty Years~ P~ogress of 
TAiF~Jtese Press (Taipei, 1988), p. 41 

7. Tien, p. 198. 

8. Chen, p. 115. 

9. 1he Press Storm (Taipei, 1987), p. 125. 

10. g:p._i tor ~ Publisher, '!'he I.nt§tn~.:ti_on~l_ Yec;_:r_.Q_ook (New 
York, 1991), p. 65. 

11. Carl Goldstein, "Partial Freedom in Taiwan," Wo_rld 
Press Review, March 1986, p. 59. 

12. Chen, p. 72. 

14. Chen, p. 138. 

15. Ibid. 

16. Elisabeth Schillinger, A Dynamic Theory ~f World Pres~ 
Motivation: An Integrativ~ Model. A paper given at 
AEJMC International Div1sion, Wash1ngton, D. c. 
August, 1989r p. 2. 

17. Ibid. 

18. William A. Hachten, .T.ll._~ B_g_r._l_g N5}i_2 Pl:"isrn (Ames, 1987), 
p. 14-34. 



19. Ibid., p. 16. 

20. Ibid., p. 17. 

21. Ibid. 

22. Denis McQuail, Mass Communication ~~~ory: ~n 

Introduction (Beverly Hills, 1987), p. 117. 

23. Hachten, p. 21. 

24. Ibid., p. 19. 

25. McQuail, p. 117. 

26. Hachten, p. 23. 

27. Ibid., p. 25. 

28. McQuail, p. 119. 

29. Hachten, p. 27. 

30. Ibid., p. 30. 

31. Ibid. I p. 31. 

32. Ibid. 

33. McQuail, p. 121. 

34. Schillinger, p. 6. 

35. Ibid., p. 14 

36. Ibid., p. 15. 

37. Ibid., p. 17. 

38. Ibid. I p. 18. 

39. Tien, p. 205. 

40. Jonathon Green, The Encyclopedi~ of Censorsh~p (New 
York, 1990), p. 311. 

41. Ibid. 

42. Chen, p. 65-68. 

43. Carl Goldstein, "Partial Freedom in Taiwan," World 

Press R~vie~, March 1986, p. 58. 

44. Tien, p. 215. 

34 



35 

45. Margot Cohen, "Taiwan's Press Breaks Loose," C_ol UI11b1a 
Journalism Review, Sep. 1988, p. 16. 

46. Central Daily News--International Edit1on, Taipei, Dec. 
4, 1991, p. 7. 

47. Sylvain Pasquier, "Creative Progress in Ta1wan" N_orld 
Press Review, Oct. 1989, p. 86. 

48. Joann Lum, "Taiwan's Press Crackdown--The Long Arm of 
the Koumintang," The Nation, Oct. 5, 1985, p. 304. 

49. Elliott S. Parker, Worl4 ?res~ Encyclqp~g~~ (New York, 
1982)' p. 854. 

50. M. L. Stein, "Publisher Arrested in Taiwan" E:ditor & 
Publishe~, Oct. 5, p. 13. 

51. Tien, p. 208. 

52. The Press Storm, p. 93. 

53. World Press Review, Feb. 1988, p. 56. 
/ 

54. Joann Lum, p. 304. 

55. Ibid. 

56. Tien, p. 208. 

57. Jeffrey H. Mindich, "Search For Quality," Fr~.t;_ Chin_~ 
Review, Aug. 1990, p. 5. 

58. Tien, p. 211. 

59. Ibid. I p. 197. 

60. Ibid. 

61. Valerie C. Doran, "Time to Go Public," F:;;:~~ Chi_na 
Review, Aug. 1990, p. 36-41. 

62. Tien, p. 196. 

63. Worldmark Encyclopedia ot tk~ ~~tigps--~?~~ ~ Oceania 
(New York, 1988), p. 359. 

64. Statistical Yearbook at th~ Republiq of Ch1n~ (Taipei, 
1990), p. 336. 

65. Parker, p. 856. 

66. Ibid. 



67. Ibid. 

68. Ibid., p. 854. 

69. Ibid., p. 36. 

70. Yun-ju Lay and John C. Schweitzer, "Advert~sing in 
Taiwan Newspapers Since the Lifting of the Bans," 
Journalis~ Quarterly, Spring 1990, p. 201. 

36 

71. Tahir Javed Malik, ~ Comparative Content Analysis of 
Two Pakistani Dailies' Cov~rage,.of 197~ _ang ],._2_89. M.S. 
Thesis, Oklahoma State University, 1991. 

72. Carolyn Lin, Content Analys+s of Coveraa~ of s~no-U.S. 
N_grmal~zaj;_ion in Three N_ewg;__pa~.rs_;_ Tl1~ New Jo~k T:i._me~,­

The Central Daily News, and th~ ~~~e's Dai_ty. M.A. 
Thesis, Iowa State University, 1983. 

73. James B. Lemert, Criticizing _the Med:i._a: Empir~c_a,l 

Approaches (Newbury Park, 1989). p. 85-91. 



CHAPTER III 

METHODOLOGY 

The method used in this study is content analysis. 

According to Kerlinger's (1973) definition, content analysis 

is "a method of studying and analyzing communication in a 

systematic, objective, and quantitative manner for the 

purpose of measuring variables."l Content analysis is one 

of the dominant methodologies used in public communication, 

journalism, and mass media research.2 Researchers have been 

using content analysis to examine how political systems and 

media ownership relate to the content of newspapers under 

such political system or ownership (Lemert, 1989; Lin, 

1983). Content analysis has also been applied to study the 

change in newspaper content in a certain country as the 

political environment in that country changes (Kang, 1987; 

Malik, 1991). 

The researcher intended to content-analyze news 

stories and editorials in two Taiwanese newspapers to 

examine the changes, if any, over time and to compare the 

differences, if any, between the two newspapers. The 

Western press theories, theories used by European or 

American scholars to describe the world's press system, were 

also used to examine if these concepts can explain the 

37 



38 

changes of the Taiwanese press. 

Research questions 

The research questions in this study are: 

1. Are there any relationships between the direction 

(positive, neutral, negative) and content 

categories of news stories in the China Times and 

the Central Daily News concerning information about 

the government and the time periods of 1) before 

July 1987, 2) between August 1987 and December 

1987, and 3) after January 1988? 

2. Are there any relationships between the direction 

(liberal, neutral, conservative) and content 

category of editorials in the China Times and the 

Central Daily News and the time periods of 1) 

before July 1987, 2) between August 1987 and 

December 1987, and 3) after January 1988? 

3. In the Taiwanese press, are there any differences 

in newspaper content between a Party-owned 

conservative newspaper and a privately owned 

liberal newspaper before July 1987, between August 

1987 and December 1987, and after January 1988? 

Null hypotheses 

Null hypotheses in this study are: 

1. There are no relationships between the direction 

(positive, neutral, negative) and content 



39 

categories of news stories in the China Times and 

the Central Daily News concerning information about 

the government and the time periods of 1) before 

July 1987, 2) between August 1987 and December 

1987, and 3) after January 1988. 

2. There are no relationships between the direction 

(liberal, neutral, conservative) and content 

category of editorials in the China Times and the 

Central Daily News and the time periods of 1) 

before July 1987, 2) between August 1987 and 

December 1987, and 3) after January 1988. 

3. In the Taiwanese press, there are no differences in 

newspaper content between a Party-owned 

conservative newspaper and a privately owned 

liberal newspaper before July 1987, between August 

1987 and December 1987, and after January 1988. 

Operational Definitions 

Independent Variables 

Time Variable. Three periods of the Taiwanese press 

were studied: before the lifting of martial law (before July 

1987); after the lifting of martial law and before the 

lifting of the "ban" (between August 1987 and December 

1987); and after the lifting of the "ban'' (after January 

1988) . 

The researcher examined changes in newspaper content 

during the three periods. A small scale of change in 



40 

Taiwanese newspaper content after the lifting of martial law 

and much greater differences after the lifting of the "ban" 

were expected. 

Ownership variable. The ownership of a newspaper may 

have an effect on its content (Lemert, .1989}, thus an 

analysis of the difference in newspaper content between a 

Party press and a private press is needed to examine how 

differently they have reacted to the political reform in 

Taiwan. The ownership variable in this study is a privately 

owned newspaper, the China Times, and a Party-owned 

newspaper, the Central Daily News. 

Dependent Variable 

The dependent variable in this study is the direction 

of content in Taiwanese newspapers. 

News stories. The content of news stories can be 

categorized into "positive," "neutral," and "negative" to 

examine their changes, if any, over time. 

Editorials. The content of the newspaper editorials 

can be categorized into "liberal," "neutral," and 

"conservative." 

More details of the operational definition concerning 

the direction of newspaper content will be explained later 

in this chapter. 



41 

Definition of the Population of Interest 

All news stories concerning the information about the 

central government on Taiwan and all editorials published in 

1985, 1987, 1988, and 1990 in the China Times and the 

Central Daily News have been content-analyzed. 

Explanation of Sampling Plan 

News stories and editorials in the China Times and the 

Central Daily News published in 1985 (two years before the 

lifting of martial law), 1987 (the year martial law was 

lifted), 1988 (the year the press "ban" was lifted), and 

1990 (two years after the lifting of the press "ban") were 

collected for this study. 

News stories and editorials published during the years 

of the lifting of martial law and press "ban" (1987 and 

1988) need to be checked to evaluate the direct relationship 

between the change in political environment and the change, 

if any, in newspaper content. Since the progress of 

liberalization in a country can be gradual, news stories and 

editorials published in the third year before and after the 

lifting of martial law and the press "ban" (1985 and 1990) 

were also chosen to evaluate the differences in content 

between them. 

News Stories 

News stories published in the two Taiwanese newspapers 

in the four selected years were collected on a one-issue-



each-month basis. The researcher used a table of random 

digits to select the dates for the sample newspapers, the 

China Times and the Central Daily News, individually. 

Tables I, II and III list the dates of newspapers randomly 

selected from the China Times and the Central Daily News. 

TABLE I 

RANDOMLY SELECTED SAMPLE FOR NEWS STORIES 
IN THE CHINA TIMES 

1985 1987 1988 1990 

January 11 12 30 31 

February 28 24 29 15 

March 18 19 11 25 

April 28 03 20 30 

May 16 07 29 15 

June 13 27 10 01 

July 15 01 03 08 

August 12 28 20 25 

September 24 03 04 03 

October 18 11 19 28 

November 01 28 15 17 

December 24 07 24 13 

* The numbers in the matrix represent dates of the 
newspaper. 

42 



January 

February 

March 

April 

May 

June 

July 

August 

TABLE II 

RANDOMLY SELECTED SAMPLE FOR NEWS STORIES 
IN THE CENTRAL DAILY NEWS 

198S 1987 1988 1990 

21 19 12 11 

12 21 07 16 

OS 20 23 02 

01 13 08 09 

29 OS 23 19 

30 10 27 27 

1S 08 23 19 

12 28 12 31 

September 08 06 13 09 

October 01 28 09 30 

November OS 29 02 1S 

December 11 24 18 23 

43 

A total of 96 issues, 12 issues for each newspaper per 

year, were selected. After selecting the issues of the 

newspaper to study, the researcher selected all news stories 

containing information about the government from each issue 

and assigned consecutive numbers to each of the news stories 

in that issue. Four news stories about the government were 

then randomly selected according to the table of random 

digits. 



A total of 384 news stories, 192 for each newspaper, 

were examined in this study. 

Editorials 

44 

Editorials were selected according to the same sample 

plan for news stories on a one-issue-pe~-month basis. Since 

Taiwanese newspapers usually have only one editorial in each 

issue, normally speaking a total of 96 editorials in the 

four selected years, 12 for each newspaper per year, were 

expected; however, two factors changed the intended sample 

size. 

The first factor is that sometimes there can be two 

editorials in one issue which leads to an increase in sample 

size. The second factor is that because of the small sample 

size of the second period in the research design (from 

August 1987 to December 1988) the number of editorials 

sampled in this period was increased. Ten issues of 

newspapers during this period, five for each newspaper, were 

randomly selected and added to this period on a monthly 

basis according to the table of random digits. The ten 

added issues are: 



The China 

August 4, 

September 

TABLE III 

RANDOMLY SELECTED SAMPLE FOR EDITORIALS 
(SUPPLEMENT OF THE SECOND PERIOD) 

Times The Central Daily 

1987 August 16, 1987 

25, 1987 September 21, 1987 

October 11, 1987 October 23, 1987 

November 8, 1987 November 5, 1987 

December 14, 1987 December 18, 1987 

45 

News 

A total of 112 editorials were selected in this study. 

Unit of Analysis 

News Story 

A news story containing the information about the 

central government on Taiwan was considered as one item. To 

avoid repetition, a follow up news story on the same topic 

in the same issue was not selected. 

Malik's definition of a unit of analysis for a news 

story was: 

... a story about the government, defined as positive, 
negative, or neutral. A story is an article with a 
headline, a single piece of news, or a feature 
article. Headlines, subheadings and photographs or 
illustrations were considered parts of the stories.3 



46 

Opinion articles, independent cartoons and photographs 

were also regarded as news stories in Malik's study. 

Editorial 

An editorial is usually placed in the upper half of 

the second or the third page of .the newspaper and can be 

easily identified because it is specially labeled as such 

and is clearly separated from other news comments by 

straight lines. An editorial includes the headline, 

sometimes with subheading, and its content. An editorial 

will be coded as "liberal," "neutral," or "conservative" 

according to the direction of its headline and content. 

Identification of Categories of Content 

News Stories 

News stories about the government can be categorized 

into the following: politics, economy, development, 

education, military, human rights, the Taiwan-mainland 

relationship, and other. 

1) Politics. Stories concerning the administrative 

system (government agencies, government officials), the 

legislative system (legislative body, legislators, law 

making), judiciary system (courts, judges, District 

Attorneys), foreign affairs, and national security, are 

included in this category. 

2) Economy. Stories about finance (foreign exchange, 

stock market, banking, and customs, national budget or 



47 

deficit), economic performance (economical indicators such 

as GNP, living standard, market price), and trade relations 

or agreement with other countries. 

3) Development. Information about public construction 

(bridges, roads, public utility); medical care and public 

hygiene; development in industry, science, and technology; 

fishing and agricultural matters; social welfare; .and 

environment preservation. 

4) Education. Stories about school systems, pre­

school education, social education (such as cultural or 

moral activities), and non-traditional education (such as 

using public television programs to teach adult). 

5) Human rights. Individual's political, civil, and 

social rights guaranteed by the constitution, such as right 

of expression, right of equality, right to gather, right for 

a fair trial, and patent rights. 

6) Military. Information about military commanders, 

military or paramilitary organizations, the relationship 

between the military and the people, military exercise, arms 

sales, and developments in the military system. 

7) Taiwan-China relationship. Any discussion of the 

relationship between Taiwan and China. Stories such as the 

KMT policy on China (investment, laws, communication, and 

transportation); the military threat from China; and contact 

(or no contact) in international organizations or diplomatic 

settings. 

8) Other. Stories that cannot fit into the categories 



48 

mentioned above, such as the salary raise for government 

employees, or the argument over whether government agencies 

should take two days off in a week. 

Editorials 

The topics of editorials are categorized into: 

politics, development, economy, society and culture, and 

Taiwan-China relationship. 

1) Politics. Editorials about the administrative 

system, the legislative system, judiciary system, military 

system, foreign affairs, human rights, and KMT political 

ideology--Three Principles of the People. 

2) Development. Comments on public construction; 

medical care and public hygiene; development in industry, 

science, and technology; fishing and agricultural matters; 

and environmental preservation. 

3) Economy. Opinions on finance, economic performance 

and trade relations or agreement with other countries. 

4) Society and culture. Editorials concerning social 

welfare, social security, consumer protection, education, 

housing, life style, and moral issues. 

5) Taiwan-China relationship. Comments on communism 

or Communist China; the KMT policy on China; the military 

threat from China; and contact (or no contact) between the 

two sides at international organizations or diplomatic 

settings. 



Coding 

News stories and editorials were double-coded 

according to the topics they are covering (category of 

content) and the kinds of message they are carrying-­

positive, negative, and neutral for news stories; and 

liberal, conservative, and neutral for editorials. 

News stories 

49 

The measurement for the orientation of the content of 

news stories is based on a good news-bad news concept. 

After reading the content of each item, the coders 

categorize news stories into "positive" if they think it is 

a good news; "negative" if they think it is a bad news; and 

"neutral" if they do not think it is either. 

According to Malik, news stories which present 

favorable images of the government (pro-government) "through 

appreciation or admiration of the government's policies, 

actions, plans, orders, rules, laws or information on the 

outstanding performance of the government" are coded as 

positive.• Stories such as a growing economy, progress in 

diplomatic relationship or trade agreement with other 

countries (including China); government's construction on 

roads or public facilities; and improvements in social 

security, welfare, or human rights are coded as such. 

News stories that present unfavorable images of the 

government (anti-government) through "a disliking or 

criticism of the government's policies, actions, plans, 



50 

orders, rules, and laws" are coded as "negative."S Stories 

like the inefficiency or corruption of government agencies, 

worsening relationship with other countries (including 

China), bad economy, deterioration in social security and 

social welfare, lack of public construction, and violation 

of human rights are coded as "negative". 

News stories that don't fit into these categories will 

be coded as "neut~al." 

Editorials 

The orientation of the content of editorials can be 

categorized into "liberal," "neutral," and "conservative." 

To be liberal, according to Webster's dictionary, is 

to be in favor of "reform or progress, especially favoring 

political reforms tending toward democracy and personal 

freedom for the individual."6 Editorials fulfilling one of 

the following criteria were coded as "liberal": editorials 

that do not satisfy the status quo but ask for reform; that 

honor democracy; that check government and social power to 

protect people's interests; that state human rights and 

individual freedom; that protect the environment against 

pollution in a developing country; that offer different 

opinions from that of the authorities; that object to 

traditional values; and that are in favor of the marketplace 

of ideas. 

To be conservative, according to Webster's dictionary, 

is to resist change and to "tend to preserve old 



51 

institutions, methods, and customs adhering to what is old 

or established."' Editorials fulfilling one of the 

following criteria were coded as "conservative'': editorials 

that enhance and promote government policies; that emphasize 

ideologies consistent with the ruling party; that object to 

multiple concepts; that honor traditional social and moral 

values; that stress safety of the state over individual 

freedom; and that are in favor of the status quo and against 

change. 

Editorials that do not fit into the "liberal" or the 

"conservative" categories mentioned above were coded as 

"neutral." 

Interceder Reliability 

As Earl Babbie (1979) said, coding the latent content 

of the media is designed for "tapping the underlying meaning 

of communications, but its advantage comes at a cost of 

reliability,"& because the coding procedure is totally 

dependent on the coders' subjective judgments. A different 

result may emerge if the same study is done by other 

researchers using different personal evaluations. To 

minimize this potential threat, at least two coders were 

needed to improve the reliability of this study.9 

Two graduate students in the mass communications 

program at Oklahoma State University with fluent command of 

Chinese coded the sample separately. An interceder 

reliability test was conducted before the coders began the 



52 

coding. After being instructed to code each item, coders 

categorized 24 news stories and 12 editorials randomly 

selected from the sample. The result of the test was 

examined to see whether the two coders coded each item 

consistently. When the researcher was satisfied with the 

results of the test, the randomly selected newspapers were 

randomly and evenly distributed to the two coders to proceed 

with the coding. For the 24 news stories and 12 editorials 

selected in the interceder reliability test, if there were 

any disagreement in coding--whether in the category of 

content or in the direction of the news story or editorial-­

between the two coders, the coding of such item was 

arbitrated by a third person, a graduate student also fluent 

in Chinese, who had also been instructed in the coding 

procedure. 

Statistical Analysis 

The statistical analysis used in this study is Chi 

square analysis. It is a frequently used test of 

significance in social science.1o The researcher first 

coded each item in the sample into nominal data (such as 

coding one story as "political" news with a "positive" 

image; or an editorial with "economic" aspect and "liberal" 

opinion). The researcher then calculated the frequency 

counts for each variable. The observed frequencies were 

compared with the expected frequencies to examine whether 

there was a significant relationship (or difference) between 



53 

the two variables. If the researcher found there was a 

genuine relationship (or difference) between the two 

variables and the researcher was sure that the relationship 

(or difference) has not occurred by chance, then the null 

hypothesis was rejected. If the researcher found that there 

was no relationship (or difference) between the two 

variables or the relationship {or difference) had occurred 

by chance, then the null hypothesis was supported. In this 

study a minimum of a 95% level of confidence (the researcher 

was 95% sure the relationship or difference was not due to 

chance) was used to test the null hypothesis.ll 

Assumed Limitations 

The study is limited by the nature of the method used­

-content analysis. It is limited by the number and types of 

newspapers chosen, the sample selected, the sample size 

decided, the categories of content defined, and the 

orientation of content designed. The research is also 

limited to the newspapers of one country (Taiwan) at a 

certain period of time (from 1985 to 1990). 



Endnotes 

1. Roger D. Wimmer, Joseph R. Dominick Mass Media 
Research 
--An Introduction (Belmont, 1987), p. 166. 

54 

2. Carl H. Boten, Lawrence R. Frey, Paul G. Friedman, Gary 
L. Kreps Investigating Communication--An Introduction 
to Research Methods (Englewood Cliffs, 1991), p. 213. 

3. Tahir Javed Malik ~ Comparative Content Analysis of 
Two Pakistani Dallies' Coverage of 1978 and 1989 
(Stillwater, 1991), p. 51. 

4. Ibid., p.SS. 

5. Ibid. 

6. Webster's New Twentieth Century Dictionary of the 
English language Unabridged (New York, 1983), p. 1042. 

7. Ibid., p. 389. 

8. Earl Babbie The Practice of Social Research (Belmont, 
1986), p. 272. 

9. Ibid. p. 273. 

10. Ibid., p. 422 

11. James L. Bruning, B. L. Kintz Computational Handbook 
of Statistics (Glenview, 1987), p. 298. 



CHAPTER IV 

ANALYSIS OF DATA 

Intercoder Reliability 

In this study, two coders categorized the topics and 

directions of news stories and editorials based on their 

individual judgment. To measure the intercoder reliability 

of deciding into which category the studied items should be 

placed, a widely used formula, the ratio of coding 

agreements to the total number of coding decisions,l was 

adopted. Coders coded a small portion of the sample (about 

10.7% of editorials and 6.3% of news stories) and then used 

the formula to test the intercoder reliability. 

The result should meet a minimum of 80% reliability 

level to be considered "relatively free of individual bias 

and therefore reliable."2 Findings in Table IV showed that 

the average intercoder reliability coefficients were: 

news direction 0.83; news category 0.88; editorial direction 

0.83; and editorial category 0.92. All the values were 

higher than the minimum 0.80 reliability level and thus were 

acceptable. 

55 



News Stories: 

Direction 

Category 

Editorials: 

Direction 

Category 

TABLE IV 

INTERCODER RELIABILITY 

Coder 1 vs. Coder 2 

Findings 

0.83 

0.88 

0.83 

0.92 

For news stories, a total of 384 units was selected. 

56 

Each of the two newspapers had 72 news stories in the first 

period (from January 1985 to July 1987), 24 in the second 

(from August 1987 to December 1987), and 96 in the third 

(from January 1988 to December 1990). For editorials, a 

total of 112 items were recorded. The China Times had 19 

editorials in the first period, 11 in the second, and 28 in 

the third; the Central Daily News had 19 in the first, 10 in 

the second, and 25 in the third. 

In this study a minimum of 95% level of confidence 

with a two-tail test was used to test all hypotheses. 

Question 1. Are there any relationships between the 

direction (positive, neutral, negative) and content category 



of news stories in China Times and Central Daily News 

concerning information about the government and the time 

periods of 1) before July 1987, 2) between August 1987 and 

December 1987 and 3) after January 1988? 

Null Hypothesis ~- There is no relationship between the 

direction of news stories in China Times and Central Daily 

News concerning information about the government and time 

periods of 1) before July 1987, 2) between August 1987 and 

December 1987, and 3) after January 1988. 

TABLE V 

DIRECTION OF GOVERNMENT NEWS STORIES CONSIDERING 
THE CHINA TIMES AND THE CENTRAL DAILY NEWS 

TOGETHER FOR THE THREE PERIODS 

Direction Period I* Period II Period III 

Positive 31.25% 25.00% 24.48% 

Neutral 57.64 70.83 55.73 

Negative 11.11 4.17 19.79 * 
Total 100% 100% 100% 

57 

* Periods I, II, and III represent the time from January 
1985 to July 1987, from August 1987 to December 1987, and 
from January 1988 to December 1990, respectively. 

Complex Chi Square statistic = 11.335 
Table Chi square (p < 0.025, df = 4) = 11.10. Reject null 
hypothesis. 
Contingency Coefficient = .1693. Coefficient of 
Determination = .029 
* indicates statistically significant relationships when 

comparing data horizontally in the table. 



58 

A significant relationship was found between the 

direction of news stories concerning information about the 

government in the combination of the two newspapers and the 

three time periods. A simple Chi Square test was conducted 

to find where the relationships are. 

The researcher is 97.5% sure that the relationships 

are real and not due to chance. The relationships seem to 

indicate that the proportion of negative news concerning the 

government decreased in the second period but increased 

in the third period. The two newspapers printed more 

negative news in the third period than in the first two 

periods. However, the relationship between time period and 

proportion of negative news is weak. Only three percent of 

the variation in proportion of negative news can be 

explained by time differences. 

Null Hypothesis ~. There is no relationship between the 

content category of news stories in China Times and Central 

Daily News concerning information about the government and 

time periods of 1) before July 1987, 2) between August 1987 

and December 1987, and 3) after January 1988. 



TABLE VI 

CONTENT CATEGORY OF GOVERNMENT NEWS STORIES CONSIDERING 
THE CHINA TIMES AND THE CENTRAL DAILY NEWS 

TOGETHER FOR THE THREE PERIODS 

59 

Content Categories Period I Period II Period III 

Politics 35.42% 35.42% 65.10% * 

Economy 31.25 25.00 13.02 * 

Development 22.92 18.75 5.73 * 

Education 4.17 .00 2.60 

Human Rights 2.08 2.08 2. 60 

Military 1. 39 4.17 2.60 

Taiwan-China 2"-. 08 12.50 7.81 * 
Relationship 

Other .69 2.08 .54 

Total 100% 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 61.218. 
Table Chi square (p < 0.001, df = 14) = 34.50. Reject null 
hypothesis. 
Contingency Coefficient = .3111. Coefficient of 
Determination = .010 
* indicates statistically significant relationships when 

comparing the data in the table horizontally. 

When the two newspapers were viewed together, a 

significant relationship was found between the content 

category of news stories concerning information about the 

government and the three time periods. A simple Chi Square 

test was conducted to find where the relationships are. 

The researcher is 99.9% sure that the relationships 



60 

are real and not due to chance. Analysis showed that the 

proportion of political news increased in the third period 

over the first two periods. The proportions of both 

developmental news and economic news decreased from the 

first to the second and to the third period. The proportion 

of coverage on the Taiwan-China relationships increased from 

the first to the second period. 

Due to the frequency count in certain categories, 

however, the results of the significance tests are suspect. 

Question 2. Are there any relationships between the 

direction (liberal, neutral, negative) and content category 

of editorials in the China Times and the Central Daily News 

and time periods of 1) before July 1987, 2) between August 

1987 and December 1987, 3) after January 1988? 

Null Hypothesis ~. There is no relationship between the 

direction of editorials in the China Times and the Central 

Daily News and time periods of 1) before July 1987, 2) 

between August 1987 and December 1987, and 3) after January 

1988. 



TABLE VII 

DIRECTION OF EDITORIALS CONSIDERING THE CHINA TIMES AND 
THE CENTRAL DAILY NEWS TOGETHER FOR THE THREE PERIODS 

Direction Period I Period II Period III 

Liberal 36.84% 42.86% 69.81% * 
Neutral 26.32 23.81 7.55 * 
Conservative 36.84 33.33 22.64 

Total 100% 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 12 
Table Chi square (p < 0.025, df = 4) = 11.10. Reject null 
hypothesis. 
Contingency Coefficient = .3111. Coefficient of 
Determination = .10 
* indicates statistically significant relationships when 

comparing the data in the table horizontally. 

When the two newspaper were viewed together, a 

61 

significant relationship was found between the direction of 

editorials and the three time periods. A simple Chi Square 
' 

test was conducted to find where the relationships are. 

The researcher is 97.5% sure that the relationships 

are real and not due to chance. The relationships seem to 

indicate that when the editorials from the two papers are 

combined, the proportion of liberal editorials increased 

from the first period to the second and to the third. The 

relationship also indicates that the proportion of neutral 

editorials decreased from the second to the third period. 

More liberal editorials were printed in the second and third 



62 

periods and fewer neutral editorials were printed in the 

third period. 

Null Hypothesis ~. There is no relationship between the 

content category of editorials in the China Times and the 

Central Daily News and the time periods of 1) before July 

1987, 2) between August 1987 and December 1987, and 3) after 

January 1988. 

TABLE VIII 

CONTENT CATEGORY OF EDITORIALS CONSIDERING THE 
CHINA TIMES AND THE CENTRAL DAILY NEWS 

TOGETHER FOR THE THREE PERIDS 

Content Categories 

Politics 

Economy 

Development 

Society and 
Culture 

Taiwan-China 
Relationship 

Total 

Period I Period II 

36.84% 61.90% 

21.05 4. 76 

10.53 14.29 

26.$2 14.29 

5.26 4.76 

100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 13.624. 

Period III 

49.06% 

15.09 

3.77 

13.21 

18.87 

100% 

Table Chi square (p < 0.05, df = 8) = 15.50. Fail to reject 
null hypothesis. 



63 

When the two newspapers were viewed together, no 

significant relationship was found in the proportion of 

category of the editorials among the three periods. The 

observed relationship is only due to chance and, therefore, 

not a genuine relationship. 

Due to the frequency count in certain cells, the 

results of significance tests are suspect. 

Question 3. In the Taiwanese press, are there any 

differences in content in terms of the direction and content 

categories of government-related news stories and the 

direction and content categories of editorials between a 

privately owned liberal newspaper (China Times) and a Party­

owned conservative newspaper (Central Daily News) in each of 

the three periods? 

Null Hypothesis 1. There is no difference in the direction 

of news stories concerning information about the government 

between the China Times and the Central Daily News in the 

first period. 



64 

TABLE IX 

DIRECTION OF NEWS STORIES BY THE CHINA TIMES AND THE CENTRAL 
DAILY NEWS FROM JANUARY 1985 TO JULY 1987 (PERIOD I) 

Direction China Times Central Daily News 

Positive 20.83% 43.05% * 
Neutral 59.73 54.17 

Negative 19.44 2.78 * 
Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 14.760 
Table Chi square (p < 0.001, df = 2) = 13.80. Reject null 
hypothesis. 
Contingency Coefficient = .305. Coefficient of 
Determination = .093 
* indicates statistically significant differences when 

comparing data in the table horizontally. 

A significant difference was found in the direction 

of news stories between the China Times and the Central 

Daily News in the first period. A simple Chi Square test 

was conducted to find where the difference is. 

The researcher is 99.9% sure this is a real difference 

and not due to chance. The difference seems to indicate 

that the China Times had greater proportion of negative news 

and smaller proportion of positive news about the government 

than the Central Daily News did. 

Null Hypothesis 1. There is no difference in the direction 

of news stories concerning information about the government 

between the China Times and the Central Daily News in the 

second period. 



65 

TABLE X 

DIRECTION OF NEWS STORIES BY THE CHINA TIMES AND THE CENTRAL 
DAILY NEWS FROM AUGUST 1987 TO DECEMBER 1987 (PERIOD II) 

Direction China Times Central Daily News 

Positive 29.17% 16.67% 

Neutral 70.83 75.00 

Negative .00 8.33 

Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic= 2.847. 
Table Chi square (p < 0.05, df = 2) = 6. Fail to reject 
null hypothesis. 

No significant difference was found in the direction 

of news stories between the China Times and the Central 

Daily News in the second period. However, the results of 

significance tests are suspect due to the low percentages in 

certain cells. 

Null Hypothesis J. There is no difference in the direction 

of news stories concerning information about the government 

between the China Times and the Central Daily News in the 

third period. 



66 

TABLE XI 

DIRECTION OF NEWS STORIES BY THE CHINA TIMES AND THE CENTRAL 
DAILY NEWS FROM JANUARY 1988 TO DECEMBER 1990 (PERIOD III) 

Direction 

Positive 

Neutral 

Negative 

Total 

China Times 

18.75% 

55.21 

26.04 

100% 

Complex Chi Square statistic = 6.373. 

Central Daily News 

30.21% 

56.25 

13.54 * 
100% 

Table Chi square (p < 0.05, df = 2) = 6. Reject null 
hypothesis. 
Contingency Coefficient = .179. Coefficient of 
Determination = .032 
* indicates statistically significant differences when 

comparing data in the table horizontally. 

A significant difference was found in the direction 

of news stories between the China Times and the Central 

Daily News in the third period. A simple Chi Square test 

was conducted to find where the difference is. 

The researcher is 95% sure this is a real difference 

and not due to chance. The difference seems to indicate 

that the China Times had greater proportion of negative news 

about the government than the Central Daily News did. 

Null Hypothesis i· There is no difference in the category 

of news stories concerning information about the government 

between the China Times and the Central Daily News in the 

first period. 



67 

TABLE XII 

CONTENT CATEGORY OF NEWS STORIES BY THE CHINA TIMES AND THE 
CENTRAL DAILY NEWS FROM JANUARY 1985 TO JULY 1987 (PERIOD I) 

Content Category China Times Central Daily News 

Politics 43.06% 29.17% 

Economy 23.62 34.71 

Development 23.61 23.61 

Education 4.17 4.17 

Human Rights 2.78 1.39 

Military .00 4.17 

Taiwan-China 2.78 1.39 
Relationship 

Other .00 1.39 

Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 8.114. 
Table Chi square (p < 0.05, df = 7) = 14.10. Fail to reject 
null hypothesis. 

No significant difference was found in the category 

of news stories between the China Times and the Central 

Daily News in the first period. Due to the frequency count 

in certain cells the results of the significance tests are 

suspect. 

Null Hypothesis ~- There is no difference in the category 

of government-related news stories between the China Times 

and the Central Daily News in the second period. 



TABLE XIII 

CONTENT CATEGORY OF NEWS STORIES BY THE CHINA TIMES 
AND THE CENTRAL DAILY NEWS FROM AUGUST 1987 

TO DECEMBER 1987 (PERIOD II) 

Content Category China Times Central Daily News 

Politics 45.83% 20.83% 

Economy 16.67 45.83 

Development 12.50 20.83 

Education .00 .00 

Human Rights .00 4.17 

Military 4.17 .00 

Taiwan-China 20.83 4.17 
Relationship 

Other .00 4.17 

Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 11.683. 

68 

Table Chi square (p < 0.05, df = 7) = 14.10. Fail to reject 
null hypothesis. 

No significant difference was found in the category 

of news stories between the China Times and the Central 

Daily News in the second period. Due to the frequency count 

in certain cells the results of the significance tests are 

suspect. 

Null Hypothesis Q. There is no difference in the category 

of government-related news stories between the China Times 

and the Central Daily News in the third period. 



TABLE XIV 

CONTENT CATEGORY OF NEWS STORIES BY THE CHINA TIMES 
AND THE CENTRAL DAILY NEWS FROM JANUARY 1988 

TO DECEMBER 1990 {PERIOD III) 

Content Category China Times Central Daily News 

Politics 70.83% 59.38% 

Economy 8.33 17.71 

Development 3.13 8.33 

Education 4.17 1.04 

Human Rights 2.08 3.13 

Military 3.13 2.08 

Taiwan-China 7.29 8.33 
Relationship 

Other 1.04 .00 

Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 9.747. 

69 

Table Chi square (p < 0.05, df = 7) = 14.10. Fail to reject 
null hypothesis. 

No significant difference was found in the category 

of news stories between the China Times and the Central 

Daily News in the third period. Due to the frequency count 

in certain cells the results of the tests are suspect. 

Null Hypothesis 1. There is no difference in the direction 

of editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the first period. 



70 

TABLE XV 

DIRECTION OF EDITORIALS BY THE CHINA TIMES AND THE CENTRAL 
DAILY NEWS FROM JANUARY 1985 TO JULY 1987 (PERIOD I) 

Direction China Times Central Daily News 

Liberal 52.63% 21.05% * 

Neutral 31.58 21.05 

Conservative 15.79 57.90 * 
Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic= 7.543. 
Table Chi square (p < 0.025, df = 2) = 7.40. Reject null 
hypothesis. 
Contingency Coefficient = .407. Coefficient of 
Determination = .166 
* indicates statistically significant differences when 

comparing data in the table horizontally. 

A significant difference was found in the direction 

of editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the first period. A simple Chi Square test was 

conducted to find where the difference is. 

The researcher is 97.5% sure this is a real difference 

and not due to chance. The difference seems to indicate 

that the China Times had greater proportion of liberal 

editorials and smaller proportion of conservative editorials 

than the Central Daily News did. 

Null Hypothesis ~. There is no difference in the direction 

of editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the second period. 



TABLE XVI 

DIRECTION OF EDITORIALS BY THE CHINA TIMES AND THE CENTRAL 
DAILY NEWS FROM AUGUST 1987 TO DECEMBER 1987 (PERIOD II) 

Direction China Times Central Daily News 

Liberal 54.55% 30.00% 

Neutral 18.18 30.00 

Conservative 27.27 40.00 

Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 1.298. 
Table Chi square (p < 0.05, df = 2) = 6. Fail to reject 
null hypothesis. 

No difference was found in the direction of 

editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the second period. However, the results of the 

71 

significance tests are suspect due to the frequency count in 

certain cells. 

Null Hypothesis ~- There is no difference in the direction 

of editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the third period. 



TABLE XVII 

DIRECTION OF EDITORIALS BY THE CHINA TIMES AND THE CENTRAL 
DAIL~ NEWS FROM JANUARY 1988 TO DECEMBER 1990 (PERIOD III) 

Direction China Times Central Daily News 

Liberal 75.00% 64.00% 

Neutral 10.71 4.00 

Conservative 14.29 32.00 

Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 2.848. 
Table Chi square (p < 0.05, df = 2) = 6. Fail to reject 
null hypothesis. 

No difference was found in the direction of 

editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the third period. However, the results of the 

72 

significance tests are suspect due to the frequency count in 

certain cells. 

Null Hypothesis 10. There is no difference in the category 

of editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the first period. 



73 

TABLE XVIII 

CONTENT CATEGORY OF EDITORIALS BY THE CHINA TIMES AND THE 
CENTRAL DAILY NEWS FROM JANUARY 1985 TO JULY 1987 (PERIOD I) 

Content Category China Times Central Daily News 

Politics 36.84% 36.84% 

Economy 26.32 15.79 

Development 5.26 15.79 

Society and 31.58 21.05 
Culture 

Taiwan-China .00 10.53 
Relationship 

Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 3.90. 
Table Chi square (p < 0.05, df = 4) = 9.5 Fail to reject 
null hypothesis. 

No significant difference was found in the category 

of editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the first period. Due to the frequency count in 

certain cells the results of the significance tests are 

suspect. 

Null Hypothesis 11. There is no difference in the category 

of editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the second period. 



TABLE XIX 

CONTENT CATEGORY OF EDITORIALS BY THE CHINA TIMES 
AND THE CENTRAL DAILY NEWS FROM AUGUST 1987 

TO DECEMBER 1987 (PERIOD II) 

Content Category China Times Central Daily News 

Politics 54.55% 70.00% 

Economy .00 10.00 

Development 18.18 10.00 

Society and 27.27 .00 
Culture 

Taiwan-China .00 10.00 
Relationship 

Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 5.375. 
Table Chi square (p < 0.05, df = 4) = 9.5 Fail to reject 
null hypothesis. 

No significant difference was found in the category 

74 

of editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the second period. Due to the frequency count in 

certain cells the results of the significance tests are 

suspect. 

Null Hypothesis 12. There is no difference in the category 

of editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the third period. 



TABLE XX 

CONTENT CATEGORY OF EDITORIALS BY THE CHINA TIMES 
AND THE CENTRAL DAILY NEWS FROM JANUARY 1988 

TO DECEMBER 1990 (PERIOD III) 

Content Category China Times Central Daily News 

Politics 46.43% 52.00% 

Economy 14.29 16.00 

Development 7.14 .00 

Society and 3.57 24.00 
Culture 

Taiwan-China 28.57 8.00 
Relationship 

Total 100% 100% 

Complex Chi Square statistic = 9.031 
Table Chi square (p < 0.05, df = 4) = 9.5 Fail to reject 
null hypothesis. 

No significant difference was found in the category 

75 

of editorials between the China Times and the Central Daily 

News in the third period. Due to the frequency count in 

certain cells the results of the significance tests are 

suspect. 

Summary of the Findings 

News Stories 

Significant relationships were found between the 

direction and content category of news stories in the China 



76 

Times and the Central Daily News and the three time periods. 

When viewed together, the two newspapers had a greater 

proportion of negative news stories concerning information 

about the government in the third period than in the first 

two periods. The two newspapers have been apt to print more 

negative news about the government after the lifting of 

martial law and the press "ban" since 1988. 

The combination of the two newspapers also showed 

relationships between content category of news stories and 

the three time periods. More political news as well as news 

about the Taiwan-China relationship was covered after the 

lifting of martial law and the press "ban"; on the contrary, 

less space was devoted to economic and developmental news 

after these political reforms. 

Editorials 

Significant relationships were found between the 

direction of editorials in China Times and Central Daily 

News and the three time periods but no relationships were 

found between the content category of editorials and the 

time periods. 

When viewed together, the two newspapers had an 

increase in liberal editorials from the first period to the 

second period and to the third period. Both newspapers seem 

to have become more liberal after the lifting of martial law 

and the press "ban." 



Comparison of the China Times and the Central 

Daily News During the Three periods 

77 

News Stories. There was a difference in the direction 

of news stories between the two newspapers. The China Times 

tended to criticize the government more than did the Central 

Daily News both before the lifting of martial law and after 

the lifting of the press "ban." 

During the three periods, there were no differences in 

the content category of news stories between the two 

newspapers. 

Editorials. There is a difference in the direction of 

editorials among the three periods. Before the lifting of 

martial law, the China Times was more liberal than the 

Central Daily News; however, no differences in the direction 

of editorials between the two newspapers were found in the 

second and the third periods. This implies the Central 

Daily News has become as liberal as the khin~ Times in 

expressing its opinion in editorials since the lifting of 

martial law and the press "ban." 

No differences in the content category of editorials 

between the two newspapers were found throughout the three 

periods. 

All the strength of relationships found in this study 

were considered slight. Some of the results of the 

significance tests were suspect due to the frequency count 

in some cells. 



78 

Endnotes 

1. Ole R. Holsti Content Analysis for the Social Sciences 
and Humanities (Reading, 1989), p. 140. 

2. Carl H. Boten, Lawrence R. Frey, Paul G. Friedman, Gary 
L. Kreps Investigating Communication--An Introduction 
to Research Methods (Englewood Cliffs, 1991), p. 121. 



CHAPTER V 

SUMMARY, RECOMMENDATIONS, AND CONCLUSIONS 

Summary 

This study examined the performance of the Taiwanese 

press (represented by the China Times and the Central Daily 

News) during three periods: before the lifting of martial 

law; after the lifting of martial law and before the lifting 

of the press "ban''; and after the lifting of the press 

"ban.'' The purpose of the investigation was to explore the 

relationship between the change in political environment on 

Taiwan and the changes, if any, in the content of the 

Taiwanese press. 

The study also discussed the relationship between the 

ownership of newspapers and their content. The researcher 

compared the difference in content between a privately owned 

newspaper, the China Times, and a Party-owned newspaper, the 

Central Daily News, in each of the three periods to examine 

how differently the two newspapers have responded to the 

country's political reforms. 

Finally, the study evaluated whether Western theories 

of the press can explain sufficiently the changes in the 

content of Taiwanese newspapers, if any, after the change in 

79 



80 

Taiwan's political environment. 

The researcher content-analyzed news stories and 

editorials of the China Times and the Central Daily News in 

1985, 1987, 1988, and 1990 using one randomly selected issue 

per month to find the differences in the direction and 

content category of news stories and editorials during the 

three periods studied. 

Four research questions were addressed in this study. 

The following presents a brief summary of the questions, 

null hypotheses and the study's major findings: 

Question 1: Are there any relationships between the 

direction (positive, neutral, negative) and content category 

of news stories in China Times and Central Daily News 

concerning information about the government and the time 

periods of 1) before July 1987, 2) between August 1987 and 

December 1987, and 3) after January 1988? 

Null hypothesis: There are no relationships between 

the direction (positive, neutral, negative) and content 

category of news stories in China Times and Central Daily 

News concerning information about the government and the 

time periods of 1) before July 1987, 2) between August 1987 

and December 1987, and 3) after January 1988. 

Analysis of the direction and content category of the 

news stories indicate a significant relationship between the 

direction of news stories and the three time periods. The 

proportion of news stories critical of the Taiwanese 

government increased significantly in the third period. 



This means that the Taiwanese press published more news 

stories unfavorable to the image of the government and has 

therefore become more critical of the government after the 

lifting of martial law and the press "ban." 

81 

A significant relationship was also found between the 

content category of news stories in China Times and Central 

Daily News and the three periods. A greater proportion of 

political news was printed in the third period than in the 

first two. The proportion of economic news as well as 

developmental news decreased from the first period to the 

second and to the third; while the proportion of news 

concerning the relationship between Taiwan and China 

increased from the first period to the second. This means 

that the Taiwanese press covered less news about the economy 

as well as nation building and concentrated more on 

political issues. Forbidden topics during the martial law 

era such as the Taiwan-China relationship were allowed to 

appear following the shift in the country's political 

climate. 

Research findings suggest that the Taiwanese press was 

freer to criticize the government and deal with sensitive 

news both of which were restricted until after the lifting 

of martial law and the press "ban." 

Question 2: Are there any relationships between the 

direction (liberal, neutral, negative) and content category 

of editorials in China Times and Central Daily News and the 

time periods of 1) before July 1987, 2) between August 1987 



82 

and December 1987, and 3) after January 1988? 

Null hypothesis: There are no relationships between 

the direction (liberal, neutral, negative) and content 

category of editorials in China Times and Central Daily News 

and the time periods of 1) before July 1987, 2) between 

August 1987 and December 1987, and 3) after January 1988. 

Through analyzing the direction and content category 

of editorials, the researcher found a significant 

relationship in the direction of editorials. The proportion 

of liberal vis-a-vis neutral and conservative editorials 

increased from the first to the second and third periods 

while the proportion of neutral editorials decreased from 

the second to the third period. 

There was no change in the topics of editorials during 

the three periods. 

The implication is that the Taiwanese press has been 

more likely to challenge the status quo and the authorities 

after the lifting of martial law and the press "ban." 

Question 3: In the Taiwanese press, are there any 

differences in newspaper content between a Party-owned 

conservative newspaper and a privately owned liberal 

newspaper before July 1987, between August 1987 and December 

1987, and after January 1988? 

Null hypothesis: In the Taiwanese press, there are no 

differences in newspaper content between a Party-owned 

conservative newspaper and a privately owned liberal 

newspaper before July 1987, between August 1987 and December 



83 

1987, and after January 1988. 

Data show a difference in the direction of news 

stories between the two newspapers. The China Times had a 

greater proportion of negative news than the Central Daily 

News in the first and third periods. This means that the 

China Times tended to criticize the government more or 

presented a rather unfavorable image of the government than 

did the Central Daily News. 

No difference in the content category of news stories 

and editorials were found during the three periods. 

A difference was, however, found in the direction of 

editorials between the two newspapers in the first period. 

The China Times had a greater proportion of liberal 

editorials and a smaller proportion of conservative 

editorials than the Central Daily News in the first period 

but the difference did not exist in the second and the third 

period. This means that the China Times was more liberal 

than the Central Daily News before the lifting of martial 

law; but the two newspapers did not vary in terms of the 

direction of their editorial content thereafter. 

The final question the study tried to answer is: Can 

Western press theories explain the changes in the content of 

Taiwanese newspapers, if any, after the change in Taiwan's 

political environment? 

The researcher had discussed in Chapter II that 

according to the classical Four Theories of the Press (1956) 

and Hachten's five concepts of the world press (1987) the 



84 

Taiwanese press was Authoritarian before the lifting of 

martial law and the press "ban." After these laws were 

lifted, the press in Taiwan represented a combination of 

Libertarian and Social Responsibility. Schillinger's 

Integrative, Dynamic Theory of Press Motivation (1989} 

further explains that before the lifting of martial law and 

the press "ban," the Taiwanese press was mainly survival-

motivated and ideology-motivated. After the political 

reform in 1987, however, it has been mainly market-motivated 

and somewhat survival-motivated. Figure 1 presented the 

motivations of the Taiwanese press both before and after the 

political reform~: 

Taiwan 
(1988-1990) 

Taiwan 
(1952-1987) 

Market ~------------~Ideology 

Figure 1. Motivations of the Taiwanese Press Both Before 
and After the Political Reform in 1987 and 1988 



85 

The results of the study suggest that the Western 

theories of the press (Authoritarian, Libertarian, Social 

Responsibility, and Schillinger's Dynamic theory) apply well 

to the performance of the Taiwanese press. 

The Libertarian theory holds that a government should 

protect freedom of speech and should not interfere in the 

process of collecting and disseminating news. Hachten 

defined freedom of the press as "the right of the press to 

report, comment on, and criticize its own government without 

retaliation or threat of retaliation from that government. 

This has been called the 'right talk politics. '"1 

Study findings indicate that the Taiwanese press not 

only covered more political news after the lifting of 

martial law and the press "ban'' {35.42% of total news in the 

first two periods, 65.10% in the third period), it also 

tended to portray a more negative image of the government 

(11.11% negative news in the first period, 4.17% in the 

second, and 19.79% in the third). These results support 

Hachten's concept as well as the Western theories of the 

press. 

Another finding which seems to support the Western 

theories is the difference in the direction of editorials 

during the three periods. The proportion of liberal 

editorials in the Taiwanese press during the first, second, 

and third periods are 36.84%, 42.86%, and 69.81% 

respectively, indicating that the Taiwanese press became 

more liberal after the political reform in 1987. The 



86 

results show that the press in Taiwan tended to exhibit the 

conditions and characteristics described in the Western 

theories of the press. 

Discussion 

Although the findings in this study suggest that the 

Taiwanese press was freer to talk about politics and 

criticize the government after the lifting of martial and 

the press "ban," it does not mean that the Taiwanese press 

can discuss any topic in any conceivable way; nor does it 

imply that it has the same standard as the Western press in 

terms of practicing journalism. 

Although martial law and the press "ban" were lifted 

in 1987, some regulations restricting absolute freedom of 

the press remain. Advocating independence and advocating 

communism are still two political taboos that the press has 

continued to refrain from discussing. Besides, the 

Taiwanese press is still restrained by courts for 

defamation, obscenity, indecency, and wartime sedition. 

The Taiwanese press is not exactly the same as the 

Western press in practicing journalism. It has been 

adjusting itself since the lifting of martial law and the 

press "ban" from an Authoritarian press to the Western style 

democratic press which practice the Libertarian and the 

Social Responsibility theories. Although the Taiwanese 

press looks at the Western press as its role model and has 

tried to be more liberal and critical of the government, it 



87 

remains largely hesitant in challenging the political taboos 

set by the authorities. In other words, the Western style 

democratic press in Taiwan is not totally mature. 

However, this study implies that the Taiwanese press 

is catching up with the Western standard in terms of 

practicing professional journalism. One important finding 

is that the difference in the direction of editorials 

between the privately owned China Times and the Party-owned 

Central Daily News only existed before the lifting of 

martial law. This is probably because of the competition 

among the growing numbers of newspapers after the lifting of 

martial law and the press "ban" which eventually made the 

Taiwanese press more market-oriented. In order to survive, 

the Central Daily News had to reposition its editorial 

orientation along more liberal lines like the other major 

newspapers to keep the interest of its readers and 

advertisers. The implication is that besides political 

power, economic considerations are becoming more important 

influences on the content of the Taiwanese newspapers after 

the lifting of martial law and the press "ban." The economic 

factor is essential to a democratic press since it should 

reflect various social aspects or the multiple forces at 

work within the country. 

Another important finding which supports the 

researcher's assumption that the Taiwanese press is closely 

approaching the standard of the Western press is that in all 

the three periods, the highest percentages in terms of the 



88 

direction of government-related news stories in Taiwanese 

newspapers were devoted to neutral stories. They accounted 

for 57.64% in the first period, 70.83% in the second, and 

55.73% in the third. This implies Taiwanese reporters were 

doing a good job in keeping themselves neutral or objective 

in reporting government-related news both before and after 

the political reforms in 1987. 

Recommendations for Further Research 

The main shortcoming of this study was the research 

design, particularly the time variable in which the second 

period (after the lifting of martial law and before the 

lifting of the press "ban," from August 1987 to December 

1987) was only five months long. Such a short time span 

would not seem to be sufficient for the Taiwanese press to 

respond freely to the political reform and reflect the 

corresponding shift in its newspaper content. Because of 

this, no change or only a minimal change in the content of 

the Taiwanese press between the first and second periods can 

be expected. 

Another Shortcoming of this study was the sample plan. 

The sample of the two newspapers were randomly selected by 

using different sample plans. It would be better if the 

researcher could use the same sample plan for the two 

newspapers to exclude potential bias. 

The researcher used only two Taiwanese newspapers in 

the study. It would be better to include more Taiwanese 



89 

newspapers to produce more representative and credible 

results. 

It would be interesting to compare the differences 

in newspaper content among other Taiwanese newspapers 

besides the China Times and the Central Daily News during 

the three periods to examine how differently they responded 
' 

to the political reform in 1987. 

Moreover, a similar investigation of the performance 

of other mass media such as radio or television can be 

conducted to examine whether the other media also share 

greater freedom to criticize the authorities after the 

lifting of martial law and the press "ban." 

Finally, a study of the press systems in other 

countries that experienced dramatic political changes within 

the past two to four years would be an interesting topic for 

further research. For example, a study on the Russian press 

would be very enlightening since it has gone through a 

series of political reforms since the late 1980s. 

Conclusion 

After the lifting of martial law and the press "ban," 

the Taiwanese press has been on a slow but determined march 

toward reaching the standards of the Western democratic 

press in practicing professional journalism. It reflects 

the multiple forces at work within the nation and tends to 

be objective in reporting government-related news stories. 

It is becoming more liberal in criticizing the authorities 



and serves as the watchdog of the government. The Western 

concept of press freedom (which means that the media are 

free from government interference but regulated by their 

social responsibilities and the courts) is likely to be 

achieved in Taiwan in the years to come. 

90 



Endnotes 

1. William A. Hachten The World News Prism (Ames, 1987), 
p. 19. 

/ 

91 



SELECTED BIBLIOGRAPHY 

Babbie, Earl. The Practice of Social Research. Belmont, 
1986. 

Boten, Carl H., Frey, Lawrence R., and Friedman, Paul G., 
Kerps, Gary L. Investigating Communication--An 
Introduction to Research Methods. Englewood Cliffs, 
1987. 

Bruning, James L., Kintz, B. L. Computational Handbook of 
Statistics. Glenview, 1987. 

Central Daily News--International Edition. Dec. 4, 1991, 
p. 7. 

Chen, Kou-shian and Chu, Ping. The Forty Years' Progress of 
the Taiwanese Press. Taipei, 1988. 

Cohen, Margot. "Taiwan's Press Breaks Loose." Columbia 
Journalism Review. Sep. 1988, p. 16. 

Doran, Valerie C. "Time to Go Public." Free China Review. 
Aug. 1990, p. 36-41. 

Editor~ Publisher, The International Yearbook. New York, 
1991, p. 65. 

Goldstein, Carl. "Partial Freedom in Taiwan." World Press 
Review. Mar. 1986, p. 59. 

Green, ,Jonathon. The Encyclopedia of Censorship. New York, 
1990. 

Hachten, William A. The World News Prism. Ames, 1987. 

Holsti, Ole R. 
Humanities. 

Content Analysis for the Social sciences and 
Reading, 1989. 

Hoon, Shim Jae. "Freer to Speak Out." Far Eastern Economic 
Review. Feb. 11, 1988, p. 12 

Hoon, Shim Jae. "Journalists of the World Unite." Far 
Eastern Economic Review. Nov. 3, 1988, p. 40. 

92 



Lay, Yun-ju, Schweitzer, John C. "Advertising in Taiwan 
Newspapers Since the Lifting of the Bans." Journalism 
Quarterly. Spring, 1990, p. 201. 

Lemert, James B. Criticizing the Media: Empirical 
Approaches. Newbury Park, 1989. 

93 

Lin, Carolyn, Salwen, Michael B. "Three Press Systems View 
Sino-U.S. Normalization." Journalism Quarterly. 1986, 
p. 360-362. 

Lin, Chia-ching. "Transition & Consolidation." Free China 
Review. Dec. 1990, p. 52. 

Lum, Joann. "Taiwan's Press Crackdown--The Long Arm of the 
Koumin,gtong." The Nation. Oct. 5, 1985, p. 304. 

Malik, Tahir Javed. ~ Comparative Content Analysis of Two 
Pakistani Dailies' Coverage of 1978 and 1989. Oklahoma 
State University, 1991. 

McQuail, Dennis. 
Introduction. 

Mass Communication Theory: An 
Beverly Hills, 1987. 

Mindich, Jeffrey H. "Search For Quality." Free China 
Review. Aug. 1990, p. 5. 

Parker, Elliott, S. World Press Encyclopedia. New York, 
1982, p. 854. 

Pasquire, Sylvain. "Creative Progress in Taiwan." World 
Press Review. Oct. 1989, p. 86. 

Schillinger, Elisabeth. ~ Dynamic Theory of World Press 
Motivation: An Integrative Model. AEJMC, 1989. 

Siebert, Fred S., Peterson, Theodore, Schramm, Wilbur L. 
Four Theories of the Press. Urbana, 1956. 

Statistical Yearbook of the Republic of China. Taipei, 1990. 

Stein, M. L. "Publisher Arrested in Taiwan." ~ditor ~ 
Publisher. Oct. 5, 1985, p. 13. 

The Press Storm. Taipei, 1987. 

Tien, Hung-mao. The Great Transition: Political and Social 
Change in the Republic of China. Stanford University, 
1989. 

Wang, Paul H.C. "Sweeping Changes in Journalism." 
China Review. Oct. 1988, p. 46. 



94 

Wimmer, Roger D., Dominick Joseph R. Mass Media Research-­
An Introduction. Belmont, 1987. 

Worldmark Encyclopedia of the Nations--Asia ~ Oceania. New 
York, 1988. 

Webster's New Twentieth Century Dictionary of the English 
Language Unabridged. New York, 1983. 



VIT'A"1·" ~I• 

Pu-Chih Hsieh 

Candidate for the Degree of 

Master of Science 

Thesis: A STUDY OF THE CONTENT OF TWO TAIWANESE NEWSPAPERS 
BEFORE AND AFTER THE POLITICAL REFORMS IN 1987 AND 
1988 

Major Field: Mass Communications 

Biographical: 

Personal Data: Born in Taichung, Taiwan, Republic of 
China, April 12, 1964, the son of Wei-shen 
Hsieh and Ya-Chiao Ho. 

Education: Attended Taichung Second High School, 
Taiwan, from 1979 to 1982; received Bachelor of 
Arts degree in Foreign Languages & Literature 
from the National Cheng-Kung University in 
1986; completed requirements for Master of 
Science degree at Oklahoma State University in 
July, 1992. 


